blackparkas skrev:Vi körde ett gig för ett tag sedan med HK Contour-prylar för typ 150 papp i en lokal för max 200 pers och det var verkligen i klenaste laget, och då var det 1x18 basar och inte 1x15 som här.
Då är ni antingen totalt döva hela bunten, eller så har ni en ljudtekniker utan både öron, armar och förstånd.
Men er musik kanske kräver att det är avgrundsvolym som göra att kossorna sinar i grannkommunen?
Jag har kört på ett Actor DX, dubbla 115 + 112, i en lokal som lätt plockar in 400 pers.
Inga problem alls.
Skillnaden mellan 15 och 18 är inte så stor som man kanske tror.
INte helt oväntat att du skulle skriva något dylikt...
Inte så stor skillnad på 1x15 och 1x18 kanske, men 1x15 vs 2x18...
Och som sagt, 1x18 var på järsgården i en lokal som vi kommer lira i fler gånger...
Dessutom med PA som är betydligt värre än det här.
Jag skulle naturligtvis ha satt dit en lite smiley, för det var definitivt inte meningen att muppa mig.
Vad jag menar är att jag har svårt att förstå att dom 3-4000W ett Actor ger inte skulle räcka till.
Men säger du att det inte räcker så är det naturligtvis så. Jag skulle inte heller vara nöjd med att lira på nåt jag inte var nöjd med.
Kolla med Tarzan, jag tror att dom kör på ett Actor.
Nu har jag i och för sig aldrig hört något annat coverband här på PB än Geddans gäng, men de få gånger jag varit "på lokal" och sett coverband så har de oftast haft större prylar än t.ex. Actor.
Har ju inte själv kört Actor någon gång, men körde t.ex. ett Nexo-system med 2x15 i basarna, vilket spelade i mitt tycke med för lite tryck...
Eller som sagt det där ConTour med basar som kostade 36 papp styck.
Men det kanske är vi som rattar fel, inte alls omöjligt.
Det låter skumt, men om du tycker att det är för lite tryck, så är det ju så.
Men ni ska absolut kolla på nyare system, det har hänt enormt mycket på senaste tiden.
Contouren finns ju som array också, då ger basarna 1000W och topparna lika mycket.
Fast nu ska vi nog inte spamma sönder Jokkes säljtråd mer.
Mike skrev:Det låter skumt, men om du tycker att det är för lite tryck, så är det ju så.
Men ni ska absolut kolla på nyare system, det har hänt enormt mycket på senaste tiden.
Contouren finns ju som array också, då ger basarna 1000W och topparna lika mycket.
Mike skrev:Det låter skumt, men om du tycker att det är för lite tryck, så är det ju så.
Det var just Array vi hade.
Då får ni köra med 2 basar och 2 toppar på varje sida.
Duger inte det, ger jag upp!
Lugnt boys!
Självklart ska det kännas rätt med de prylar man använder och det är ju ganska mycket som spelar in för att det ska låta som man vill. Antar att vi spelar rockigare musik alla men vill man ha grymt tryck i bottenregistret, så kanske detta inte räcker även om jag kan tycka att det räckt och då är ganska petig med just den biten. Mycket dist på basen och distade gitarrer m.m. kräver väl lite annat osv.
Fundera Parkas, transport går säkert att lösa på något vis men då kanske ni skulle testa ett Dynacord system innan också.
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck