Powersupply, mApere??
- Wh4len
- Medlem
Powersupply, mApere??
Tjena, gjorde en lite sökning, men hittade inget.
Jag har köpt mig ett Gator pedalbone till mina 4 pedaler.
1. Ebs Valvedrive
2. Ebs Octabass
3. Bass big muff
4. korg pitchblack
Till detta bord så följer en sk "daisy chain"? med. Problemet är ju att
valvedriven går på AC och resten på DC.
Powersupply!!!! Men vilket, enligt Ebs vill valvedriven ha 500mA. Resten har jag faktiskt inte kollat upp. Men de funkar bra med länkade 9V.
Harley Bentons powersupply fångade min blick, men ACn ger bara 250mA
http://www.thomann.de/se/harley_benton_powerplant.htm
Hur stor roll spelar mA?? Och har någon nåt annat förslag som jag inte har sett??
Jonathan.
Jag har köpt mig ett Gator pedalbone till mina 4 pedaler.
1. Ebs Valvedrive
2. Ebs Octabass
3. Bass big muff
4. korg pitchblack
Till detta bord så följer en sk "daisy chain"? med. Problemet är ju att
valvedriven går på AC och resten på DC.
Powersupply!!!! Men vilket, enligt Ebs vill valvedriven ha 500mA. Resten har jag faktiskt inte kollat upp. Men de funkar bra med länkade 9V.
Harley Bentons powersupply fångade min blick, men ACn ger bara 250mA
http://www.thomann.de/se/harley_benton_powerplant.htm
Hur stor roll spelar mA?? Och har någon nåt annat förslag som jag inte har sett??
Jonathan.
- Rickenbacker 4003AC
- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
- newheartshadow
- VIP medlem
Kolla om den här kan vara nåt för dig:
http://t-rex-effects.com/Default.aspx?I ... VariantID=
http://t-rex-effects.com/Default.aspx?I ... VariantID=
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Mike
- The Transporter
-
- Medlem
Re: Powersupply, mApere??
Att strömmen (mA) räcker till spelar stor roll. ValveDrive drar i praktiken uppåt 400 mA precis vid inkoppling och sedan ca 360 mA kontinuerligt, det gör iaf min när jag nyss mätte. Det gör att T-Rex Fuel Tank Chameleon som länkats till ovan inte är ett bra val eftersom den bara lämnar max 300 mA @ 12 V AC. Däremot kommer brorsan Fuel Tank Classic, som lämnar max 500 mA, att funka fint precis som Mike berättar.Wh4len skrev:Hur stor roll spelar mA?? Och har någon nåt annat förslag som jag inte har sett??

- inber
- VIP medlem
Om du tar ut dubbelt så mycket ström (500 mA) som aggregatet är byggt för (250 mA), så kommer nätaggregatet att bli varmt. Dessutom kommer det inte att orka hålla spänningen uppe.
Sannolikt får du ut sådär 8 V illa filtrerat (=brum) istället för ren 9 V. Och risken finns även att nätaggregatet pajar och ger upp andan.
Sannolikt får du ut sådär 8 V illa filtrerat (=brum) istället för ren 9 V. Och risken finns även att nätaggregatet pajar och ger upp andan.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- newheartshadow
- VIP medlem
- inber
- VIP medlem
Eftersom din whammy kräver växelström, AC, in så innehåller den en likriktare och någon form av spänningsstabilisator. Så förmodligen är det inte så kinkigt att du överbelastar den med 33 procent.
Pedalen kommer alltså internt att göra om spänningen till "rätt" likspänning.
De där extra tre volten kommer att gå bort i form av värme, men jag antar att whammyn drar ganska lite ström. Så risken för att du kan koka ägg på den är liten, om man säger så...
Jag skulle tuta och köra.
En liten brasklapp är att jag inte alls känner till den där pedalen. Däremot är jag hyfsad på elektronik.
De där extra tre volten kommer att gå bort i form av värme, men jag antar att whammyn drar ganska lite ström. Så risken för att du kan koka ägg på den är liten, om man säger så...
En liten brasklapp är att jag inte alls känner till den där pedalen. Däremot är jag hyfsad på elektronik.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- newheartshadow
- VIP medlem
Okaj tackar! Just nu kör jag den på en egen psu men det vore ju skönt att kunna ha alla på samma. vet dock inte om det finns nån som har både isolerade utgångar och AC + DC i samma.inber skrev:Eftersom din whammy kräver växelström, AC, in så innehåller den en likriktare och någon form av spänningsstabilisator. Så förmodligen är det inte så kinkigt att du överbelastar den med 33 procent.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
- Dan the Man
- Medlem+
Hur kan en strömförsörjare göra att pedalerna brusar? Är det för att HB:n ger ojämn spänning?kmo skrev:Lyssna på den gamle och akta dig för HB:n! Det är en grym liten brusapparat.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- ferm
- Medlem++
För att tillverkaren har snålat med kondensatorer på utgången. Det blir ingen bra likspänning då.Dan the Man skrev:Hur kan en strömförsörjare göra att pedalerna brusar? Är det för att HB:n ger ojämn spänning?kmo skrev:Lyssna på den gamle och akta dig för HB:n! Det är en grym liten brusapparat.
Sen beroende på om det är ett swtchande aggragat eller ett linjärt sp blir bfruset olika.
På ett linjärt aggregat blir det 100Hz brum plus swithchbrus från likriktardioderna, på ett switchat blir det samma fast på fler frekvenser beroende på hur aggregatet är konstruerat.
För många basar är inte nog