Jag har nu bestämt mig för att få till ett basbygge som jag tänkt på länge. Det har planerats till och från sedan 2004 men nu börjar det bli dags att slå slag i saken..
Min grundtanke är "en bas som känns som en pbas, kan låta som en pbas, t-bird och jazzbas och ser ut som en pbas men som rickenbacker men som en thunderbird"..
De specar som är viktiga är:
- Samma mensur som en 4001
- neckthroughkonstruktion
- mahogny alt lönn i genomgående del samt mahognyvingar
- slabbody med bindings fram och bak
- två cromade specialhumbuckers när evilbiker fixat sitt pressverktyg..

- halsprofil som min rick förutom knölen vid skallen.
Vad tror ni om den?
Med andra ord en pbasform.. i rickenbackermensur och två cromade mickar, 4 rattar, två miniswitchar med rickenbackerattityd.
Inköpt än så länge är:
- Stall
Här kommer några tidigare skissbilder från när projektet hade jazzbaskropp och hette "jazzbacker"

1. Designprocess
110816.
Jag vet inte just nu vad jag tycker, jag måste få lite distans till formen. Jag har arbetat ganska intensivt med den och man blir ju lite fartblind.
Dagsformen. Eller snarare hur formen ser ut idag.

110817.
Ett nytt lite finare försök att få ihop formerna. Det börjar se trevligt ut. Samtidigt börjar jag bli lite fundersam över p51-plektrumskyddsformens övre horn... Det känns lite out of place..

110818.
Ja.. men klarlackad mahogny på sidor och baksida hals och även baksida kropp. Färg på framsida kroppp och på skalle.
En lite tweakad variant av plektrumskydd med borttaget övre horn.
Men frågan är hur den formen känns imorgon..

Nää.. det är inte riktigt bra det känns som om pickupen blir "trängd" av plektrumskyddet så det måste vara större däruppe.
Anyway..Sidovyn är från en gammal bild och är inte riktigt överenstämmande med basformen. Men det kan jag fixa en annan gång när jag väl bestämt hur allt ska se ut. Position av pickups är verkligen en fråga jag funderar över.. vart ska man placera dom eg. och dessutom.. hur ska bellplaten se ut egentligen..
och inlays.. dom har jag inte ens funderat över än.

eller så här då kanske?
Note to self: Designa plektrumskydd liggande.. och inte stående..

110819.
Hmmm.. ny version på plektrumskydd och "fiktiv" logga.. (frugans företagslogo..

110822.
En ny version på plektrumskyddet och lite test av klassiska rickenbackerkulörer bara för att känna på formerna i annat sammanhang än grönt.
Lite grönt som vanligt..

Eller varför inte Jetglo?

Eller kanske lite Burgundy?

Eller om den skulle vara Azurglo?

Eller om man kanske skulle slänga på en lönntopp och göra Mapleglo?

Jag testade lite smått i en variant här bara för att få känna lite på skillnaderna mot den senaste versionen. Njaeee.. jag vet inte jag.. men det behövs en stor bellplate för att balansera upp huvudet mot kroppen.. tror jag.

Eller kanske så här?

En uppdatering med vyer runt om... Det blir många bilder för att känna hur det ska vara när det är som bäst.

Jag smällde in lite textur i bilderna bara för att det gick.. och gjorde en svart och en grön med svart plektrumskydd.

110824.
Jag är ganska nöjd med formen iallafall.
Bindingen på baksidan av klacken måste jag nog dock ändra på.. jag får belbucklewear på den positionen som bindingen skulle hamna på och det känns inte lämpligt att ha bindings just där därför.. Bellplaten återstår helt klart..
Sen är färgkombinationen någonting som jag börjat fundera ordentligt på. Att det ska vara så svårt när man bara får välja 1.
Nu kanske det inte syns, men miniswitcharnas position är från en roscoe beck-bas även om jag flyttat dom till en annan position.
Det är chequered bindings... den börjar kännas ganska klar formmässigt. Det är nog bara färgerna som det handlar om nu.
Svart plektrumskydd kommer jag nog inte kunna tänka mig. På något sätt blir det alldeles för mycket marcusmillerbas.. isåfall får jag nog drämma till p51-hornet igen.

110824.
jaa.. vad tänker jag nu egentligen. jag börjar pilla lite här och lite där. Jag har en idé om att huvudet ska vara som på en thunderbird och avfasat..
Annars är det väl bara 24 varianter av plektrumskydd som finns just nu..
Bellplaten har nog fått stryka på foten helt.