Mest användbara baseffekterna?
- BBQV
- Forumvärd
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- anli
- VIP medlem
Man blir lite upprörd av detta.
Basen skall låta skitigt. Om man nu inte spelar högskolefunk eller nåt liknande.
Hur illa/trist skulle inte Mountain, The Who, King Crimson, Yes, Cream, Cactus, Motörhead mm ha låtit utan påkranade rörriggar eller fuzzar?
Basljudet på Wishbone Ash "Argus" är fantastiskt med lagom smuts i basen.
Ätt konstant spela med metalldist i fel låtar är en helt annan sak.
Smakfullt smutsig från 2.56:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XtS8SHX7 ... re=related[/youtube]
Basen skall låta skitigt. Om man nu inte spelar högskolefunk eller nåt liknande.
Hur illa/trist skulle inte Mountain, The Who, King Crimson, Yes, Cream, Cactus, Motörhead mm ha låtit utan påkranade rörriggar eller fuzzar?
Basljudet på Wishbone Ash "Argus" är fantastiskt med lagom smuts i basen.
Ätt konstant spela med metalldist i fel låtar är en helt annan sak.
Smakfullt smutsig från 2.56:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XtS8SHX7 ... re=related[/youtube]
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- blackparkas
- Medlem++++
Jag är helt övertygad om att du överstyr försteget dock = OD!Seaweed skrev:P-bas ---> Orange 200W rör. No need for effects!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- TDHP
- Forumvärd
Fast det är ju ingen effekt.blackparkas skrev:Jag är helt övertygad om att du överstyr försteget dock = OD!Seaweed skrev:P-bas ---> Orange 200W rör. No need for effects!
Det är ju hård belastning så att säga.
Alltså, missförstå mig rätt.
Lite overdrive om man inte har det i stärkaren naturligt, visst.
Det är distad bas jag inte förstår.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Doningen
- Medlem+
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yXGSBgr8sbg[/youtube]TDHP skrev: Det är distad bas jag inte förstår.
(... fast i grund och botten håller jag med dig.)
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- anli
- VIP medlem
Bra exempel där gitarristen har smaklfullt lagom overdrive och basisten lagom fnurr i lådan (typ 2:39) ;.)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fwpsd0GxoI0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fwpsd0GxoI0[/youtube]
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- blackparkas
- Medlem++++
TDHP skrev:Fast det är ju ingen effekt.blackparkas skrev:Jag är helt övertygad om att du överstyr försteget dock = OD!Seaweed skrev:P-bas ---> Orange 200W rör. No need for effects!
Jag har svårt att se någon skillnad i att köra överstyrt/härma överstyrt eller ha en dist.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Liten
- Hedersmedlem
Jag brukar sträva efter att använda den effekt låten kräver.
Ibland kräver låten ingen effekt alls (som i 95% av alla låtar ja brukar spela)
Ibland tar det tid att komma på.
Jag håller med hp-såsen. Mitt grundljud /ljudideal är ett rent, distinkt ljud med mycket bas och det får gärna finnas mycket "headroom".
Fick jag bara välja en effekt skulle det bli en oktaver till den bandlösa..
Ibland kräver låten ingen effekt alls (som i 95% av alla låtar ja brukar spela)
Ibland tar det tid att komma på.
Jag håller med hp-såsen. Mitt grundljud /ljudideal är ett rent, distinkt ljud med mycket bas och det får gärna finnas mycket "headroom".

Fick jag bara välja en effekt skulle det bli en oktaver till den bandlösa..
- TDHP
- Forumvärd
Jag får demonstrera skillnaden vid tillfälle!blackparkas skrev:TDHP skrev:Fast det är ju ingen effekt.blackparkas skrev:Jag är helt övertygad om att du överstyr försteget dock = OD!Seaweed skrev:P-bas ---> Orange 200W rör. No need for effects!
Jag har svårt att se någon skillnad i att köra överstyrt/härma överstyrt eller ha en dist.

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- B-Å Åhs
- Medlem++
- SimmyNilsson
- Medlem
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- peter_s
- Medlem++
Håller också med, och även jag har noterat att många som använder dist ofta just tappar trycket i ljudet. Anslagskänslig överstyrning är däremot bra. Och fuzz. Fuzz är bra.bootsy skrev:Håller med - det var därför jag skrev overdrive istället för dist. En liten tillskitning av ljudet så att det morrar till lite när man spelar hårdare är skitcoolt och passar bra i en mix. Vill man ha vråldist så kan man ha en extra fuzz att koppla på.bassace skrev:Håller med TDHP även jag. Tycker också att det känns som förstärkaren är trasig när man spelar med dist. Däremot får det gärna vara lite "smutsigt" som av en diskret röremulering eller rörpreamp ställd på rent ljud.
Har rattat lite ljud och gjort lite inspelningar genom åren och tycker att folk i allmänhet (gitarrister i synnerhet) tenderar att överdriva sitt distljud så att man tappar trycket i ljudet. Jag brukar försöka få dem att prova med lite mindre dist än de brukar och IMO blir det då oftast mer tryck, distinktare botten, ruffigare. En ljudbild bestående mest av en massa distsurr tycker jag sällan främjar själva musiken eller låten.
-
- Medlem
Mycket nöje att läsa era inlägg, känner att jag vill vara med här.
Soundet på basen i introt på denna låten, efter snacket
, tycker jag är mycket bra. Funkar inte som grundljud, men rätt effekt på rätt plats är alltid bäst.
Soundet på basen i introt på denna låten, efter snacket

FBT 500 BR -71/ Peavey Max 700/ Epiphone Thunderbird Pro V /LTD B-55/ Hohner professional PJ /EBS Multidrive/EHX Big Muff / EBS Microbass II
-
- Medlem
- newheartshadow
- VIP medlem
-
- Nykomling
Chorus effekt är min senaste favorit. Spelar med Boss Chorus Ensemble både på basen och gitarren.
Senast redigerad av Twentiethcenturyboy den fre 30 sep 2011, 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
- najtrows
- Medlem
strebers körde ju med OD, eller är det dist tillochmed http://www.youtube.com/watch?v=4kEjIfe2 ... re=related
nu kommer jag in här och lägger mig i med ful punk tycker ni, men det funkar i rätt sammanhang!
fast ja, en fet OD som bara sätter lite spets på trycket är det finaste tycker jag!
nu kommer jag in här och lägger mig i med ful punk tycker ni, men det funkar i rätt sammanhang!
fast ja, en fet OD som bara sätter lite spets på trycket är det finaste tycker jag!
Jag är inte sur, jag är faktiskt ganska Basisk!
- straightedge79
- VIP medlem
- straightedge79
- VIP medlem
Ola har garanterat sin Yamaha med 96 batterier i så han räknas inte! Han fick köpa den till plattan innan för att producentenblackparkas skrev:Soilworks basist tycker jag lyckas få till det, men jag misstänker att han använder fler än en kanal...
http://open.spotify.com/track/0X8GcTOE9dwAhgQeJI7dQK
dissade min gamla 7ender som han ville spela in med...

Joe har haft bra basljud sen 88 Fingers Louie! Så ska basen låta till sån här musik!!!blackparkas skrev:Rise Against lyssnar jag inte så mycket på, men den här låten är det grymt bra basljud på:
http://open.spotify.com/track/7yw7wOGzn9Iq5GKv6CEJk0
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215