Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]
- Liten
- Hedersmedlem
- Evilbiker
- Medlem++
- Evilbiker
- Medlem++
- Evilbiker
- Medlem++
På Hagströms mickar är det skilnad på höjden på kromsargen mellan stall och hals och på DS verkar ju bara finnas i en höjd eller hur är det?

En annan sak är om ni kollar här med dom brevid varandra så har DS polerna och skruvarna tvärt om mot Hagströmarna, dvs på den sida med mer metallsarg så är polerna på DS och på Hagström så är polerna på den smala sidan!

En annan sak är om ni kollar här med dom brevid varandra så har DS polerna och skruvarna tvärt om mot Hagströmarna, dvs på den sida med mer metallsarg så är polerna på DS och på Hagström så är polerna på den smala sidan!

- Evilbiker
- Medlem++
- Evilbiker
- Medlem++
Har kollat och mätt lite, det skiljer en hel del mellan dom och Mungi sa till mig att dom låter ganska olika DS och Bi-sonic! B-s har antagligen awg43 (0,056mm) eller awg44 (0,05mm)tråd medans DS har awg42 (0,063mm) som är den vanligaste tråden man lindar med! DS mäter 6,55 kOhm och B-s mäter 14,55 kOhm på hals micken på den jag har hemma och stall micken är trasig så den kan jag inte mäta på. Sen så är bobbinen inte samma storlek heller, för Hagströms skulle det inte gå att ha till 18mm c/c eller 19mm c/c så dom är lite kortare, så några ändringar har Fred gjort för att bla passa fler basar än bara dom med smal sträng spacing och bredare bobbin då blir det ändrat ljud även om man skulle linda till samma Ohm, för tråden "bygger" olika tjockt då och olika tråd gör annat ljud också! Desto tunnare tråd, ju mer motstånd och då har diskant svårare att vandra så att säga! Sen som Fred säger att dom gjorde satte dit en till magnet för att få den kraftigare, det är på dom jag har hemma av Hagström så har hals micken 1st magnet och stall micken 2st magneter och det ser ut att varit så från fabrik, sen så är det keramik magneter på B-s och AlNiCo på DS! Ganska mycket ändå som skiljer mellan dom! DS har en egen storlek på magneten som inte är standard heller, antagligen special beställd i den storleken!
- mikkejohansson
- Medlem++
Men bäst av dem alla kommer säker U-sonics att låtaEvilbiker skrev:Har kollat och mätt lite, det skiljer en hel del mellan dom och Mungi sa till mig att dom låter ganska olika DS och Bi-sonic! B-s har antagligen awg43 (0,056mm) eller awg44 (0,05mm)tråd medans DS har awg42 (0,063mm) som är den vanligaste tråden man lindar med! DS mäter 6,55 kOhm och B-s mäter 14,55 kOhm på hals micken på den jag har hemma och stall micken är trasig så den kan jag inte mäta på. Sen så är bobbinen inte samma storlek heller, för Hagströms skulle det inte gå att ha till 18mm c/c eller 19mm c/c så dom är lite kortare, så några ändringar har Fred gjort för att bla passa fler basar än bara dom med smal sträng spacing och bredare bobbin då blir det ändrat ljud även om man skulle linda till samma Ohm, för tråden "bygger" olika tjockt då och olika tråd gör annat ljud också! Desto tunnare tråd, ju mer motstånd och då har diskant svårare att vandra så att säga! Sen som Fred säger att dom gjorde satte dit en till magnet för att få den kraftigare, det är på dom jag har hemma av Hagström så har hals micken 1st magnet och stall micken 2st magneter och det ser ut att varit så från fabrik, sen så är det keramik magneter på B-s och AlNiCo på DS! Ganska mycket ändå som skiljer mellan dom! DS har en egen storlek på magneten som inte är standard heller, antagligen special beställd i den storleken!

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Evilbiker
- Medlem++
- Mungi
- VIP medlem
Det tvivlar jag inte en sekund på!mikkejohansson skrev:Men bäst av dem alla kommer säker U-sonics att låtaEvilbiker skrev:Har kollat och mätt lite, det skiljer en hel del mellan dom och Mungi sa till mig att dom låter ganska olika DS och Bi-sonic! B-s har antagligen awg43 (0,056mm) eller awg44 (0,05mm)tråd medans DS har awg42 (0,063mm) som är den vanligaste tråden man lindar med! DS mäter 6,55 kOhm och B-s mäter 14,55 kOhm på hals micken på den jag har hemma och stall micken är trasig så den kan jag inte mäta på. Sen så är bobbinen inte samma storlek heller, för Hagströms skulle det inte gå att ha till 18mm c/c eller 19mm c/c så dom är lite kortare, så några ändringar har Fred gjort för att bla passa fler basar än bara dom med smal sträng spacing och bredare bobbin då blir det ändrat ljud även om man skulle linda till samma Ohm, för tråden "bygger" olika tjockt då och olika tråd gör annat ljud också! Desto tunnare tråd, ju mer motstånd och då har diskant svårare att vandra så att säga! Sen som Fred säger att dom gjorde satte dit en till magnet för att få den kraftigare, det är på dom jag har hemma av Hagström så har hals micken 1st magnet och stall micken 2st magneter och det ser ut att varit så från fabrik, sen så är det keramik magneter på B-s och AlNiCo på DS! Ganska mycket ändå som skiljer mellan dom! DS har en egen storlek på magneten som inte är standard heller, antagligen special beställd i den storleken!
Ska ta tummen ur och skicka upp mina bisonics till Evilbiker nu i helgen. 6,55 kOhm och 14,55 kOhm är ganska rejäl skillnad. Men möjligtvis mäter BS olika på hals och stall. Fred hade bara en BS att utgå ifrån vad jag förstår. Kanske var det en stallmick han hade. Men det verkar lite konstigt om DS har smalare tråd och att det ger mer diskant ljud för om jag jämför mina BS med (min minnesbild) av mina DS så tycker jag nog att BS är mer basiga än DS. BS känns som de har mer botten och mid. På min Dearmond med DS lät det inte roligt med bara stallmick men på på min Hagström låter det jättebra med bara stallmick.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Mungi
- VIP medlem
På mina är sargen högre på stallmicken också. DS finns bara med en höjd som är samma som BS halsmick.Evilbiker skrev:På Hagströms mickar är det skilnad på höjden på kromsargen mellan stall och hals och på DS verkar ju bara finnas i en höjd eller hur är det?
Det vore nog klokt om U-Sonics får polerna på samma sida som Bi-Sonics, dels för att enkelt skilja ut dom mot DS och dels för att visa på ännu ett starkt symboliskt band med Hagströms orginal (tillverkningsland är förstås det andra symboliska bandet).
Däremot kan det nog räcka med en höjd på kromsargen. Jag tycker den höga är för hög. När jag sänkte stränghöjden till den höjd jag brukar ha kommer stallmicken för nära strängarna så det blir obekvämt att spela. Det är inte så nära att magneterna låser strängvibrationerna, men det är så pass nära att det blir svårt att spela över stallmicken. Det verkar ju inte bra på nåt sätt. Fattar inte varför dom gjort så. Jag har strängarna hyfsat lågt men inte överdrivet lågt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Evilbiker
- Medlem++
Stop nu, DS har tjockare tråd (awg42 = 0,063mm) och BS tunnare (awg43 alt 44 = 0,056/0,05mm) och dom skulle kunna vara lindade till samma varv och skulle skilja så mycket i Ohm! Skilnaden är, awg42 1504-1801Ohm/1000fot, awg43 1922-2352Ohm/1000fot och awg 44 2305-2873Ohm/1000fot snittet är ca på mitten av dom två talen! Kan ju göra så att jag gör två varianter på varje storlek, att man kan välja typ som DS eller BS trådmässigt/ljudmässigtMungi skrev:Det tvivlar jag inte en sekund på!mikkejohansson skrev:Men bäst av dem alla kommer säker U-sonics att låtaEvilbiker skrev:Har kollat och mätt lite, det skiljer en hel del mellan dom och Mungi sa till mig att dom låter ganska olika DS och Bi-sonic! B-s har antagligen awg43 (0,056mm) eller awg44 (0,05mm)tråd medans DS har awg42 (0,063mm) som är den vanligaste tråden man lindar med! DS mäter 6,55 kOhm och B-s mäter 14,55 kOhm på hals micken på den jag har hemma och stall micken är trasig så den kan jag inte mäta på. Sen så är bobbinen inte samma storlek heller, för Hagströms skulle det inte gå att ha till 18mm c/c eller 19mm c/c så dom är lite kortare, så några ändringar har Fred gjort för att bla passa fler basar än bara dom med smal sträng spacing och bredare bobbin då blir det ändrat ljud även om man skulle linda till samma Ohm, för tråden "bygger" olika tjockt då och olika tråd gör annat ljud också! Desto tunnare tråd, ju mer motstånd och då har diskant svårare att vandra så att säga! Sen som Fred säger att dom gjorde satte dit en till magnet för att få den kraftigare, det är på dom jag har hemma av Hagström så har hals micken 1st magnet och stall micken 2st magneter och det ser ut att varit så från fabrik, sen så är det keramik magneter på B-s och AlNiCo på DS! Ganska mycket ändå som skiljer mellan dom! DS har en egen storlek på magneten som inte är standard heller, antagligen special beställd i den storleken!
Ska ta tummen ur och skicka upp mina bisonics till Evilbiker nu i helgen. 6,55 kOhm och 14,55 kOhm är ganska rejäl skillnad. Men möjligtvis mäter BS olika på hals och stall. Fred hade bara en BS att utgå ifrån vad jag förstår. Kanske var det en stallmick han hade. Men det verkar lite konstigt om DS har smalare tråd och att det ger mer diskant ljud för om jag jämför mina BS med (min minnesbild) av mina DS så tycker jag nog att BS är mer basiga än DS. BS känns som de har mer botten och mid. På min Dearmond med DS lät det inte roligt med bara stallmick men på på min Hagström låter det jättebra med bara stallmick.
- Mungi
- VIP medlem
Jag blandade visst ihop siffrorna. Tur att inte jag gör mickar!Evilbiker skrev:Stop nu, DS har tjockare tråd (awg42 = 0,063mm) och BS tunnare (awg43 alt 44 = 0,056/0,05mm) och dom skulle kunna vara lindade till samma varv och skulle skilja så mycket i Ohm! Skilnaden är, awg42 1504-1801Ohm/1000fot, awg43 1922-2352Ohm/1000fot och awg 44 2305-2873Ohm/1000fot snittet är ca på mitten av dom två talen! Kan ju göra så att jag gör två varianter på varje storlek, att man kan välja typ som DS eller BS trådmässigt/ljudmässigtMungi skrev:Det tvivlar jag inte en sekund på!mikkejohansson skrev:Men bäst av dem alla kommer säker U-sonics att låtaEvilbiker skrev:Har kollat och mätt lite, det skiljer en hel del mellan dom och Mungi sa till mig att dom låter ganska olika DS och Bi-sonic! B-s har antagligen awg43 (0,056mm) eller awg44 (0,05mm)tråd medans DS har awg42 (0,063mm) som är den vanligaste tråden man lindar med! DS mäter 6,55 kOhm och B-s mäter 14,55 kOhm på hals micken på den jag har hemma och stall micken är trasig så den kan jag inte mäta på. Sen så är bobbinen inte samma storlek heller, för Hagströms skulle det inte gå att ha till 18mm c/c eller 19mm c/c så dom är lite kortare, så några ändringar har Fred gjort för att bla passa fler basar än bara dom med smal sträng spacing och bredare bobbin då blir det ändrat ljud även om man skulle linda till samma Ohm, för tråden "bygger" olika tjockt då och olika tråd gör annat ljud också! Desto tunnare tråd, ju mer motstånd och då har diskant svårare att vandra så att säga! Sen som Fred säger att dom gjorde satte dit en till magnet för att få den kraftigare, det är på dom jag har hemma av Hagström så har hals micken 1st magnet och stall micken 2st magneter och det ser ut att varit så från fabrik, sen så är det keramik magneter på B-s och AlNiCo på DS! Ganska mycket ändå som skiljer mellan dom! DS har en egen storlek på magneten som inte är standard heller, antagligen special beställd i den storleken!

~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Evilbiker
- Medlem++
- Mungi
- VIP medlem
Alnico är nog att föredra skulle jag tro. Det ger väl varmare, mjukare ljud med mer mid? Precis så vill jag har det i alla fall.Evilbiker skrev:Kanske att man kommer kunna välja det med, fast jag tänkte mig AlNiCo! Och ja det blir lite skillnad på ljudet med olika magneter!
~ Grace Slick
~ Grace Slick
-
- Medlem+
Nu har jag mätt mina DS. Halsmicken ligger på 6,3 kOhm och stallmicken på 6,0 kOhm. Hoppas det är till hjälp. Jag ser verkligen fram emot att se U-sonics bli verklighet. Men det kommer vara förödande för min ekonomi att ha tillgång till de här mickarna... Jag har redan beställt 8 stycken mickar från Fred Hammon under åren som gått, men idag har jag bara två kvar.
- Mungi
- VIP medlem
Säkert en dum fråga, men ändå.... Kan magneten i BS-micken ha försvagats under åren och därför höjt värdet från runt 6 till 14,55 kOhm? Eller är kombinationen awg43, keramsik magnet och 14,55 kOhm på något sätt liknande kombinationen awg42, AlNiCo och 6,55 kOhm ljudmässigt? Fred har ju inte velat göra en exakt kopia, det är ju klart, men skillnaden mellan 6,55 kOhm och 14,55 kOhm känns ju enorm. Tittar man på dom siffrorna borde väl BS låta hyffsat muddigt, men det tycker jag inte mina gör i alla fall. Däremot är det mycket mer botten och mid än på de DS jag hade. Och de känns inte lika heta. DS behöver man bara peta på strängarna, men med BS kan man gräva på ganska bra.
Det kan vara värt att minnas att den första moddningen som Jack Casady gjorde på sina BS på sin första Guild (innan Alembic gjorde om den till aktiv) var att sätta in en till magnet. Antagligen menar han att han satte in en extra magnet på stallmicken enbart eftersom det i den finns ett tomrum där man lätt kan sätta in en magnet. Det borde ju göra ljudet mer likt DS eftersom det borde ge mer diskant (om jag fattat det rätt).
Det kan vara värt att minnas att den första moddningen som Jack Casady gjorde på sina BS på sin första Guild (innan Alembic gjorde om den till aktiv) var att sätta in en till magnet. Antagligen menar han att han satte in en extra magnet på stallmicken enbart eftersom det i den finns ett tomrum där man lätt kan sätta in en magnet. Det borde ju göra ljudet mer likt DS eftersom det borde ge mer diskant (om jag fattat det rätt).
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Danne
- VIP medlem
Jag tror på det senare. Nu är jag ingen expert på magneter, men AlNiCo har inte samma möjlighet till så hög magnetism jämfört med keramiska magneter om jag fattat rätt. Dessutom borde det vara så att magneterna kan magnetiseras olika högt. Dvs BS kanske dessutom har svaga AlNiCo-magneter och DS starka keramiska.Mungi skrev:Säkert en dum fråga, men ändå.... Kan magneten i BS-micken ha försvagats under åren och därför höjt värdet från runt 6 till 14,55 kOhm? Eller är kombinationen awg43, keramsik magnet och 14,55 kOhm på något sätt liknande kombinationen awg42, AlNiCo och 6,55 kOhm ljudmässigt?
Ang första alternativet så inverkar inte magneten på ohm-talet man får fram med en vanlig ohm-meter. Då mäter man endast koppartrådens likströmsmotstånd. Alltså får man heller inte fram impedansen, eftersom induktansen (växelströmsmotståndet) saknas.
- Evilbiker
- Medlem++
Mungi skrev:Säkert en dum fråga, men ändå.... Kan magneten i BS-micken ha försvagats under åren och därför höjt värdet från runt 6 till 14,55 kOhm? Eller är kombinationen awg43, keramsik magnet och 14,55 kOhm på något sätt liknande kombinationen awg42, AlNiCo och 6,55 kOhm ljudmässigt? Fred har ju inte velat göra en exakt kopia, det är ju klart, men skillnaden mellan 6,55 kOhm och 14,55 kOhm känns ju enorm. Tittar man på dom siffrorna borde väl BS låta hyffsat muddigt, men det tycker jag inte mina gör i alla fall. Däremot är det mycket mer botten och mid än på de DS jag hade. Och de känns inte lika heta. DS behöver man bara peta på strängarna, men med BS kan man gräva på ganska bra.
Som Danne säger så magneterna kan inte ändra värdet på tråden, som jag skrev tidigare så ju tunnare tråd ju mer motstånd på samma längd tråd så att säga och skulle du linda en mick med awg42 och awg43 till samma Ohm, vi säger 10 kOhm så kommer awg43 vara läger output, måste upp i kanske 10-20% mer för att bli samma output! Men allt spelar ju in, som magneter och vilken tråd tjocklek och Ohm osv ... Det där med att han satte dit en magnet till gör nog den lite mer kännslig och mer output, kanske lite mer diskant också, men tror inte den lät mycket mer lik DS för det! Mickarna som sitter på Hagström plektrumskyddet jag fick från han i Lars Kristerz då är det en extra magnet på stall micken och det ser inte ut att vara gjort efteråt, utan som att det skulle ha varit så från fabrik! En anna sak som skiljer dom åt som jag också sagt tidigare är att bobbinen på DS är bredare, så skulle du ta en bobbin frå BS och en DS och använda samma tråd och linda till samma Ohm så skulle dom ändå låta olika för då på BSen tråden bygga mer än på DSen och då blir den basigare för det också och mindre känslig! Små skilnader men som ändrar ljudet! Sen Alnico avmagnitiserar sig lättare än keramiska magneter och är oftast svagare och det finns många olika Alnico varianter också! Som tex Alinico 2 är ju svagare än Alnico 5 som är den vanligaste graden av alnico som används i gitarr och bas mickar! Eftersom DSens bobbin är bredare så är även magneten större än BSens och blir lite starkare än om den sklle vara samma storlek som BSens!
- Mungi
- VIP medlem
Blir lika fascinerad som överväldigad av alla variabler som spelar in på en mick, och lika lika fascinerad som överväldigad av den kunskap som ni sitter på!!! Otroligt spännande och intressant!
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- Mungi
- VIP medlem
- Evilbiker
- Medlem++
Nu har jag i alla fall skickat en förfrågan på både bobbins och plåtsargen till firmor i Asien, men dom brukar ha ett minimum på runt 1000st på bobbin tror jag, kanske mer om jag ska special beställa nått som bara jag ska köpa....vi får se, väntar med spänning på svar! Plåt firman ska ha ett minimum på 200st, så det är ju inte lika farligt! 
/U

/U
- Mungi
- VIP medlem
Schysst om du sålde iväg ett par tusen mickar. Då skulle det vara lättare att hitta producenter!!Evilbiker skrev:Nu har jag i alla fall skickat en förfrågan på både bobbins och plåtsargen till firmor i Asien, men dom brukar ha ett minimum på runt 1000st på bobbin tror jag, kanske mer om jag ska special beställa nått som bara jag ska köpa....vi får se, väntar med spänning på svar! Plåt firman ska ha ett minimum på 200st, så det är ju inte lika farligt!
/U

~ Grace Slick
~ Grace Slick
-
- VIP medlem
Då kanske man får sin DS tillbaka snart då.....Evilbiker skrev:Nu har jag i alla fall skickat en förfrågan på både bobbins och plåtsargen till firmor i Asien, men dom brukar ha ett minimum på runt 1000st på bobbin tror jag, kanske mer om jag ska special beställa nått som bara jag ska köpa....vi får se, väntar med spänning på svar! Plåt firman ska ha ett minimum på 200st, så det är ju inte lika farligt!
/U

- Mungi
- VIP medlem
Vad ska du med den till sen när det kommer finnas U-sonics?Matte skrev:Då kanske man får sin DS tillbaka snart då.....Evilbiker skrev:Nu har jag i alla fall skickat en förfrågan på både bobbins och plåtsargen till firmor i Asien, men dom brukar ha ett minimum på runt 1000st på bobbin tror jag, kanske mer om jag ska special beställa nått som bara jag ska köpa....vi får se, väntar med spänning på svar! Plåt firman ska ha ett minimum på 200st, så det är ju inte lika farligt!
/U

~ Grace Slick
~ Grace Slick
-
- VIP medlem
Stoppa i en bas som finns färdig nu. Det lär ta lite tid innan det finns U-sonics att köpa. Så tills Urban fått allt klart behöver man något i basen.Mungi skrev:Vad ska du med den till sen när det kommer finnas U-sonics?Matte skrev:Då kanske man får sin DS tillbaka snart då.....Evilbiker skrev:Nu har jag i alla fall skickat en förfrågan på både bobbins och plåtsargen till firmor i Asien, men dom brukar ha ett minimum på runt 1000st på bobbin tror jag, kanske mer om jag ska special beställa nått som bara jag ska köpa....vi får se, väntar med spänning på svar! Plåt firman ska ha ett minimum på 200st, så det är ju inte lika farligt!
/U