Dramos efterlysning väckte en GAS som inte falnade på det sätt jag förväntat mig. När så Punkster förklarade sin bas till salu, kunde jag inte motstå...
Nu sitter jag här med en Epiphone Ripper Bass Limited Edition Reissue 2006. Grymt nöjd.
Historien känner ni till:
Gibson Ripper introducerades 1973 som en länge väntad efterträdare till den något bedagade EB-basen. Rippern gick i graven 1983.

...eller inte: 1998 introducerade Epiphone sin första Rippermodell; relativt trogen Gibsonoriginalet:
1 covered humbucker pickup
Maple body
20-fret bolt-on birdseye-maple neck
Maple fretboard with dot inlays
Natural maple headstock
3-point bridge
Open-back tuners
1 Vol. 1 Tone controls
34" scale
1.5" nut width
Modellen tillverkades fram till 2001.

"Min" modell, Ripper Bass Limited Edition Reissue, tillverkades 2006-2008:
Hard maple body
Chrome hardware
Matching hard-maple neck with satin finish
Maple fingerboard with high-gloss polyurethane finish
"Dot" inlays
Brass nut
Bolt on style bridge
PJ pickup configuration
Individual volume controls
Master tone
Three way toggle
Modellen är tillverkad av Epiphone Custom Shop, whatever that means...

Det allmänna intrycket är att det är ett ytterst gediget bygge. Vackert detaljarbete, med tvåbitarskroppen i lönn väl förankrad i den tämligen breda men ändock behagliga (ungefärligen C-profil - utan att vara för platt eller för mycket basebollträ) halsen. Epiphone har enligt mina erfarenheter bättre kvalitet på hardware än t ex Squier, och Rippern utgör inget undantag. "Solid" är ett begrepp som kommer för mig. Någon skrev någonstans att Epiphone omöjligen skulle kunna ha råd att saluföra ett kvalitetsbygge av detta slag till det då aktuella priset. Kanske en korrekt reflektion?
Ljudmässigt är ju detta egentligen - med hänsyn till mickkonfigurationen - inte annat än en förklädd P-bas, och som sådan ger den ett bra ljud. Enligt många recensioner bättre än det muddiga Gibsonoriginalet...
Halssadeln i mässing bidrar till en annorlunda men trivsam sustain.
(To be continued...)