Effekt till min stärkare
-
- Nykomling
Effekt till min stärkare
Jo jag spelar bas i ett amatörrockband som heter Bob Bradley
Och jag tänkte att ibland kan det ju vara fräkt med effekt till bas oxå men jag e inte direkt något pro på det här , jag kopplar bara in sen kör jag lixom.
Köpte en bascombo Harley Benton 15 Tums 150 watt jävla bra ös i
http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbw150.htm
Men nu undrar jag om jag kan koppla in effekt till den ?
Någon som har koll?
Tack för svar!
Och jag tänkte att ibland kan det ju vara fräkt med effekt till bas oxå men jag e inte direkt något pro på det här , jag kopplar bara in sen kör jag lixom.
Köpte en bascombo Harley Benton 15 Tums 150 watt jävla bra ös i
http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbw150.htm
Men nu undrar jag om jag kan koppla in effekt till den ?
Någon som har koll?
Tack för svar!
- inber
- VIP medlem
Beror väl lite på vad du menar med effekt. Många här på forumet har pedalbord som ser ut som manöverpaneler på en rymdfärja. Själv har jag aldrig förstått varför man som basist vill ha flanger, autot-wah, chorus och annat som i mitt tycke är helt nödvändigt i arsenalen för en gitarrist, men ganska onödigt för en basist.
Själv har jag en massa effekter till elgitarren, men den enda jag tycker mig behöva till basen är en Sansamp VT Bass. Det är på papperet en distpedal, men den har i mitt tycke så ohyggligt många möjligheter att skruva till ljudet att den nästan är som en Schweizisk armékniv - ett sant universalverktyg! Bäst tycker jag den är när man skruvar in lite knorr i ljudet, så att soundet blir grovkornigare och rockigare men innan det hörbart börjar dista.
Det finns andra trådar här på forumet där den diskuteras och där du även hittar länkar till ljudklipp. Här är ett bra klipp som jag tycker visar vad VT Bass kan göra:
http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU
Annars är väl en kompressor aldrig fel. Själv spelar jag hellre utan kompressor, men kompressor och en distpedal är nog vad 95 % av alla basister tycker att de klarar sig med.
Alla (golv-)pedaler och effekter funkar rent principiellt till alla förstärkare, så länge som du inte köper någon rackeffekt som är avsedd att sitta i en studio.
Själv har jag en massa effekter till elgitarren, men den enda jag tycker mig behöva till basen är en Sansamp VT Bass. Det är på papperet en distpedal, men den har i mitt tycke så ohyggligt många möjligheter att skruva till ljudet att den nästan är som en Schweizisk armékniv - ett sant universalverktyg! Bäst tycker jag den är när man skruvar in lite knorr i ljudet, så att soundet blir grovkornigare och rockigare men innan det hörbart börjar dista.
Det finns andra trådar här på forumet där den diskuteras och där du även hittar länkar till ljudklipp. Här är ett bra klipp som jag tycker visar vad VT Bass kan göra:
http://www.youtube.com/watch?v=ZBKxMaWSKuU
Annars är väl en kompressor aldrig fel. Själv spelar jag hellre utan kompressor, men kompressor och en distpedal är nog vad 95 % av alla basister tycker att de klarar sig med.
Alla (golv-)pedaler och effekter funkar rent principiellt till alla förstärkare, så länge som du inte köper någon rackeffekt som är avsedd att sitta i en studio.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- fieldflower
- Hedersmedlem
VT och liknande är kul också, men används egentligen mer som "grundljud-tillfixare" av de flesta.
Rena effekter är kul! Inte användbart jämt (eller ens ofta) men kul där det passar.
Jag skulle börja med t.ex dist, chorus, envelope eller oktav.
Gärna en blandning av dessa.
Och så testa vad du gillar...
Have fun!
Rena effekter är kul! Inte användbart jämt (eller ens ofta) men kul där det passar.
Jag skulle börja med t.ex dist, chorus, envelope eller oktav.
Gärna en blandning av dessa.
Och så testa vad du gillar...
Have fun!
Medlem i PB50+
-
- Nykomling
- mikkejohansson
- Medlem++
Du kopplar effekten mellan basen och stärkaren, så det spelar (i stort sett) ingen roll vilken stärkare du har.monstertobbe skrev:Tack för alla svar
Men jag undrar oxå om jag KAN koppla en effektpedal till den stärkaren , har dålig koll på det.
Har förövrigt beställt en Fender Squier Jaguar Vintage Bas riktigt skön
Fender - Pedaler - GK - TKS
-
- Nykomling
- Jeff
- Medlem+
-
- Medlem++
Håller verkligen med, köp inte nya pedaler utan leta begagnat så att du kan skicka dem vidare utan större förlust.Skepp87 skrev:En sansamp BDDI är allt du behöverDet bästa är ju om du köper beggade pedaler och provar dig fram. Så kan du ju sälja dom om du inte skulle gilla pedalerna utan att göra någon större förlust.
Btw, vilken stil är det på musiken?
Om du verkligen har noll koll på effekter kan jag tänka mig att en multieffektpedal skulle vara bra så att du får testa allt möjligt och hittar vad du gillar, men annars skulle jag inte rekommendera dem.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
-
- Nykomling