Lacka om?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Lacka om?

Inlägg av Punkster »

Jag har ett nytt projekt på gång: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=49261

Basen ifråga ska lackas om. Att slipa ner den gamla lacken, spackla och måla har jag koll på. Men sen är det lacken... Räcker det med att köpa en burk med färgad sprejlack på Biltema, eller ska jag köra med någon speciell färg och sedan klarlacka? Vilken klarlack ska jag då ha? Cellulosa är ju häftigt, men lite för knöligt om jag har fattat det rätt. Blank plastlack kanske? Men vilken? Som bildar en tillräckligt hård yta? Behöver lite tips på vilka produkter jag ska köpa.
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Billig färg från Biltema t.ex är ju crap oftast till alltid. Jag ska lacka en kropp för första gången med cellulosalack från gitarrdelar.se nästa vecka så jag kan meddela hur det går. Jag tror inte det ska vara så knepigt som det låter.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Finns det ingen sprutlackerare i örebro som kan göra det. Annars är det nog sprayburk av högrekvalite som gäller men det är svårmålat för den färgen är så himla tunn.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Det finns säkert nån lackerare som kan fixa det. Problemet är väl att det kostar. Resultatet behöver inte bli helt perfekt. Jag har lackat en del förut också, men bara klarlack. Aldrig tidigare färg + lack.

Men skulle det kunna funka att köpa spreyfärg och sedan dra på cellulosasprey på det sen? Eller finns det bra plastlack på sprayflaska? Eller ska jag köpa på burk och pensla på?
/Linus
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

knedy skrev:Billig färg från Biltema t.ex är ju crap oftast till alltid. Jag ska lacka en kropp för första gången med cellulosalack från gitarrdelar.se nästa vecka så jag kan meddela hur det går. Jag tror inte det ska vara så knepigt som det låter.
Jag lackade min pbas i cellulosa lack från gitarrdelar..
Blanksvart och även klarlack därifrån.

Det blev riktigt riktigt bra.
Det är inte alls svårt, det enda man saka tänka på när man lackar är att cellulosa är väldigt tunnt så det krävs några lager innan man får en solid färg och sen ytterligare några lager för att det ska jämna ut sig ordentligt.

Jag köpte 4 burkar vanlig lack och 2 burkar klarlack men då lackade jag den först vit och sen svart för att det vita ska komma fram när den svarta slits ner så du behöver nog inte 4 burkar för en färg.

Sen tar det rätt lång tid innan lacken härdat ordentligt.
Låt kroppen torka i en vecka eller 2 om man inte vill ha den sliten för då bara kör man ju.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Av ren nyfikenhet... När man lackar cellulosa, hur länge tar det innan lacken torkar såpass att man kan lägga på nästa lager? För det lär väl bli ett antal lager...
/Linus
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Punkster skrev:Av ren nyfikenhet... När man lackar cellulosa, hur länge tar det innan lacken torkar såpass att man kan lägga på nästa lager? För det lär väl bli ett antal lager...
Inte alls lång tid, det var torrt 10-15 min efter ett lager så jag lackade med en halvtimmes intervall eller något sådant.
Det står att man ska vänta 24 timmar men det gjorde jag verkligen inte som sagt och det blev väldigt bra iaf.

Ska du vänta 24 timmar mellan varje lager så är den ju inte färdig förräns 2018.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Här har du projekttråden om min pbas jag lackade;
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4739 ... highlight=

YZZ
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Punkster skrev: Men skulle det kunna funka att köpa spreyfärg och sedan dra på cellulosasprey på det sen? Eller finns det bra plastlack på sprayflaska? Eller ska jag köpa på burk och pensla på?
Jag har kört med Multona billack (både färg och klarlack) på ett par basar och gitarrer och tycker det funkar rätt bra. Finns på i stort sett alla bildelsbutiker och kostar runt 100:- per burk.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Läste YZZ projekttråd. Jäklar vad sugen jag blir! Väntar bara på att min lånade slipmaskin ska dyka upp.
/Linus
Användarvisningsbild
osten72
Medlem

Inlägg av osten72 »

YZZ skrev:
Punkster skrev:Av ren nyfikenhet... När man lackar cellulosa, hur länge tar det innan lacken torkar såpass att man kan lägga på nästa lager? För det lär väl bli ett antal lager...
Inte alls lång tid, det var torrt 10-15 min efter ett lager så jag lackade med en halvtimmes intervall eller något sådant.
Det står att man ska vänta 24 timmar men det gjorde jag verkligen inte som sagt och det blev väldigt bra iaf.

Ska du vänta 24 timmar mellan varje lager så är den ju inte färdig förräns 2018.
Man rekomanderar 1 lager pr dygn och det är för att lacken ska kunna torka redigt innan nesta lager, går säkert att lägga med 10-15 min mellanrum men jag tror att då behöver den ganska lång tid på att härda + att typ varje lager löser upp förra lager och man kan lätt få rinningar. Cellulosan brukar behöva ca 6 månader på att bli genomhärdad påstås det =))=) men efter 3-4 veckors torktid brukar det gå bra att vattenslipa och polera kroppen.
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

osten72 skrev:
YZZ skrev:

Man rekomanderar 1 lager pr dygn och det är för att lacken ska kunna torka redigt innan nesta lager, går säkert att lägga med 10-15 min mellanrum men jag tror att då behöver den ganska lång tid på att härda + att typ varje lager löser upp förra lager och man kan lätt få rinningar. Cellulosan brukar behöva ca 6 månader på att bli genomhärdad påstås det =))=) men efter 3-4 veckors torktid brukar det gå bra att vattenslipa och polera kroppen.
+1 tålamod är det viktigaste för ett bra resultat, men i ärlighetens namn väntar inte jag 1 dygn mellan heller

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
osten72
Medlem

Inlägg av osten72 »

Hagström skrev:
osten72 skrev:
YZZ skrev:

+1 tålamod är det viktigaste för ett bra resultat, men i ärlighetens namn väntar inte jag 1 dygn mellan heller
:lol: :lol: vet ! är inte lätt att vänta på något gott he he he , är som ungarna runt godiskålen :lol:
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Skriv svar