Jag köpte nyligen en Peavey-combo som verkar vara lite känslig för störningar om man använder "fel" instrumentkabel (det brummar då). Jag skulle behöva en 5-meterskabel av god kvalitet. Den här duger exempelvis inte: http://www.thomann.de/se/cordial_csi6rpsilent.htm. Det är väldigt synd, för jag gillar idén med "Silent plug", det funkar skitbra.
Det konstiga är att det funkar med den "billiga skitkabel" som följer med en Fender USA-jazz. Då brummar det inte
Har det till största delen att göra med kabelns längd? Det är naturligtvis bra med så kort kabel som möjligt, men det ska ju gå att flytta på sig också...
Hellish skrev:Tror att jag har en liknande mellan mitt pedalbord och topp. Väldigt styv sladd det men den är tyst.
Jaså, är den styv säger du? Det skrev dom inget om. Konstigt
Så nu ska man släpa runt på en installationskabel? Jaja, jag rör mig inte så mycket, så det är kanske det jag ska ha...
Min PlanetWaves är känslig om man vänder på sidorna. Den har även symboler som visar vilken sida ska pluggas in i instrumentet och vilken in i förstärkaren. Testa vända på den innan du köper en ny.
EA skrev:Min PlanetWaves är känslig om man vänder på sidorna. Den har även symboler som visar vilken sida ska pluggas in i instrumentet och vilken in i förstärkaren. Testa vända på den innan du köper en ny.
Problemet är att den har en vinklad kontakt i ena änden
EA skrev:Varför ska det vara problem- går det inte ens att testa?
Jo, det gör det nog, men jag köpte ju en vinklad kontakt för att jag ville ha det i jacket på basen, inte i stärkaren (det sitter bara en vinklad kontakt i ena änden på sladden).
Tack för tipset, det har jag faktiskt aldrig hört tidigare - det ska bli spännande att testa
Mängden koppar i skärmen i mikkablar (vilket är vad en gitarrkabel egentligen är) minskar från år till år. Manteln görs tjockare för att det inte ska märkas. Det handlar så klart om att spara pengar. Kort sagt, det var bättre förr. Enligt texten verkar kabeln på gitarrdelar.se okay eftersom den är trippeljordad, d v s old school. Köper man kabel ska man åtminstone köpa dubbelskärmad. Pickupen högimpedanssignal är bland det svåraste som finns att skicka ren igenom en kabel. En 600 ohms linesignal kan man om man ha tur skicka genom en lampsladd utan att få brum fastän den inte är skärmad.
Alltså, nu fattar jag fan ingenting. När jag pluggade in den häromdagen så brummade det bra mycket när jag använde "Silent Plug"-kabeln (kabeln är ganska ny och relativt oanvänd). Nu när jag testade så brummar det inte längre.
"Hmmm, glapp i stärkaren", tänkte jag. Men jag testade först en sladd som jag visste var lite halvdålig, och då brummade det igen. När jag återigen bytte så var brummet borta. Glapp i sladden? Jag har testat flera andra nu, och de brummar inte heller