"Smällig" attack i p-bas.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Asbas
Medlem

"Smällig" attack i p-bas.

Inlägg av Asbas »

Jag har ett litet problem med min bas som främst kommer fram när jag spelar in.
Jag spelar mest med plektrum och vill ha ett tydligt anslag när jag spelar. Det är bara det att jag får ett slags smälligt ljud med min bas som inte alltid känns ok.
Kan det bli bättre av att byta mick till exempelvis en Saymour Dunkan?
Basen är en Fender P-bas mexiko från -08.
Lirar bas...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det är inte så enkelt att strängen slår i mickpolen?
Prova att sänka mickarna lite och se om det försvinner.
Medlem i PB50+
Asbas
Medlem

Inlägg av Asbas »

Det var min första tanke också. Jag har sänkt micken och kontrollerat att strängen går fritt. Jag får ändå det det där ljudet.
Lirar bas...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag fick sänka ena micken rejält på min Yamaha. Även då den gick fritt från strängen så fick jag ändå smällande ljud tills jag sänkt den ytterligare. Jag tror det blev för hög input i förstärkaren/DI:n för om jag satte en distpedal framför så kunde den hantera det.
Asbas
Medlem

Inlägg av Asbas »

Jag har prövat genom distpedal, aktiva ingången på stärkarn osv. Nästa steg tänkte jag vore att byta mick. Men vad ska man titta efter för modell? Verkar finnas en uppsjö...
Lirar bas...
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Inlägg av blitzfreedome »

Om man sänker micken för mycket blir det väl inte lika varmt och basigt ljud väl, Fieldflower?? Jag bara passar på o fråga de nu..
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Det är inte strängen som slår mot banden då? Prova att öka stränghöjden lite innan du byter mick iaf.. Klart billigare. :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Asbas
Medlem

Inlägg av Asbas »

Ja där sa du nåt. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Har hela tiden strävat efter att ha så låg stränghöjd som möjligt utan att det skorrar, men jag har aldrig tänkt på att de kan slå mot banden vid anslaget.
Ska testa att höja lite.
Lirar bas...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

... eller justera din plektrumteknik så du spelar lite "skonsammare" och med så bra riktning som möjligt i anslaget. Eller både och! ;)
Asbas
Medlem

Inlägg av Asbas »

enor skrev:... eller justera din plektrumteknik så du spelar lite "skonsammare" och med så bra riktning som möjligt i anslaget. Eller både och! ;)
Äh, vadå?! Jag spelar rock! :D

Jag tror att jag har löst mitt problem i alla fall. En kombination av för låg stränghöjd och att micken satt för nära strängarna så originalmicken får hänga med ett tag till.
Tack för alla råd!
Lirar bas...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Asbas skrev: Äh, vadå?! Jag spelar rock! :D

Jag tror att jag har löst mitt problem i alla fall. En kombination av för låg stränghöjd och att micken satt för nära strängarna så originalmicken får hänga med ett tag till.
Tack för alla råd!

Hahaha!

Men, du vet väl att det inte MÅSTE vara en motsättning i det? Bra riktning i anslaget ger bättre ton oavsett stil... :)

Bra att det löst sig i alla fall!
Skriv svar