Fenderbacker
- macahan
- Medlem+++
1. Ingen annan bas känns som en fender p/j när man spelar på den. Jag vet inte varför. Jag spelar bäst på den typen av bas. Så är det bara och därav "känns som" avser hals och kroppsutformning men mest hals.Mr Spock skrev:Hmm...jag har erkänt livlig fantasi, men jag måste erkänna att jag har svårt att greppa din s k grundtanke:
En bas som känns som en pbas
Vad lägger du i begreppet "känns"?
Kan låta som en pbas, t-bird och jazzbas
Tillräckligt tydligt (även om vi snackar en närmast orealistisk bredd I M O) - men när du sedan pratar om Evilbikers kommande mickar är jag lost...igen.
Ser ut som en rickenbacker
Vilken modell? 4001/4003?
2. Ser ut som en rick innebär tunn kropp med bindings, fet bellplate, rickstall, genomgående hals och en ganska speciell finish.. Kolla sxe79s oljaxxx.
Det finns många detaljer från mina gamla tbirds som jag vill ha in, men jag vill att det ska kännas som en fender.
- Mr Spock
- Medlem++
Ok: ja, det var en förtydligande kommentar. Men tung blir den ju. Vad exakt lägger du i begreppet "bling"?macahan skrev:Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- macahan
- Medlem+++
Det inlägget skrevs innan jag han läsa ditt. Läs inlägget ovan..Mr Spock skrev:Ok: ja, det var en förtydligande kommentar. Men tung blir den ju. Vad exakt lägger du i begreppet "bling"?macahan skrev:Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..

- Mr Spock
- Medlem++
Haha...varje gång jag skriver en fråga har du redan skickat svaret!macahan skrev:Det inlägget skrevs innan jag han läsa ditt. Läs inlägget ovan..Mr Spock skrev:Ok: ja, det var en förtydligande kommentar. Men tung blir den ju. Vad exakt lägger du i begreppet "bling"?macahan skrev:Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
Vill du verkligen ha ett Ric-stall på en P-bas(-liknande kropp)...?Mr Spock skrev:Haha...varje gång jag skriver en fråga har du redan skickat svaret!macahan skrev:Det inlägget skrevs innan jag han läsa ditt. Läs inlägget ovan..Mr Spock skrev:Ok: ja, det var en förtydligande kommentar. Men tung blir den ju. Vad exakt lägger du i begreppet "bling"?macahan skrev:Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- macahan
- Medlem+++
Tja.. Why not?Mr Spock skrev:Vill du verkligen ha ett Ric-stall på en P-bas(-liknande kropp)...?Mr Spock skrev:Haha...varje gång jag skriver en fråga har du redan skickat svaret!macahan skrev:Det inlägget skrevs innan jag han läsa ditt. Läs inlägget ovan..Mr Spock skrev:Ok: ja, det var en förtydligande kommentar. Men tung blir den ju. Vad exakt lägger du i begreppet "bling"?macahan skrev:Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..
- lingman basses
- VIP medlem
Om du är ute efter mahognyns tonegenskaper bör väl halsen vara av mahogny, materialet i vingarna har ju inte stor betydelse vid necktrough.macahan skrev:Förresten, mahogny eller lönn i neckthroughdelen? Vingarna blir väl mahogny tror jag
Laminerad hals eller inte, och isåfall laminerad med vad är väl en större fråga, material i greppbräda, jag tror t.o.m material i sadeln påverkar mer än vingarna vad gäller tonegenskaper.
Lösningar för hur bindings bör utföras finnes säkert när en duglig konstruktion för själva instrumentet har funnits, on nu inte huvudmålet är enbart estetiskt.
Att bygga ett instrument är som att spela blues, det räcker inte med att veta hur man gör man måste finna känslan också
- Mr Spock
- Medlem++
Jag håller med lingman avseennde byggkvalitet. Och återigen: tänk på totalvikt.macahan skrev:Ja.. Det är ju en djungel..
Men om man tar mahogny med ebenholts sp blir det ju väldigt gibson.. Hur är det jämfört med kombinationen lönn med rosewood?
"Gibson" blir det nog mera m a a pickupval. Inget annat.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- macahan
- Medlem+++
Vadå totalvikt? Jag hade en megastor thunderbird i mahogny som var lättare än min jazzbas? Eller menar du att det skulle bli tungt om man skulle ha lönn som neckthrough?Mr Spock skrev:Jag håller med lingman avseennde byggkvalitet. Och återigen: tänk på totalvikt.macahan skrev:Ja.. Det är ju en djungel..
Men om man tar mahogny med ebenholts sp blir det ju väldigt gibson.. Hur är det jämfört med kombinationen lönn med rosewood?
Jag håller inte med om att det är pickuperna som är gibson. Gibson har av tradition valt vissa träslag, det kan väl inte bli mer gibson än om man håller sig till det.. Om vi nu pratar enbart träslag? Med gibson avses för övrigt en klassisk thunderbird 60-79 och inga andra modeller.
Edit.. Jag lät nästan sur.. Det är jag ju såklart inte..

- Mr Spock
- Medlem++
Oops: befarade nästan att du blev sur...mitt inlägg var alls inte menat som ett ifrågasättande av dina ambitioner.macahan skrev:Vadå totalvikt? Jag hade en megastor thunderbird i mahogny som var lättare än min jazzbas? Eller menar du att det skulle bli tungt om man skulle ha lönn som neckthrough?Mr Spock skrev:Jag håller med lingman avseennde byggkvalitet. Och återigen: tänk på totalvikt.macahan skrev:Ja.. Det är ju en djungel..
Jag håller inte med om att det är pickuperna som är gibson. Gibson har av tradition valt vissa träslag, det kan väl inte bli mer gibson än om man håller sig till det.. Om vi nu pratar enbart träslag? Med gibson avses för övrigt en klassisk thunderbird 60-79 och inga andra modeller.
Edit.. Jag lät nästan sur.. Det är jag ju såklart inte..
Vad jag menade var att
1. Mahogny är SVINtungt. Åtminstone om vi snackar the real deal. Oavsett kroppsform/mensur/halsprofil kommer totalvikten att utgöra den primära känslan. Annorlunda uttryckt kommer en 5.kilos P-bas sannolikt inte att kännas som en P-bas.
2. Träslag har de facto en begränsad påverkan på slutligt sound i en elbas. Min egen lekmannamässiga uppfattning lyder i inbördes prioritetsordning enligt följande:
- pickuper
- strängar
- stallsadel i kombination med stall & stränginfästning
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- lingman basses
- VIP medlem
Vet inte om gibson gjort nägon bas med necktrough i mahogny, dom gör väl mest med setneck, vilket också är en skillnad, inte bara material utan även konstruktionen påverkar ju.
Min erfarenhet är att vid necktrough är halsens konstruktion av största betydelse, med en bolt on tillgodogör man sej mer av kroppens egenskaper.
Min erfarenhet är att vid necktrough är halsens konstruktion av största betydelse, med en bolt on tillgodogör man sej mer av kroppens egenskaper.
- macahan
- Medlem+++
Ja.. Jag kan hålla med.. Förutom att mina erfarenheter av mina 2 bicentennielbasar.. Båda var lätta. Det är delvis där kroppstjockleken kommer in. Den typen av instrument är fantastiskt IMO.
Sen så är ju den feel jag är ute efter tydligen inte det som du menar med "känns som en fender". Jag har haft ett tiotal fendrar och de har alla varit olika men samtidigt betydligt mer lättspelade för mig är de ricks, gibson etc som jag haft. Det här var ursprungligen en neckthrough mahogny jazzbas som blivit en p-bas efter mitt p51skifte..
I normala fall håller jag med dig om "vad som gör ett sound".. Men just nu snackar jag om frukt och du snackar om grönsaker.. Om du förstår vad jag menar.. Projektet är ju bara i sin linda, men jag bygger det åt mig för att tillgodose mina önskemål och upplevelser/vinklingar av de instrument jag har preferenser ifrån. Det gör ju att jag välkomnar åsikter men att ingen kan "säga hur det ska vara gjort".
När det gäller att låta som en exakt replika.. Nä, det går inte. Jag vill ha essenser från de olila basarnas väsen som sammanlaget blir ett instrument som är gjort för att passa.. Mig.
Eftersom mycket bara finns i mitt huvud så här länge så blir det lite knivigt att förklara hur det ska vara..men en sak vet jag bland annat: det kommer bli baseballhals..
Sen så är ju den feel jag är ute efter tydligen inte det som du menar med "känns som en fender". Jag har haft ett tiotal fendrar och de har alla varit olika men samtidigt betydligt mer lättspelade för mig är de ricks, gibson etc som jag haft. Det här var ursprungligen en neckthrough mahogny jazzbas som blivit en p-bas efter mitt p51skifte..
I normala fall håller jag med dig om "vad som gör ett sound".. Men just nu snackar jag om frukt och du snackar om grönsaker.. Om du förstår vad jag menar.. Projektet är ju bara i sin linda, men jag bygger det åt mig för att tillgodose mina önskemål och upplevelser/vinklingar av de instrument jag har preferenser ifrån. Det gör ju att jag välkomnar åsikter men att ingen kan "säga hur det ska vara gjort".
När det gäller att låta som en exakt replika.. Nä, det går inte. Jag vill ha essenser från de olila basarnas väsen som sammanlaget blir ett instrument som är gjort för att passa.. Mig.
Eftersom mycket bara finns i mitt huvud så här länge så blir det lite knivigt att förklara hur det ska vara..men en sak vet jag bland annat: det kommer bli baseballhals..

- macahan
- Medlem+++
Thunderbird.,lingman basses skrev:Vet inte om gibson gjort nägon bas med necktrough i mahogny, dom gör väl mest med setneck, vilket också är en skillnad, inte bara material utan även konstruktionen påverkar ju.

- lingman basses
- VIP medlem
- macahan
- Medlem+++
- lingman basses
- VIP medlem
Åh fan, tänkte inte på det.macahan skrev:Thunderbird.,lingman basses skrev:Vet inte om gibson gjort nägon bas med necktrough i mahogny, dom gör väl mest med setneck, vilket också är en skillnad, inte bara material utan även konstruktionen påverkar ju.

- lingman basses
- VIP medlem
Jag reser ofta mellan Vbg och Gävle, jag kan ta vägen över Karlstad och lämna den hos dej ett tag.macahan skrev:Ja.. Absolut, men jag är ju inte direkt ofta i vänersborg..
Hmm alltså.. Återigen: mina två thunderbirds från 77 respektive 76 vägde ca4 och var skitstora instrument. En nedskalad p med kropp tunn som en thunderbird, varför skulle en sån bli så tung?
- lingman basses
- VIP medlem
- lingman basses
- VIP medlem
Sågade till en P-baskropp i mahogny på morgonkvisten, det är av afrikansk mahogny, inte särskilt lätt, jag har lättare ämnen.
Kroppen väger 2,5kg
Kollade vikt på övriga delar, hals ca 1kg, stall stämmisar strängar pick up mm 0,5kg.
Några delar fattas ju så totalvikten bör bli lite över 4kg
Den bandlösa basen jag talat om väger 3,75kg, den är i Honduras mahogny

Kroppen väger 2,5kg
Kollade vikt på övriga delar, hals ca 1kg, stall stämmisar strängar pick up mm 0,5kg.
Några delar fattas ju så totalvikten bör bli lite över 4kg
Den bandlösa basen jag talat om väger 3,75kg, den är i Honduras mahogny

- lingman basses
- VIP medlem