Hur funkar de här med o byta mick?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Inlägg av blitzfreedome »

flagg skrev:Ska du inte ha en till mic då? En sån där mudbucker eller liknande ännu närmre halsen. Så solar du den när du verkligen inte vill ha nån jobbig diskant.
Hade vart koolt, men nää :D
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

blitzfreedome skrev:Jag kör oftast på 2 olika ljud kan man säga. Det ena är rätt så klonkigt. Man hör varenda liten detalj ifrån strängen liksom, och lagom basigt. Men när jag ska gå över till o spela något, där jag vill ha ett rent, djupt basljud, så att jag bara hör bas, så försvinner liksom inte klonket. Då vill jag bara ha bas. Så jag vill helt enkelt ha kvar mitt klonkiga detaljrika ljud, samtidigt som jag vill ha bara bas :D Nu beror ju de mycket på stärkare och så, men ska ändå byta mickar, så kan ju göra de riktigt.
Hur gör du när du byter ljud? Hur ställer du in ditt befintliga ljud? Jag vill minnas att när jag körde jazzbas så fick jag rätt bra basigt o-klonkigt ljud när jag vred när stall-micken och fipplade lite med tone-kontrollen.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Jag går glatt tillbaks till stärkaren och vrider på rattar :D SOm jag sa så är jag ju omständig, så det finns klart bättre lösningar än så jag gör, de där med att jag inte vill köra med pedaler, och att jag kör i en gammal stärkare o så. De är helt enkelt inte basiga saker jag kör med. Men ja, omständig. Jag skaaa lyckas med de jag är ute efter :D Jag använder ton-ratten men helt nerdraget låter det inte bra. Det är fortfarande klonkigt men ingen diskant. Och de låter bara dåligt. Men ska se, ifall de dära mickarna någon länkade finns kvar efter jag fått lön, börjar jag nog min "undersökning" med dem. :D
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Vad är det för stärkare du kör på?

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

En Fender Bassman 100. Alltså väldigt klonkig och middig. Så ett stärkarbyte hade säkerligen ordnat det på de viset, men nää :D
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

blitzfreedome skrev:En Fender Bassman 100. Alltså väldigt klonkig och middig. Så ett stärkarbyte hade säkerligen ordnat det på de viset, men nää :D
Jag förstår inte ditt problem riktigt. Du gillar ditt ljud och vill ha det kvar. Men samtidigt vill du ändra det?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jazzbas-mikar bör bytas i par, då de ofta är matchade till (med?) varandra. Ber om ursäkt om jag upprepar något som redan sagts...
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Ne, men det var en del i min fråga från början Samuel. Här ska inget ursäktas :D Det är mer jag, för jag ställer så dumma frågor kanske. Helt rätt Rolleharris. Lustigt va? ;) Men jag tror jag är klar här nu. Utan att det verkar som de, så har jag fått den informationen jag tror jag behöver. Får köra som med strängarna, att jag testar mig fram. För jag vet att det jag är ute efter går att uppnå, på mitt (konstiga) sätt :D Tack så mycket, för ni ville hjälpa till :D
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Ok, hehe. Jag vet precis hur det är.
Skriv svar