Språkpolisen
- jonildo
- Medlem+
Språkpolisen
Basist stavas med ett s. Inte två. Retar mig varje gång jag ser det, kunde inte låta bli. Sorry.
Senast redigerad av jonildo den fre 22 jul 2011, 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Daionsavage
- Medlem++
Re: Språkpolisen
YES!!!!jonildo skrev:Basist stavas med ett s. Inte två. Retar mig varje gång jag ser det, kunde inte låta bli. Sorry.
BAS
BASIST
BASISTER
Nästa gång någon skriver det med tre "s" skickar vi den personen hit!
"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- macahan
- Medlem+++
- jonildo
- Medlem+
- macahan
- Medlem+++
-
- Medlem++
Ackuratessbas tycker jag vi ska kalla den så att man inte blandar ihop uttrycken så lätt. I fortsättningen snackar vi om Fenders A-bass.macahan skrev:Då är det väl även lämpligt att använda sig av uttryck som "fender precisionsbas" istället för "precision" eftersom det är svenska. Annars tycker jag nog språkpolisen kan tagga ner lite.jonildo skrev:Naturligtvis korrekt om man även skriver resten av texten på engelska.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nja, "Precision Bass" är ju ett modellnamn så det är lite annorlunda.macahan skrev:Då är det väl även lämpligt att använda sig av uttryck som "fender precisionsbas" istället för "precision" eftersom det är svenska. Annars tycker jag nog språkpolisen kan tagga ner lite.jonildo skrev:Naturligtvis korrekt om man även skriver resten av texten på engelska.
Min gissning är att samtliga som skriver bassist istf basist som en del i en i övrigt svensk text gör det för att de faktiskt inte vet hur det skall stavas - inte som ett statement emot engelskifieringen av det svenska språket.

Medlem i PB50+
-
- Medlem+
- engson
- Hedersmedlem
-
- Medlem++
jag sitter på en bank, alltid lika roligt när folk ringer in och säger att de har övertrakasserat sitt konto.engson skrev:Det är riktigt kul ibland. Har sett både autistiska gitarrer och nya guror som är 'helt oanvändbara'.bassplayer skrev:Ja jösses, det finns även de som säljer elgittarer och ackustiska gitarrer.
Trummset bjuds också ut till försäljning emellanåt.

- inber
- VIP medlem
Folk stavar som krattor. Internet har gett alla ordblinda en egen röst, på gott och ont. Och det verkar vara ungefär halva svenska folket som inte ens klarar att sätta in en annons på Blocket utan att stava fel.
Cykel anses för övrigt som ett svårstavat ord idag. Andra "svåra" ord är diskussion, abborre, parallell och noggrant.
En och annan tycker säkert att det inte är så viktigt att kunna skriva. Men skriver du illa så är vi ganska många hundratusen svenskar som inte tror att du kan tänka heller. En mäklare som skriver i en annons att bostaden har "lungnt läge" eller "lungt läge" får inget säljuppdrag av mig. Hur ska jag veta att han kan sitt jobb när han stavar sämre än en femteklassare?
Roligast är annars är folk skriver att någon är en "looser". Det, om något, är förnedrande. Ungefär som att skriva att någon är iddiot eller puko. Stavas "loser", det vet ju alla. Förutom de som är riktiga losers förstås...
Cykel anses för övrigt som ett svårstavat ord idag. Andra "svåra" ord är diskussion, abborre, parallell och noggrant.
En och annan tycker säkert att det inte är så viktigt att kunna skriva. Men skriver du illa så är vi ganska många hundratusen svenskar som inte tror att du kan tänka heller. En mäklare som skriver i en annons att bostaden har "lungnt läge" eller "lungt läge" får inget säljuppdrag av mig. Hur ska jag veta att han kan sitt jobb när han stavar sämre än en femteklassare?
Roligast är annars är folk skriver att någon är en "looser". Det, om något, är förnedrande. Ungefär som att skriva att någon är iddiot eller puko. Stavas "loser", det vet ju alla. Förutom de som är riktiga losers förstås...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
Alla som lyssnat på Beck vet hur det stavas iafinber skrev:Roligast är annars är folk skriver att någon är en "looser". Det, om något, är förnedrande. Ungefär som att skriva att någon är iddiot eller puko. Stavas "loser", det vet ju alla. Förutom de som är riktiga losers förstås...

Är man en looser är man väl lösaktig?
- Hagström
- Medlem++
Hahaha.. garvar läppen av mig!!engson skrev:Det är riktigt kul ibland. Har sett både autistiska gitarrer och nya guror som är 'helt oanvändbara'.bassplayer skrev:Ja jösses, det finns även de som säljer elgittarer och ackustiska gitarrer.
Trummset bjuds också ut till försäljning emellanåt.
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- BBQV
- Forumvärd
+1inber skrev:Folk stavar som krattor. Internet har gett alla ordblinda en egen röst, på gott och ont. Och det verkar vara ungefär halva svenska folket som inte ens klarar att sätta in en annons på Blocket utan att stava fel.
- macahan
- Medlem+++
Roundwounds och flats är härmed bannlysta uttryck. Det spunnen sträng respektive slipad sträng alternativt flatspunnen sträng. Visst stavas det basist, men gör något konstruktivt istället för att störa er på felstavningar.
Sen kan ni ju gå ut på några bilforum och informera om att det heter "väg-ren" och inte "väg-gren" om ni ändå ska vara språkpoliser.
Sen kan ni ju gå ut på några bilforum och informera om att det heter "väg-ren" och inte "väg-gren" om ni ändå ska vara språkpoliser.
- John Sane
- Medlem+
Jag tycker inte det är konstigt om någon reagerar på att ett visst ord som faktiskt används väldigt ofta på detta forum ständigt stavas fel. Att jämföra med rounds och flats är märkligt, när man skriver "bassist" i en mening på svenska så är det ju just basist man säger, inte "bäjjsist". Alltså en helt vanlig felstavning.macahan skrev:Roundwounds och flats är härmed bannlysta uttryck. Det spunnen sträng respektive slipad sträng alternativt flatspunnen sträng. Visst stavas det basist, men gör något konstruktivt istället för att störa er på felstavningar.
- BassiLow
- Medlem++
Re: Språkpolisen
bassist, bassist, bassist, bassist, bassist, kunde inte heller låta blijonildo skrev:Basist stavas med ett s. Inte två. Retar mig varje gång jag ser det, kunde inte låta bli. Sorry.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Hangover
- Medlem+
De flästa bassister är endå ute ock cycklar.
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
- BassiLow
- Medlem++
Hangover skrev:De flästa bassister är endå ute ock cycklar.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.