Varför låter min Peavey DataBass illa?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Varför låter min Peavey DataBass illa?

Inlägg av magstorm »

En liten introduktion:
Peavey DataBass är en combo på 450 W i 4 Ohm. I den sitter det ett 15" element (4 Ohm) med en effekttålighet på (endast) 300 W.

Detta är inspelat på hyfsat hög volym i min hall får jag väl börja med att säga, med min iPhone liggandes i rummet bredvid :oops: Med "hyfsat hög volym" menar jag såpass högt att det inte känns bekvämt att spela utan proppar (det är ju är högst individuellt var den gränsen går).
Först komprimerar den rejält och vartefter den släpper på volymen så börjar det bröta mer och mer.

Är det elementet eller stärkaren det är fel på tror ni? Stärkaren har ju en inbyggd effektreglering/kompressor som ska gå in när den tycker att det blir för mycket. Kan det vara den som ställer till det?

Här är ljudklippet
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Hur låter den på "normal" volym? Detta låter ju sinnessjukt starkt!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

:lol: "Sinnesjukt starkt". Pluspoäng på den :)

Tyvärr har jag plockat isär skiten för att se om jag kan hitta nåt som är löst i den, men det gjorde jag tyvärr inte. För att komma till saken så har jag i alla fall ingen möjlighet att göra en ny "inspelning" just nu. På lite mer mänsklig volym så låter den helt ok tycker jag. Kanske inte idealisk för slapspel, men det behärskar jag inte i alla fall - dessutom kör jag med flats för det mesta (men jag hade bara en bas med rounds hemma just då).
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Tycker faktiskt det låter som elementet "kräks" alltså för mycket effekt för högtalaren att hantera. Kör du på den volymen så lär du bränna elementet(om du inte redan gjort det) Såg på ett amerikanskt forum där dom bytt elementet till ett 8ohms och satt ett extra högt.uttag.....smart dels ger ju stärkaren bara ung.225w men fullt med en extra 8ohms låda.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

elmelino skrev:Tycker faktiskt det låter som elementet "kräks"...
Där har ni mitt ljudideal! :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

elmelino skrev:Tycker faktiskt det låter som elementet "kräks" alltså för mycket effekt för högtalaren att hantera. Kör du på den volymen så lär du bränna elementet(om du inte redan gjort det) Såg på ett amerikanskt forum där dom bytt elementet till ett 8ohms och satt ett extra högt.uttag.....smart dels ger ju stärkaren bara ung.225w men fullt med en extra 8ohms låda.
Ja, det där är en lösning som jag har funderat på, såvida det nu inte är förstärkardelen det är fel på. Det skulle ju bara, i teorin, skilja 3 dB om jag bytte till ett 8 Ohms element. Jag skulle tro att den räcker till ändå :)
Skriv svar