Är det (mot förmodan? ) någon här som har koll vad det finns för alternativ på DI-boxar i stil med BDDI som vi basister brukar flitigt till gitarrister?
Spelar med ett gäng där vi försöker hålla nere prylvolymen på en så liten nivå som möjligt, då vi ofta hellre tar tåg än bil till gigen.
Gitarren i fråga spelar med "rent" ljud, men lite värme skadar ju aldrig..!
Om det är elgitarr det handlar om så låter Digidesign Eleven Rack väldigt bra. Och har balanserad line (canon) ut. I stereo om man tycker att det är viktigt. Ganska gott om rattar så den är riktigt lättrattad. Men framförallt så låter den väldigt bra. Ett annat alternativ kan vara ett ljudkort och en laptop med en vettig förstärkarplugg. Om man nu kanske redan har en liten laptop och ett bra ljudkort så kan ju det vara ett alternativ. Båda dessa alternativ tar lite plats dock..... Men inte så värst mycket plats i jämförelse med en förstärkare. Annars kan kanske Boss ME-70 vara ett lite mindre alternativ. Inte alls lika bra som Eleven Rack dock.
Jag har en Damage Control Womanizer till gitarren och den är helt grym. Koppla den till en vanlig stereo eller PA, plugga in gitarren och lira! Det låter precis som en gitarrförstärkare IMHO.
Det är en rörförstärkare i pedalform med en utmärkt högtalaremulator.
Den har funnits rätt många år och tillverkningen är nedlagd så den borde gå att hitta begagnat ganska billigt.
Speciellt för rent ljud är den i mitt tycke helt överlägset en Sansamp, i alla fall originalmodellen som jag ägde en gång i tiden men som mest lät skräp och apa.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
jag har en womanizer som jag kan tänka mig att sälja. kan bara instämma med inber, den är kanon till allt från lite varmare rent ljud till bluesoverdrive till thrash metal.
jättebra preamp som borde fylla funktionen utan problem. man kan byta rör för lite annorlunda karaktär. standard är EHX, jag har bytt till Mesa/Boogie, men det går att byta tillbaks om man vill ha lite rundare ton.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...