Mest användbara baseffekterna?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Finns hur många exempel som helst på basister med distat grundljud som inte grötar ihop sig, problemet är väl egentligen oftare gitarrister som inte förstått vilka frekvenser de ska röra sig inom samt ljudtekniker som bara lyssnar på Dire Straits?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Od är ingen effekt, det är grundljud! Ungefär som att spela på en effektsvag rörtopp, och har man ingen sån så har man en od-pedal, bastu på er!! Sen är det ganska stor skillnad på lätt od och dist..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har aldrig fattat tjusningen med rördist på bas heller! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

*skakar uppgivet på huvudet*

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DK0X15tAL9w[/youtube]

Det går såklart att diskutera Dustys ljud.
Men jag har mycket svårt att se ett cleant ljud i den här bilden.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

TDHP skrev: Distad bas är inte speciellt snyggt imo.
Jag är benägen att hålla med. Däremot finns det sammanhang där jag faktiskt måste erkänna att det funkar fint och låter helrätt. Men som "grundljud"? Nej tack.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Dusty Hill har alltid haft skitljud på basen. :wink:

I hans fall funkar det dock!
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mr Spock skrev:
TDHP skrev: Distad bas är inte speciellt snyggt imo.
Jag är benägen att hålla med. Däremot finns det sammanhang där jag faktiskt måste erkänna att det funkar fint och låter helrätt. Men som "grundljud"? Nej tack.
Ja som sagt, igen, som EFFEKT är dist på basen helt ok i rätt sammanhang, men inte hela tiden!
TDHP
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

TDHP skrev:Dusty Hill har alltid haft skitljud på basen. :wink:

I hans fall funkar det dock!
:lol:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:*skakar uppgivet på huvudet*
Det känns iaf skönt att du tar åt dig av mina visdomsord och säljer av dina distpaddor! :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=49744&highlight=
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=49745&highlight=
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:*skakar uppgivet på huvudet*
Det känns iaf skönt att du tar åt dig av mina visdomsord och säljer av dina distpaddor! :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=49744&highlight=
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=49745&highlight=
Haha!

Icke.
De jag använder sitter på bordet och blir kvar. Länge!

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

blackparkas skrev:Finns hur många exempel som helst på basister med distat grundljud som inte grötar ihop sig, problemet är väl egentligen oftare gitarrister som inte förstått vilka frekvenser de ska röra sig inom samt ljudtekniker som bara lyssnar på Dire Straits?
Haha! obildbara bägge två..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

TDHP skrev:Dusty Hill har alltid haft skitljud på basen. :wink:
Huvudet på spiken Lasse, enligt egen utsago är hans basljud "Like farting in a trash can". :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Lasse, du gör mig orolig ända in i själen. Dusty är facit, för allt här i världen. Utan honom så skulle vi sväva som löv för vinden, driva som skepp utan rorsmän och stå helt utan moralisk kompass.

Men ja, basdist är överskattat och kan bli aningen likstelt efter ett tag. En BRA overdrive däremot, i rörtopp, pedal eller annat, som ryter till när man biter lite extra i strängarna skulle jag säga är helt oumbärligt för all rockbas.

Men min benhårda princip är att om det inte låter hyggligt bra utan effekter så kommer inga pedaler i världen att göra det bättre heller. Skit in, skit ut som det heter.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Danne Palm skrev:Lasse, du gör mig orolig ända in i själen. Dusty är facit, för allt här i världen. Utan honom så skulle vi sväva som löv för vinden, driva som skepp utan rorsmän och stå helt utan moralisk kompass.
Jag har inte påstått nåt annat heller, jag bara konstaterar att han har skitljud och att det funkar! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
SimmyNilsson
Medlem

Inlägg av SimmyNilsson »

Jag är nästan berädd att hålla med TDHP, att hålla en grund dist funkar väldigt sällan i de flesta stilar på ett snyggt sätt, men att använda det som effekt när man vi spettsa till något som en fet refräng så tycker jag det kan bli grymt bra! :D

Nu är jag ju dock oerfaren och ung så min röst räknas väll knappt! :wink:
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Håller med TDHP även jag. Tycker också att det känns som förstärkaren är trasig när man spelar med dist. Däremot får det gärna vara lite "smutsigt" som av en diskret röremulering eller rörpreamp ställd på rent ljud.

Har rattat lite ljud och gjort lite inspelningar genom åren och tycker att folk i allmänhet (gitarrister i synnerhet) tenderar att överdriva sitt distljud så att man tappar trycket i ljudet. Jag brukar försöka få dem att prova med lite mindre dist än de brukar och IMO blir det då oftast mer tryck, distinktare botten, ruffigare. En ljudbild bestående mest av en massa distsurr tycker jag sällan främjar själva musiken eller låten.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassace skrev:Håller med TDHP även jag. Tycker också att det känns som förstärkaren är trasig när man spelar med dist. Däremot får det gärna vara lite "smutsigt" som av en diskret röremulering eller rörpreamp ställd på rent ljud.

Har rattat lite ljud och gjort lite inspelningar genom åren och tycker att folk i allmänhet (gitarrister i synnerhet) tenderar att överdriva sitt distljud så att man tappar trycket i ljudet. Jag brukar försöka få dem att prova med lite mindre dist än de brukar och IMO blir det då oftast mer tryck, distinktare botten, ruffigare. En ljudbild bestående mest av en massa distsurr tycker jag sällan främjar själva musiken eller låten.
Håller med - det var därför jag skrev overdrive istället för dist. En liten tillskitning av ljudet så att det morrar till lite när man spelar hårdare är skitcoolt och passar bra i en mix. Vill man ha vråldist så kan man ha en extra fuzz att koppla på.

Det är f.ö. kul att vissa gitarrister tror att det låter hårdare med massiv dist. Lyssna på Tommy Iommi, Jimmy Page eller Ritchie Blackmore, deras gitarrljud var oftast inte mer distat än att de hade en småpressad förstärkare. Dynamik kallas det för, ett begrepp våra sexsträngskliande små vänner inte ofta känner igen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

SimmyNilsson skrev:att hålla en grund dist funkar väldigt sällan i de flesta stilar på ett snyggt sätt, men att använda det som effekt när man vi spettsa till något som en fet refräng så tycker jag det kan bli grymt bra! :D
Ni är ju knäppa...
Det är ju så fel det kan bli.
Jösses vad många låtar skulle bli både tråkiga och näst intill dåliga om inte basen är distad eller åtminstone skitig.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
SimmyNilsson skrev:att hålla en grund dist funkar väldigt sällan i de flesta stilar på ett snyggt sätt, men att använda det som effekt när man vi spettsa till något som en fet refräng så tycker jag det kan bli grymt bra! :D
Ni är ju knäppa...
Jösses vad många låtar skulle bli både tråkiga och näst intill dåliga om inte basen är distad eller åtminstone skitig.
Kan du inte posta ett par klipp på vad du tycker är lagom basdist, som grundljud alltså?
TDHP
Användarvisningsbild
SimmyNilsson
Medlem

Inlägg av SimmyNilsson »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:
Ni är ju knäppa...
Kan du inte posta ett par klipp på vad du tycker är lagom basdist, som grundljud alltså?
Ribban är satt! Övertyga oss nu 8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ok!

Här är ett av mina favvoband genom tiderna, nu låter inte mitt grundljud såhär, men länge var det detta jag försökte få till, fast med lite mer botten.
Dock så är det ingen bas som låter som en Yamaha BB vilket basisten använde vid den här tiden...

På denna låt är det dock rätt blygsamt med od/dist.

http://open.spotify.com/track/3VnJcGJz23nHAfyipobpzo

En till åt med Stavesactre, dock en cover, men basen hörs bra:

http://open.spotify.com/track/76jaknCZNc9azYjY3uvBwr

Soilworks basist tycker jag lyckas få till det, men jag misstänker att han använder fler än en kanal...

http://open.spotify.com/track/0X8GcTOE9dwAhgQeJI7dQK

För att inte tala om Doug Pinnick, hela Dogman skivan till exempel, men även resten av skivorna innehåller en hel del distad bas som inte grötar ihop sig:

http://open.spotify.com/track/2wl8wRamdIQBilTBWbnRum
http://open.spotify.com/track/4UsLlH6P7k2fvnt8viUeA7

Faith No More´s Billy Gould är ännu ett lysande exempel på ett schysst distat sound:

http://open.spotify.com/track/1nQYp5oIS2WW1WYCQF41KP

Rise Against lyssnar jag inte så mycket på, men den här låten är det grymt bra basljud på:

http://open.spotify.com/track/7yw7wOGzn9Iq5GKv6CEJk0

Det är ju lite olika mängder, och olika musik.
Orkar inte ta fram nå´t mer nu, ska dammsuga bilen...
Men LAGOM beror ju liksom på vad man lirar för musik.
Ang vad jag tycker är lagom TILL DET MESTA så är det väl det första klippet där med Stavesacre, även om JAG inte låter så nu, men mängden skit TYCKER JAG passar på de flesta av våra låtar i coverreppen.

Ace of spades har jag betydligt mer skit på....

Användarvisningsbild
SimmyNilsson
Medlem

Inlägg av SimmyNilsson »

okej, du övertygade mig lite!
Rise Against har fett bra basljud genom hela "Appeal to reason"-skivan! :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

SimmyNilsson skrev:okej, du övertygade mig lite!
Rise Against har fett bra basljud genom hela "Appeal to reason"-skivan! :D

Mhm.... Och det är distad bas hela skivan igenom vill jag minnas.....

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

mågis skrev:Dist.

Själv har jag en mick i basen som är kopplad direkt till jacket och sedan en kabel rakt in i förstärkaren.
Grundljudet i min skitfula hpd visade sig vara väldigt bra så jag hoppade över allt vad kontroller och rattar heter, har inte ens en volym på den...
vad skönt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar