Tech 21 SansAmp Character VT Bass V2 - tips och råd

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

peter_s skrev:
Dan the Man skrev:Jag som trodde det var större skillnader på pedalerna, att det var lite olika stuk på dem, men på era kommentarer verkar det som om de är hårfina skillnader. VT har ju character-vred och BBDI:n precense, är det i stort sett samma funktion på dom vreden? Konstigt att TECH21 har två pedaler i sitt sortiment som ser olika ut, har lite olika vred men i princip gör samma jobb. VT är lite billigare iaf.
Som jag förstår det av kommentarerna här (och från andra trådar, på bl.a. Talkbass) har de båda pedalerna olika grundljud, vilket gör att de låter olika hur man än rattar. Att de båda pedalerna finns i Tech 21s sortiment har nog just att göra med att de har olika ljudkaraktär (och från början, innan VT Bass blev en sådan succé att de introducerade en programerbar variant olika funktioner). VT Bass-pedalen har ju t.ex. inte en DI-utgång.
Dan the Man skrev:Jag har btw en sån där Behringer BDI21, som lär vara en slags kopia av BDDI:n. Behringern är inte så himla kul tycker jag så om BDDI:n är liknande vetefasen om jag inte köper en VT. Fast om den i sin tur är som BDDI:n så kan jag lika gärna behålla Behringern. 360 spänn...

Hilfe!
Tja, om du inte gillar Behringer-pedalen så gillar du kanske inte BDDI:n heller. De ska ju vara ganska lika, om än inte helt identiska. Så det bästa du kan göra nu är nog att åka till en butik och testa en VT Bass (kanske t.o.m. jämte en BDDI). Själv köpte jag min på Sandbergs Musik i Malmö, och de brukar ha gott om Tech 21-pedaler inne. Dessutom är de bara - om man kollar på Sandbergs webbplats - marginellt dyrare där, jämfört med hos tysken. Det skiljer bara någon (prutbar?) hundralapp.

Tack för tipset med Sandbergs. Har hört mycket gott om dem. Blir ju t om biligare än tysken när frakten läggs på. Men frågan är om detta är butiks- eller enbart webb-priser? Hursomhelst, lutar nog åt en VT ändå. Den andra är för dyr.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Dan the Man skrev:Jag som trodde det var större skillnader på pedalerna, att det var lite olika stuk på dem, men på era kommentarer verkar det som om de är hårfina skillnader. VT har ju character-vred och BBDI:n precense, är det i stort sett samma funktion på dom vreden? Konstigt att TECH21 har två pedaler i sitt sortiment som ser olika ut, har lite olika vred men i princip gör samma jobb. VT är lite billigare iaf.
Alla bastoppar gör praktiskt taget samma jobb, men ändå har de flesta märken flera olika modeller ;-)

Men skämt åsido, VT Bass och BDDI låter helt enkelt olika, så det är en smaksak vilken man gillar. Men helt klart är att de låter fantastiskt bra båda två.

Vi gjorde en ganska ovetenskaplig A/B-test mellan BDDI och Behringer BDI21 för ett tag sedan, och de lät hyfsat likadant i grunddljudet, men när man började ratta och pressa pedalerna lite, visade BDDI vilken som är kung.

Som redan sagt, testa pedalerna själv! Det bästa är om du kan låna med dem till replokalen och testa i "skarp" situation, tillsammans med andra musiker, då hör du allra bäst.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Dan the Man skrev:Tack för tipset med Sandbergs. Har hört mycket gott om dem. Blir ju t om biligare än tysken när frakten läggs på. Men frågan är om detta är butiks- eller enbart webb-priser? Hursomhelst, lutar nog åt en VT ändå. Den andra är för dyr.
Varsågod! Jag har också bara gott att säga om Sandbergs, även om jag bara handlat av dem någon enstaka gång. De är trevliga där. Och jag skulle nästan tro att priset de anger är butikspris (när jag köpte min VT Bass var Sandbergs en del av 4Sound, och då var priset i butik t.o.m. lägre än det på webben), men man kan ju alltid ringa och kolla först, och samtidigt höra om de har en VT inne, så att man inte åker i onödan. Lycka till, och återkom gärna med dina eftertestintryck!
Forceman
Medlem

Inlägg av Forceman »

Jag har en bddi och den är nog den sista av alla bastillbehör jag skulle göra mig av med! den ger ett riktigt mulligt ampeggigt ljud i stärken som direkt i PA:t Dessutom funkar den som en "ren" preamp eller DI om man vrider blend till 0, som en linebox med eq ! Helt suverän!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Min BDDI är moddad av Roger Silow.
En paralell output sitter lite fint inskruvad på kortsidan. :P

Edit: eller parallel, snarare
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Eller kanske parallell??

:P
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Fan, behåller nog Behringern. Verkar som den gör BDDI-jobbet rätt bra. Sparar stålarna.
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Dan the Man skrev:Fan, behåller nog Behringern. Verkar som den gör BDDI-jobbet rätt bra. Sparar stålarna.
Prova en riktig BDDI först.
Behringer är bra på att kopiera, men oftast inte ända fram...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ska ner till Malmö i veckan och kikar nog på en VT hos Sandbergs då. Lite sugen är man allt.

Torsson @ Spotify
Yossarian
Medlem

Inlägg av Yossarian »

...Skulle en BDDI/VT Bass passa bra till att beefa till en kontra också kanske? Kommer förmodligen att köpa en i vilket fall men det hade varit kul om någon har en åsikt eller kanske tom provat?
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Köpt en VT Bass v2 hos tysken. Inget paket ännu dock.
Ska hårdköras genom Bassmanen.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Idag kom paketet från Tysken. Är nu lycklig VT-ägare. Låter grymt bra. Känsliga vred men man hittar en massa kul ljud.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Hur nöjd får man vara med en pedal?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Dan the Man skrev:Hur nöjd får man vara med en pedal?
Ungefär så nöjd som man blir när köpt en VT Bass ;)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Skriv svar