Warwick Vampyre sn tappar volym ibland *hilfe*

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Warwick Vampyre sn tappar volym ibland *hilfe*

Inlägg av Phear »

Har konstaterat att min Vampyre blivit lite ambivalent över vad som är maxvolym. Repade i måndags & rätt som det var lät basen mycket högre, och gjorde så ett tag. Några låtar senare var volymen lägre (och ja volympoten var på fullt) igen.

Jag är helt säker på att det är basen & inget annat som spökar, för jag har kört med 2 olika distpedaler & disten blir klart mindre när volymen minskar.

Har för mig att det inte spelar nån roll vilken mick man använder heller...

Men vad kan vara fel? Batteriet borde ju vara ok, jag har använt olika med samma resultat. Volympot? Preamp?

Schema:

Bild
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Sladden?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Nej tyvärr, har testat 4 ólika sladdar (borde förstås ha skrivit det i första inlägget, skyller på juvenil demens)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
basagge
Medlem

Inlägg av basagge »

Jag hade liknande problem med min Warwick Fortress med MEC mik och elektronik. Trodde först det var preampen som krånglade. Sedemera visade det sig att det var utgångsjacket som var paj. Nu är det utbytt och basen funkar hur bra som helst.
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

basagge skrev:Jag hade liknande problem med min Warwick Fortress med MEC mik och elektronik. Trodde först det var preampen som krånglade. Sedemera visade det sig att det var utgångsjacket som var paj. Nu är det utbytt och basen funkar hur bra som helst.
Iiiii! :D Tack för tipset. Ska kolla upp jackskrället snarast!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Japp! Det var utgångsjacket som glappade. Tyvärr upptäckte jag det efter jag bytt kontakter på en kabel till basen.. (de gamla kontakterna satt hårdare i jacket). Självklart skulle detta inträffa kvällen innan gig (gig & gig, vi spelade hemma hos vår trummis för ca 10 pers. Vi är små fiskar i en liten damm :))

Fick iaf lite lätt panik, har ju visserligen 2 andra basar, men de är ju inte lika roliga :).
Så vad göra? Jo! kapa den lagade kabeln, bort med jacket, in med kabeln i basen & löd ihop. Eftersom det är ett stereojack så isolerade jag den ena "hot" kabeln, eftersom jag inte behöver stereoljud...

Provspelade ivrigt. Men vaf.... Inte ett ljud! Men i passivt läge låter de visst. & Brummar gör det. Hmmm, brum? Jord! Utgångsjacket ska jordas i den ledande färgen i elektronikutrymmet.
Drog en jordkabel i basen & testade igen... Näää. Samma visa, fast inget brum då.

När klockan var 10 på kvällen var jag redo att lägga av... Då slog det mig...
Stereojacket är nog inte för stereosignal. Jag tog den andra "hot" kabeln som jag isolerat & duttade till mot jord. TADAAA! En lödning till, sen var det klart. PUST!:D

Så det som hände när jag tappade ljudstyrka var att jacket glappade & basen gick i passivt läge då & då...
Nu ska jag bara kolla om jag hittar nåt billigare jack än Warwicks....
Skriv svar