Tror ni detta går att få till med mick & kanske preampbyte?

Kanske ska tillägga att jag snott bilden & min bas är 4-strängad, inte för att d kanske spelar nån större roll, men...
http://www.warwickbass.com/modules/prod ... 4487&cl=EN
Ska prova justera mickarnas höjd så får vi se.Bassplaya skrev:Angående volymskillnaderna på mickarna så skulle jag tippa på att det är mickhöjden som behöver justeras. Vad gäller eq:n så prova att ratta på stärken alt köp en eq-pedal. Hjälper inte detta så kan det nog vara idé att börja titta på andra mickar och preampar.
Evilbiker skrev:mmMumin skrev:Finns det utbytes mickar för "dubbel jazz" mickar?
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Evilbiker skrev:mmMumin skrev:Finns det utbytes mickar för "dubbel jazz" mickar?
Tja nu börjar det likna nåt.Viktorl skrev:Exempel på andra dubbla jazzmickar skulle väl vara Rio grande powerbucker?
http://www.warmoth.com/Vintage-Powerbuc ... 2C199.aspx
ganska hög output ändå?
Urban "Evilbiker" är en pickup- tillverkarePhear skrev:Nu tycker jag ni är lite kryptiskaBassiLow skrev:Evilbiker skrev:mmMumin skrev:Finns det utbytes mickar för "dubbel jazz" mickar?![]()
Det kan ligga nåt i det du säger. Får för mig dock att just kroppens material inte borde göra lika stor skillnad som halsens. Ovangkol har jag ingen aning om vad det har för ljud (eller ska vi säga dämp-)egenskaper. Undrar om inte de flesta Warwickbasar har Ovangkol-nacke, & av de många youtubeklipp jag kollat verkar de flesta WArwickbasar ha lite klen lågbas. Man ska förstås inte dra för stora växlar på bara Youtube -mycket hänger ju på inspelningsmetoden, som ofta är lätt bristfällig.basmartin skrev:Nu vet jag inte så mycket om den basen, men om jag ska delge mina misstankar, så sitter inte problemet i elektroniken, utan i själva träbitarna. Står i specs:en att kroppen är av lönn, som är ett medelhårt träslag. Hårda material dämpar låga frekvenser. Sätt hakan mot kroppen och lira lite. Hur låter det, jämfört med t ex en jazzbas? Låter det lika basigt, så är det nog lugnt att byta ut elektroniken, men låter den plonkigare så kommer det inte göra så himla stor skillnad. Nu kan det också vara så att du skulle behöva ha en annan preamp, där det låga filtret ligger lite lägre ner i registret, eller har smalare q-värde. Hittar inga specar på den preampen, men blir det ludd när man boostar, så ligger det någonstans mellan 80-100 hz. Fetman ligger runt 60 hz, så kolla upp om du hittar en preamp som har den frekvensen.
Ang mickarnas olika output, så testa att sänka höjden på stallmicken.
Stallmicken ser inte riktigt ut att ha standardmått. Ser ut som att det är två ihoplimmade mickar med en liten distans mellan. Vanligtvis så brukar dubbeljazzmickarna ligga kloss an, så mec:en är lite bredare, ser det ut som. Custombeställer du av Urban, så spelar det ju ingen roll, men t ex en Lundgren Twin Jazz kommer inte att passa så fint.
Jaha han tillverkar såna?BassiLow skrev:Urban "Evilbiker" är en pickup- tillverkarePhear skrev:Nu tycker jag ni är lite kryptiskaBassiLow skrev:Evilbiker skrev:mmMumin skrev:Finns det utbytes mickar för "dubbel jazz" mickar?![]()
Så ska det inte vara. Fungerar bägge spolarna? Knacka på dem med något magnetiskt föremål med basen inkopplad och kolla så att de lever.Phear skrev: D är stallmicken som har lägre volym än halsmicken...
Kan ju vara kopplad i parallell! Mät storleken på kåpan, så ska jag se vilka storlekar jag har hemma!basmartin skrev:Så ska det inte vara. Fungerar bägge spolarna? Knacka på dem med något magnetiskt föremål med basen inkopplad och kolla så att de lever.Phear skrev: D är stallmicken som har lägre volym än halsmicken...
kopplingsschema:basmartin skrev:Så ska det inte vara. Fungerar bägge spolarna? Knacka på dem med något magnetiskt föremål med basen inkopplad och kolla så att de lever.Phear skrev: D är stallmicken som har lägre volym än halsmicken...
Hittade lite info på tillverkarens hemsida: http://www.mec-pickups.de/modules/produ ... 5038&cl=EN scrolla nästan ända ner...Evilbiker skrev:Kan ju vara kopplad i parallell! Mät storleken på kåpan, så ska jag se vilka storlekar jag har hemma!basmartin skrev:Så ska det inte vara. Fungerar bägge spolarna? Knacka på dem med något magnetiskt föremål med basen inkopplad och kolla så att de lever.Phear skrev: D är stallmicken som har lägre volym än halsmicken...