[KÖPES]Microkorg XL [FIXAT]

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

[KÖPES]Microkorg XL [FIXAT]

Inlägg av Mike »

En vanlig kan funka.
Senast redigerad av Mike den fre 26 aug 2011, 10:53, redigerad totalt 3 gång.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Ingen? :roll:
TVR!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Mottar gärna tips om andra maskiner, i samma prisklass, som klarar av att basa lite snyggt. :D
TVR!
Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

Här finns en, och till ett bra pris också, tycker jag.

http://vend.se/ad.php?72052
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Tucker du ska kola in denna! Kostar lite mer dock men ändå inga stora pengar, som storebror kostar. http://vend.se/ad.php?71335
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Stan skrev:Här finns en, och till ett bra pris också, tycker jag.

http://vend.se/ad.php?72052
Vill helst ha en XL, men den är ju alltid värd att kolla upp.
Uppsala är ju bara ett stenkast bort.
TVR!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

funkys**t skrev:Tucker du ska kola in denna! Kostar lite mer dock men ändå inga stora pengar, som storebror kostar. http://vend.se/ad.php?71335
Vill ha en programerbar. För det priset kan man nästan få en Little Phatty.
Fast det är ju grymt coolt med en Moog
TVR!
Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

Mike skrev:
funkys**t skrev:Tucker du ska kola in denna! Kostar lite mer dock men ändå inga stora pengar, som storebror kostar. http://vend.se/ad.php?71335
Vill ha en programerbar. För det priset kan man nästan få en Little Phatty.
Fast det är ju grymt coolt med en Moog
Just den där verkar vara lite trist, och han begär nog lite väl mycket för den.
http://www.vintagesynth.com/moog/rogue.php
Fast den ser ju förstås oerhört cool ut.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag har en little phatty överst på önskelistan...
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

funkys**t skrev:Jag har en little phatty överst på önskelistan...
Mmmmmmmm .... älskar min ....
8)

Värt att kolla in Slimmen om du redan har ett keyboard ...
Bild Bild
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Assar skrev:
8)

Japp! Den är på gång. Man kan koppla in bas eller gitarr i den... :)
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

funkys**t skrev:
Assar skrev:
Japp! Den är på gång. Man kan koppla in bas eller gitarr i den... :)
Javisst, audio-in finns på alla Phatties. Moogfilter är inte helt fel ... :D
Sen kan man ju köra audio-midi-omvandling och midi-in också. Men jag har inte fått det att funka bra.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Fokus nu! ;)
TVR!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla Alesis Micron med. Den har finfina basar.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

mikkejohansson skrev:Kolla Alesis Micron med. Den har finfina basar.
Tack för tipsen, kollar genast. =)
TVR!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Mike skrev:Mottar gärna tips om andra maskiner, i samma prisklass, som klarar av att basa lite snyggt. :D
Om det primärt är syntbasar du är ute efter kan jag rekommendera denna:

http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=242260

Dave Smith Instruments Mopho keyboard. Monofonisk. Finns som ljudmodul också. 100 % analoga ljudkretsar med digital styrning. Låter väldigt bra. Jag valde mellan en Moog Little Fatty II och denna och det blev en Mopho. Jag har en DSI Tetra ljudmodul också som man kan köra ihop med Mopho´n och då får man fem röster sammanlagt. Fantastiskt lågpassfilter i synten. Kostar i och för sig dubbelt så mycket som en Microkorg XL men mycket mindre än en Little Fatty. Hos Thomann kostar en Mopho 5.930:-. Kolla med Deluxe om dom kan matcha det. Bra maskin. Otroligt mycket roligare på alla vis än en Microkorg XL.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

JanTheWhite skrev:
Mike skrev:Mottar gärna tips om andra maskiner, i samma prisklass, som klarar av att basa lite snyggt. :D
Om det primärt är syntbasar du är ute efter kan jag rekommendera denna:

http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=242260

Dave Smith Instruments Mopho keyboard. Monofonisk. Finns som ljudmodul också. 100 % analoga ljudkretsar med digital styrning. Låter väldigt bra. Jag valde mellan en Moog Little Fatty II och denna och det blev en Mopho. Jag har en DSI Tetra ljudmodul också som man kan köra ihop med Mopho´n och då får man fem röster sammanlagt. Fantastiskt lågpassfilter i synten. Kostar i och för sig dubbelt så mycket som en Microkorg XL men mycket mindre än en Little Fatty. Hos Thomann kostar en Mopho 3043:-. Kolla med Deluxe om dom kan matcha det. Bra maskin. Otroligt mycket roligare på alla vis än en Microkorg XL.
Jag köpte en Tetra för ett par månader sen. Kontaktade Jam och frågade om de kunde matcha Thomanns pris och de sänkte priset med en 1000-ing. Kostar nu 5995:-. Så testa att pruta!

Däremot tycker jag att Tetran är något vekare i klangen än Phattyn (har en sån också). Moogen är lite muskligare. Är det tyngre syntbas som gäller så är Phattyn bättre. Men så skiljer det ju i pris också ...
Mophon och Tetran är väl samma ljudmotor?

Ska man ratta Mopho/Tetra på nåt hyfsat smidigt sätt så krävs det i praktiken en mjukvarueditor. SoundTower tillhandahåller dem gratis, men de är lite lätt buggiga. Tyvärr. Men det är visst VST-stöd på g.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Har kollar på Mophon.
För det prisen kan jag lika bra lägga på nån tusenlapp och köpa en begagna Phatty.
Priset på 3043:- är ju utan keyboard, kommer bog att sakna det efter ett tag.

Men den var cool. ;)
TVR!
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Mike skrev:Har kollar på Mophon.
För det prisen kan jag lika bra lägga på nån tusenlapp och köpa en begagna Phatty.

Men den var cool. ;)
Inte minst kommer du sakna rattar att skriva på! I det avseendet slår Phattyn Mopho/Tetra med hästlängder. Keyboard kan man alltid köpa för några hundringar.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Som vanligt intentionen att köpa nåt billigt så man kan komma på vad man egentligen ska/behöver att ha.
Känns som en XL är en bra början.
TVR!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Assar skrev:
Mike skrev:Har kollar på Mophon.

Men den var cool. ;)
Inte minst kommer du sakna rattar att skriva på! I det avseendet slår Phattyn Mopho/Tetra med hästlängder. Keyboard kan man alltid köpa för några hundringar.
Har du verkligen skruvat på Mopho/Tetra´n? Filtren är väldigt effektiva och den har två sub-oktav generatorer och ett otroligt bra lågpassfilter. Jag har även en Moog Taurus III och Mopho´n konkurerar med den vad det gäller feta basljud. Visst, editera på datorn för enkelhetens skull men live kan jag göra mer än nog vad det gäller att skruva ljud direkt på maskinen. Det är ju inte direkt så att den saknar rattar. 25 rattar inklusive volym. Little Phatty´n har 7 rattar + tryckknappar. Jag tycker personligen att Mopho´n är mer snabbjobbad live än Phatty´n då man kommer åt fler parametrar utan knapptryckningar och menyer. Visst, dom låter inte likadant. Olika filter men i mina öron låter inte en Mopho/Tetra "vekare". En annan fördel är formatet. Den är mycket smidigare att bära runt på. Jag skaffade Mopho´n för att ha live istället för att konka runt på Taurus III:an. Den är gigantisk i jämförelse.
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 19 aug 2011, 10:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Mike skrev:Som vanligt intentionen att köpa nåt billigt så man kan komma på vad man egentligen ska/behöver att ha.
Känns som en XL är en bra början.
Den är DEFINITIVT en bra början. Skojjig maskin men digital till skillnad från Phatty´n och Mopho/Tetra´n. Jag hade den "vanliga" Microkorg:en tidigare. Den med små tangenter. Den använde jag till att spela syntbasar på och den dög gott live. En liten nackdel med små tangenter dock då jag har korviga fingrar. Ljudmässigt kan den dock fortfarande inte konkurrera med en mer rejäl analog synt. Men den är bättre än det mesta i den prisklassen och liten och smidig att bära med sig. Jag hade initialt tänkt att ersätta min Microkorg med en XL men sen började jag kolla på analogprylar istället och då var det kört...... :oops: :D
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

JanTheWhite skrev:Har du verkligen skruvat på Mopho/Tetra´n? Filtren är väldigt effektiva och den har två sub-oktav generatorer och ett otroligt bra lågpassfilter. Jag har även en Moog Taurus III och Mopho´n konkurerar med den vad det gäller feta basljud. Visst, editera på datorn för enkelhetens skull men live kan jag göra mer än nog vad det gäller att skruva ljud direkt på maskinen. Det är ju inte direkt så att den saknar rattar. 25 rattar inklusive volym. Little Phatty´n har 7 rattar och tryckknappar. Jag tycker personligen att Mopho´n är mer snabbjobbad live än Phatty´n då man kommer åt fler parametrar utan knapptryckningar och menyer. Visst, dom låter inte likadant. Olika filter men i mina öron låter inte en Mopho/Tetra "vekare". En annan fördel är formatet. Den är mycket smidigare att bära runt på. Jag skaffade Mopho´n för att ha live istället för att konka runt på Taurus III:an. Den är gigantisk i jämförelse.
Japp. Jag har både en Phatty och en Tetra.
Jag gillar skarpt filtren i Tetra. Jag gillar den överhuvudtaget, men den har inte lika köttigt/muskligt ljud som Phattyn. De är helt enkelt två olika instrument.

25 rattar på Mophon??? :shock:

Mopho och Tetra är lättjobbade, under förutsättning att de parametrar du vill ändra är assignade till de 4 rattar som går att assigna till - eller något av de 5 med fasta parametrar (varav 2 styr multipla parametrar och är lite pilliga att jobba med). Men om du vill skulptera ljud så är det ett jäkla knapptryckande fram och tillbaka och du saknar överblick över inställningarna. För att göra ljud (annat än förutbestämda justeringar) behövs editorn.

+1 på storleken!
Jag har inte testat Taurus III, men jag antar att det är som med Phattyn, den är minst 10 gånger så stor som Mopho/Tetra. Skulle jag köpa en Phatty idag skulle det bli en Slim.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

JanTheWhite skrev:... sen började jag kolla på analogprylar istället och då var det kört...... :oops: :D
:D
Jag har också hamnat där ...
Bild Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Assar skrev: 25 rattar på Mophon??? :shock:
Han kanske menar att han har en Mopho och ett midi-klav med controller-rattar på...?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar