Språkpolisen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

John Sane skrev:
macahan skrev:Roundwounds och flats är härmed bannlysta uttryck. Det spunnen sträng respektive slipad sträng alternativt flatspunnen sträng. Visst stavas det basist, men gör något konstruktivt istället för att störa er på felstavningar.

Sen kan ni ju gå ut på några bilforum och informera om att det heter "väg-ren" och inte "väg-gren" om ni ändå ska vara språkpoliser.
Jag tycker inte det är konstigt om någon reagerar på att ett visst ord som faktiskt används väldigt ofta på detta forum ständigt stavas fel. Att jämföra med rounds och flats är märkligt, när man skriver "bassist" i en mening på svenska så är det ju just basist man säger, inte "bäjjsist". Alltså en helt vanlig felstavning.
Konstigt är det inte. Men rätt onödigt!
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Det är väl inte onödigt. Många verkar inte veta hur det stavas. Nu vet de. Jättebra.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:
John Sane skrev:
macahan skrev:Roundwounds och flats är härmed bannlysta uttryck. Det spunnen sträng respektive slipad sträng alternativt flatspunnen sträng. Visst stavas det basist, men gör något konstruktivt istället för att störa er på felstavningar.

Sen kan ni ju gå ut på några bilforum och informera om att det heter "väg-ren" och inte "väg-gren" om ni ändå ska vara språkpoliser.
Jag tycker inte det är konstigt om någon reagerar på att ett visst ord som faktiskt används väldigt ofta på detta forum ständigt stavas fel. Att jämföra med rounds och flats är märkligt, när man skriver "bassist" i en mening på svenska så är det ju just basist man säger, inte "bäjjsist". Alltså en helt vanlig felstavning.
Att korrigera sina vänner då de i rent oförstånd gör fel är väl inget att gräva ned sig över...?
Det finns massvis med ord som många har svårt för så vad är fel med att korrigera det? Slutar det med att nån lär sig nåt är väl det en vinst?
(Apropå tidigare inlägg har jag själv svårt för parallell/paralell och tunt/tunnt - det går liksom inte in vilket som är rätt.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

macahan skrev:
John Sane skrev:

Ja tyckR att D E Ret bra å få koll på hur D ska stavas. Kunnskap e mackt!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det är skillnad på att korrigera och att tillrättavisa och jag hoppas att de flesta förstår att en språkpolis tillrättavisar. En vän kan absolut korrigera och informera men att tillrättavisa är ett osympatiskt beteende. Språkpoliser ska bort!

Inte sagt att jag är något bättre på att undvika att tillrättavisa. ;)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

macahan skrev:Det är skillnad på att korrigera och att tillrättavisa och jag hoppas att de flesta förstår att en språkpolis tillrättavisar. En vän kan absolut korrigera och informera men att tillrättavisa är ett osympatiskt beteende. Språkpoliser ska bort!

Inte sagt att jag är något bättre på att undvika att tillrättavisa. ;)

Jag förstår (tror jag), men just här är det väl ingen som pekar ut och tillrättavisar någon annan? Det hade varit skillnad om trådstartaren hade skrivit "medlem XXXX är en djävla idiot eftersom han inte ens kan stava till basist"
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Haha.. Jag dör... ;)
Ni tar det här på tok för seriöst.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:Haha.. Jag dör... ;)
Nja, vi svarar dig för att du verkar göra det...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Torch
Medlem

Inlägg av Torch »

:lol: Fick man bara 2a i svenska på grundskolan som jag, så är man van att bli tillrättavisad och det stör inte mig ett dugg iaf :poke:
Ibanez
Fender
Sandberg
Traynor
GK
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Skönt att du skrattar nu. Jag fick för mig att du inte var lika munter när du skrev tidigare, du verkade t.o.m. vara lite irriterad men jag hade säkert fel.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

John Sane skrev:
Skönt att du skrattar nu. Jag fick för mig att du inte var lika munter när du skrev tidigare, du verkade t.o.m. vara lite irriterad men jag hade säkert fel.
Nä, det finns ju ingen anledning att bli irriterad för något sådant.
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

Jag blev road både av F Lindströms "Värsta språket" och Lynne Truss "Eats, Shoots & Leaves".
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Språket är dynamiskt. Om tillräckligt många skriver bassist, så införlivas det som ett korrekt språkbruk.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

pnts skrev:Jag blev road både av F Lindströms "Värsta språket" och Lynne Truss "Eats, Shoots & Leaves".
Jo, Lindströms alla error vsar roande.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Hangover skrev:De flästa bassister är endå ute ock cycklar.
"Dem flesta..." menar du väl?

Jag kan ta en och annan felstavning, ibland har man bara halkat på tangentbordet, men vet hur det ska vara. Däremot klarar jag inte felskrivningar av De och Dem, för det går tamejfan inte att fatta vad det är folk skriver om som rör ihop dessa. (och det är inte "folks" fel, utan för lite pengar till undervisning i våra skolor, jadajadagnällgnäll)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

"Advocado".
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ändån.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: Språkpolisen

Inlägg av basmartin »

jonildo skrev:Basist stavas med ett s. Inte två. Retar mig varje gång jag ser det, kunde inte låta bli. Sorry.
Problemet är att "basist" i de allra flesta fallen uttalas felaktigt. Enligt stavningen så ska vokalen "a" vara mjuk. Ska alltså likna ordet "basisk" i uttalet.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ozrichead
Medlem

Inlägg av Ozrichead »

basmartin skrev:
jonildo skrev:Basist stavas med ett s. Inte två. Retar mig varje gång jag ser det, kunde inte låta bli. Sorry.
Problemet är att "basist" i de allra flesta fallen uttalas felaktigt. Enligt stavningen så ska vokalen "a" vara mjuk. Ska alltså likna ordet "basisk" i uttalet.
Ska rasist uttalas med samma vokalljud också då menar du? :wink:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

F-klav skrev: "Dem flesta..." menar du väl?

Jag kan ta en och annan felstavning, ibland har man bara halkat på tangentbordet, men vet hur det ska vara. Däremot klarar jag inte felskrivningar av De och Dem, för det går tamejfan inte att fatta vad det är folk skriver om som rör ihop dessa. (och det är inte "folks" fel, utan för lite pengar till undervisning i våra skolor, jadajadagnällgnäll)
Nu skojar du väl??
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag har alltid skrivit "de flesta" och aldrig blivit rättad av en svensklärare.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Hellish skrev:Jag har alltid skrivit "de flesta" och aldrig blivit rättad av en svensklärare.
Det är för att det är helt korrekt att skriva så. Man säger ju "dom flesta", men det stavas som du säger.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Nej. Det stavas med två S. Basist
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

"De" och "dem" har folk svårt för nu för tiden. Ett tips är att köra med "dom" så blir det inte så pinsamt

Det är bra att bli rättad. Finns inget värre än att gå halva livet och uttala ett ord fel, eller missuppfatta dess betydelse.
"Dirigent" har jag nog uttalat fel rätt länge tex.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Ozrichead skrev:
basmartin skrev:
Ska rasist uttalas med samma vokalljud också då menar du? :wink:
Konsekvens är en dygd!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar