Mikrofibertrasa?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Mikrofibertrasa?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Jag kanske har missat någon diskussion, men hur ställer sig PB-skaran till att använda mikrofibertrasor för att putsa på sin bas? Dvs. för att damma av och ev. få bort lite fingeravtryck emellanåt. Riskerar man att förstöra lack eller ytfinisch på något sätt?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Putsa?
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem

Inlägg av kribbah »

Jag brukar använda sådana trasor. Funkar skitbra, inga repor vad jag har sett.
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Användarvisningsbild
Desecrated
Medlem

Inlägg av Desecrated »

Mikrofiber trasa är ett måste-
Desecrated Productions proudly endorses F1 ergonomic picks:
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Det finns "håriga" städvantar i microfiber som är 7jäkla bra till att damma både gitarrer, klaviatur, datorer och apparater med en massa knappar på. Kan klart rekommenderas.
Typ såna här.
Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag har en mikrofiberduk från Clas Ohlson som jag använder till avtorkning av delikata delar, som t ex bas och till datorskärmen. Vid svåra fettfläckar brukar jag även använda isopropylalkohol, fast på en vanlig diskhandduk.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Brukar ta ett tag med mikrotrasan på greppbrädan ibland. Särskilt noga de gånger jag köpt ett begagnat instrument...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det här låter ju bra. Jag måste ha läst fel på någon hemsida på nätet, det stod nämligen att en sån här trasa riskerar att repa tex fönster och speglar. Sedan stod det att trasan var starkt statisk så att den behöll dammet i sig. Statisk elektrisitet är ju aldrig bra för elektronik, speciellt inte i en bas antar jag...

Men nu har jag läst på lite på Clas Ohlsson: de säljer tex ett fyrpack där de olika trasorna verkar ha lite olika egneskaper, tex. antistatisk, repar inte, används lätt fuktad eller torr, mm. Det verkar som en bra produkt ändå för att damma av sina basar...

Det slår mig också att jag visst har dammat av det värsta dammet med en "luddig" mikrofiberhandske emellanåt när man ändå far runt i rummet och dammar allt annat. Inte har mina basar tagit stryk av det.

/MrBaloo
Skriv svar