Line6 Relay Wireless system

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Line6 Relay Wireless system

Inlägg av Jeff »

Någon som har provat den här?
http://line6.com/relay/index.html

Verkar hur cool som helst ;) Istället för vanliga radiovågor så sänder den "ettor och nollar" på 2,4 GHZ! Vilket borde ge klarare ljud?
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Re: Line6 Relay Wireless system

Inlägg av Hatt_Johan »

Skepp87 skrev:Någon som har provat den här?

Verkar hur cool som helst ;) Istället för vanliga radiovågor så sänder den "ettor och nollar" på 2,4 GHZ! Vilket borde ge klarare ljud?
Ska jag köpa ett trådlöst system så ska jag köpa ett sånt.

Finns någon här på forumet som prövat har jag för mig. Den dyker nog upp :)
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Re: Line6 Relay Wireless system

Inlägg av Jeff »

Hatt_Johan skrev:
Skepp87 skrev:Någon som har provat den här?

Ska jag köpa ett trådlöst system så ska jag köpa ett sånt.

Finns någon här på forumet som prövat har jag för mig. Den dyker nog upp :)
Vi får vänta och se :)

2500:- från tysken kostar ett kit!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har ett G30. Dålig batterilucka och sändaren slukar batterier. Annars riktigt bra och det bästa är att mottagaren får plats på pedalbordet. :)
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jodå, vi är ett gäng på PB som använder Relay-serien. Själv har jag G50, då jag tyckte att G30 kändes lite för plastigt, min sändare får leva med en del :-)

Det fungerar skitbra i alla fall, jag hör ingen skillnad på sladd och trådlöst om jag gör ett ovetenskapligt test. Och jag gillar att mottagaren är i pedalform, då jag gärna har den sitter fast på pedalbordet.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Hellish skrev:Har ett G30. Dålig batterilucka och sändaren slukar batterier. Annars riktigt bra och det bästa är att mottagaren får plats på pedalbordet. :)
Hur länge vill du påstå att batteriet håller? En spelning iaf? :P

Har ju inte tänkt ha den i replokalen utan bara under livespelningar. Så om den slukar batteri så är det väl inte det värsta att man får byta batteri varje gång. Iaf inte när man har så måååååånga spelningar som jag har :P
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Indigo skrev:Jodå, vi är ett gäng på PB som använder Relay-serien. Själv har jag G50, då jag tyckte att G30 kändes lite för plastigt, min sändare får leva med en del :-)

Det fungerar skitbra i alla fall, jag hör ingen skillnad på sladd och trådlöst om jag gör ett ovetenskapligt test. Och jag gillar att mottagaren är i pedalform, då jag gärna har den sitter fast på pedalbordet.
G30 kostar 2500:- och G50 4000:- är en ju en liten skillnad. Undran är om man ska snåla eller ej.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

Indigo skrev:Och jag gillar att mottagaren är i pedalform, då jag gärna har den sitter fast på pedalbordet.
Det är verkligen vrålsmart! Hela systemet verkar genomtänkt
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Skepp87 skrev:Hur länge vill du påstå att batteriet håller? En spelning iaf? :P

Har ju inte tänkt ha den i replokalen utan bara under livespelningar. Så om den slukar batteri så är det väl inte det värsta att man får byta batteri varje gång. Iaf inte när man har så måååååånga spelningar som jag har :P
En spelning är lugnt! I alla fall på G50 som jag har. Men man får inte förlita sig på mätaren som står på G50-sändaren. På den står det 8 timmar när man sätter i nya batterier, och det stämmer inte. Men minst hälften skulle jag tro.
Skepp87 skrev:G30 kostar 2500:- och G50 4000:- är en ju en liten skillnad. Undran är om man ska snåla eller ej.
Kör på G50 om du har råd. Mycket mer välbyggd och ordentlig batterilucka. Den har fler kanaler också, vilket kan vara bra på festivaler t.ex. Det fick jag erfara i somras =)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Indigo skrev:

En spelning är lugnt! I alla fall på G50 som jag har. Men man får inte förlita sig på mätaren som står på G50-sändaren. På den står det 8 timmar när man sätter i nya batterier, och det stämmer inte. Men minst hälften skulle jag tro.
Skepp87 skrev:G30 kostar 2500:- och G50 4000:- är en ju en liten skillnad. Undran är om man ska snåla eller ej.
Kör på G50 om du har råd. Mycket mer välbyggd och ordentlig batterilucka. Den har fler kanaler också, vilket kan vara bra på festivaler t.ex. Det fick jag erfara i somras =)
Line6 säger själva att mätarna är kalibrerade för alkaliska batterier men vilket märke kan man ju fråga sig. Det skiljer sig ganska rejält. Vet inte om detta gäller just Line6 trådlösa system men ibland kan det löna sig att köra lithium-batterier. På några prylar jag har mer än dubbleras batteritiden med lithiumbatterier. Kan kanske vara värt att testa hur som. Vet inte varför det blir så men det är vad jag erfarit. Finns det någon batterikunnig här som kanske har ett svar på detta?

//Jan
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Jan Hellman skrev:
Indigo skrev:

Line6 säger själva att mätarna är kalibrerade för alkaliska batterier men vilket märke kan man ju fråga sig. Det skiljer sig ganska rejält. Vet inte om detta gäller just Line6 trådlösa system men ibland kan det löna sig att köra lithium-batterier. På några prylar jag har mer än dubbleras batteritiden med lithiumbatterier. Kan kanske vara värt att testa hur som. Vet inte varför det blir så men det är vad jag erfarit. Finns det någon batterikunnig här som kanske har ett svar på detta?

//Jan
Finns ju laddningsbara batterier på typ 2600 mah. Vet inte vad det betyder men dom är iaf dyra ;) Kanske kan ge lite längre och jämnare batteritid?
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Man ska inte använda laddningsbara batterier har jag fått talat om för mig. De ligger nämligen på 1,2 volt istället för 1,5, som sändaren vill ha.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Jan Hellman skrev: Line6 säger själva att mätarna är kalibrerade för alkaliska batterier men vilket märke kan man ju fråga sig. Det skiljer sig ganska rejält. Vet inte om detta gäller just Line6 trådlösa system men ibland kan det löna sig att köra lithium-batterier. På några prylar jag har mer än dubbleras batteritiden med lithiumbatterier. Kan kanske vara värt att testa hur som. Vet inte varför det blir så men det är vad jag erfarit. Finns det någon batterikunnig här som kanske har ett svar på detta?

//Jan
I många fall ligger det något i det du säger Jan. Jag har rotat igenom en hel hög med olika märken och modder i mitt jobb som service/supporttekniker till akustiker. Dock har jag märkt att det beror mycket på vad för sorts instrument/apparat man använder gämnfört med kostnaden av batteriet. Testade Litium batterier till en av våra ljudnivåmätare och det visade sig att de höll längre men priset för ett paket med fyra batterier kostade samma som 4 vanliga alkaliska som vi använde vilket gorde det mindre lönsamt att ta litium.

Indigo skrev:Man ska inte använda laddningsbara batterier har jag fått talat om för mig. De ligger nämligen på 1,2 volt istället för 1,5, som sändaren vill ha.
Litiumbatterier finns som "vanliga" 1,5voltare ;)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem

Inlägg av Pebbe »

Jan Hellman skrev:Line6 säger själva att mätarna är kalibrerade för alkaliska batterier men vilket märke kan man ju fråga sig. Det skiljer sig ganska rejält. Vet inte om detta gäller just Line6 trådlösa system men ibland kan det löna sig att köra lithium-batterier. På några prylar jag har mer än dubbleras batteritiden med lithiumbatterier. Kan kanske vara värt att testa hur som. Vet inte varför det blir så men det är vad jag erfarit. Finns det någon batterikunnig här som kanske har ett svar på detta?

//Jan
Alkaliska batterier har ett energiinnehåll på ca. 160Wh/Kg medan Litiumbatterier har ett energiinnehåll på upp till 280Wh/Kg.
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Pebbe skrev:
Jan Hellman skrev:Line6 säger själva att mätarna är kalibrerade för alkaliska batterier men vilket märke kan man ju fråga sig. Det skiljer sig ganska rejält. Vet inte om detta gäller just Line6 trådlösa system men ibland kan det löna sig att köra lithium-batterier. På några prylar jag har mer än dubbleras batteritiden med lithiumbatterier. Kan kanske vara värt att testa hur som. Vet inte varför det blir så men det är vad jag erfarit. Finns det någon batterikunnig här som kanske har ett svar på detta?

//Jan
Alkaliska batterier har ett energiinnehåll på ca. 160Wh/Kg medan Litiumbatterier har ett energiinnehåll på upp till 280Wh/Kg.

Så litiumbatterier "is the shit"?
Användarvisningsbild
swe31
Medlem

Inlägg av swe31 »

Testades för inte för så länge sen i Bass guitar magazine, fick ingen vidare kritik, fanns många bättre och mer prisvärda system på marknaden enligt dem.

Kolla på nätet, säkert någon som lagt ut testet.
// Daniel //

MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem

Inlägg av Pebbe »

Skepp87 skrev:
Pebbe skrev:

//Jan

Så litiumbatterier "is the shit"?
Dyrt men bra! :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

swe31 skrev:Testades för inte för så länge sen i Bass guitar magazine, fick ingen vidare kritik, fanns många bättre och mer prisvärda system på marknaden enligt dem.

Kolla på nätet, säkert någon som lagt ut testet.
Den testen vore det intressant att få läsa. Sökte men hittade den inte. Dom tester jag läst om Relay-systemen har över lag varit väldigt positiva.

//Jan
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+

Inlägg av bassgroover »

Har testat allt innan jag testade G50 och jag måste odelat säga:
:tummenupp: :nickar: :tummenupp:
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Jag har en G30 och kör på alkaliska batterier från Kjell&Co. Ett 20-pack kostar 49 kr och sändaren vill ha två batterier. Alltså 4,90 kr per batteribyte. Jag sätter alltid i nya batterier innan ett gig och sedan repar jag på de använda batterierna. Jag skulle förmodligen klara mig både 3 och 4 gig på ett par batterier, de räcker några timmar, men jag vill vara på den säkra sidan och som sagt, jag slänger dem inte efter ett gig utan har dem som repbatterier. Det gör ju ingenting om batterierna dör i replokalen.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Skriv svar