EBS Metal Drive eller Valve Drive?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Kapten Vendetta
Medlem

EBS Metal Drive eller Valve Drive?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej alla kunniga fränder. Ska ut på en turnesväng i Nov. (ta i trä) med läskiga black/dödsmetall killar. (...nåja) och behöver en Distpedal.

Då jag har en förkärlek för just EBS så funderar jag på antingen Metal Drive eller Valve Drive. Är dock osäker om Valve'n skulle komma till sin fulla rätt just i ett plektrumsågande svartmetall sammanhang.

Samtidigt som jag funderar om den kanske skulle vara ett bättre alternativ till min ordinarie konstellations mer slap/pop/pull-vänliga spelstil/sound. Man vill ju gärna köpa sig något vars funktionalitet inte är för begränsande.

Någon som har erfarenhet från dessa?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+

Inlägg av Chukka »

http://www.bass.se/2009/valvedrive.htm

Här är lite ljudklipp på valvedriven. Metaldriven finns väl också att hitta på den sidan.

Vad jag kan höra så finns det bra mycket mer plektrumsågningskapacitet i valvedriven än vad jag någonsin skulle behöva iallafall! :D
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har nyligt (nåja) köpt en Metaldrive men inte hunnit testa den mer än som hastigst. Kan dock säga direkt att den är eeeeeeelaaaaak. In a good way. Brutal och chuggachugga...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Jag kör ValveDrive till vår dödsmetall ... Jag har dessvärre inte provat MetalDrive men jag kan tänka mig att det finns mer dist i den.

MEN!! ValveDriven är jävligt bra, både till dist och att bara fetta på ljudet så den är nog bättre på "allt" än MetalDrive.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
swe31
Medlem

Inlägg av swe31 »

Du kan få Valve driven att bli riktigt fet och köttig, den har många bra ljud i sig.

Har bara testat metal drive en gång och den klickade inte alls för mig, hade bara en typ av ljud (elakt) , villa man åt det ljudet var det bra, men Valve driven var så mycket mer.

Nu spelar jag ju inte dödsmetal, så kan ju inte uttala mig om ditt ljud ideal, jag spelar ju bara vanlig nutida metal med lite lagom distat ljud, men Valve driven har mycket mer att erbjuda än det jag använder.

Valve driven är en keeper för mig, gör under på en halvtradig GK eller Hartke stärkare i en back-line.

Här är min setting, har bara gain på hälften men den morrar på bra, samt den är dämpad "knapp på baksidan" då jag kör med aktiv bas. Kör inte i vintage mode.
Bild
// Daniel //

MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Valvedriven är riktigt bra på att morra till det och värma ljudet men vill du ha brutaldist så ska du söka efter annat i.m.o. Har aldrig testat metaldriven men verkar ju som att den är just brutal. Annars finns det en upsjö andra bra pedaler att välja på. Marshall jackhammer kan jag starkt rekomendera, bästa jag nånsin testat. Dock kan ju valvedriven göra andra underverk eftersom det är en preamp också.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Då ska jag ta och rekommendera EBS MultiDrive!

Valvedriven låter inte så fint i mina öron och metaldist är det inte. Metaldriven låter jäkligt elakt men har inte så många inställningsmöjligheter.

Multidriven kan du ställa in från mysigt rörliknande morr till vråldist. Lirar själv melodisk metal och den är störtskön!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tänkte också nämna Multidriven, den borde få vara med på listan över pedaler du söker!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kapten Vendetta
Medlem

Inlägg av Kapten Vendetta »

Som av en händelse så spelade jag på en MultiDrive hos den lokala musiknasaren idag och måste säga att (jämfört med MetalD., som också testades) den kändes helt rätt. :D

Har inte testat Valve'n, men det lutar åt MultiD. över MetalD. iaf.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fint det. Valvedriven har säkert sitt område där den passar, men i mina öron låter inte ljudet varmare genom den. Det låter snarare trasigt.. Med multidriven kan man få just driv och värme i ljudet.
Användarvisningsbild
AliasVitaNinjan
Medlem

Inlägg av AliasVitaNinjan »

Jag har lirat döds och nyttjat en EBS Metaldrive live och i repan i ca 1,5 år och jag tycker den låter brutalt och bra. Det blir väldigt mycket dist med den helt enkelt och det skär igenom bra så basen hörs genom gitarrväggen.
När jag testade den själv första gången tyckte jag den lät skit rent ut sagt men sen prövade jag den ett rep och tillsammans med resten av alla oljud i bandet (gitarrhelveten) så kom den till sin rätt och lät väldigt bra. :)
Mina band:

Desolator
https://www.youtube.com/watch?v=IB-HNVhh9iI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ending Quest
https://www.youtube.com/watch?v=ugIzq0lit60" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

AliasVitaNinjan skrev:Jag har lirat döds och nyttjat en EBS Metaldrive live och i repan i ca 1,5 år och jag tycker den låter brutalt och bra. Det blir väldigt mycket dist med den helt enkelt och det skär igenom bra så basen hörs genom gitarrväggen.
När jag testade den själv första gången tyckte jag den lät skit rent ut sagt men sen prövade jag den ett rep och tillsammans med resten av alla oljud i bandet (gitarrhelveten) så kom den till sin rätt och lät väldigt bra. :)
Det är precis så man måste göra om nån frågar mig.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Magnolium
Medlem

Inlägg av Magnolium »

Precis som en del andra förespråkar jag för EBS Multidriven. Precis som du har jag en kärlek för EBS (speciellt deras enkelthet tillsammans med ljudet). Men mellan Valvedrive, Metaldrive och Multidrive tycker jag den senaste har ett mera klart ljud.

Dock är ju bara detta min egna åsikt. Du kanske tycker något helt annat. Hoppas det hjälpte något dock! :)
http://shrineofficial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Orange Bass Terror, Ampeg svt410HE, Esp Ltd B-55
EBS Dynaverb, Digitech Bad Monkey, Boss DD-3
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Valvedrive är jäkligt bra- bättre än multidrive. Ännu bättre är VOX cooltron Big Ben Overdrive, tycker jag. En doldis i distdjungeln.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar