Betsa basen grön - lack eller inte?
- Fredr1k
- Medlem
Betsa basen grön - lack eller inte?
Har bestämt mig för att behålla min gamla Aria Pro II och renovera upp den så gott det går.
Min plan (för tillfället) är att betsa kroppen skönt grön. Men sen vettetusan hur man gör.
Ska man lacka ovanpå betset? Jag vill helst inte ha en blank yta utan lite naturkänsla liksom.
Kommer det att färga av sig om man inte lackar?
Min plan (för tillfället) är att betsa kroppen skönt grön. Men sen vettetusan hur man gör.
Ska man lacka ovanpå betset? Jag vill helst inte ha en blank yta utan lite naturkänsla liksom.
Kommer det att färga av sig om man inte lackar?
- blackparkas
- Medlem++++
Det kommer inte färga av sig om du låter den torka ordentligt.
I och för sig vet jag inte hur det blir med svett/värme/fukt etc.
Jag hade definitivt lagt klarlack ovanpå, en matt sådan i några lager med sandpappring mellan och ytterligare lager för att sedan ev. polera upp den lite.
Jag hade definitivt lagt klarlack ovanpå, en matt sådan i några lager med sandpappring mellan och ytterligare lager för att sedan ev. polera upp den lite.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Fredr1k
- Medlem
Matt klarlack låter såklart som en plan. Tack för tipset!blackparkas skrev:Det kommer inte färga av sig om du låter den torka ordentligt.
- olabola
- Medlem++
- Fredr1k
- Medlem
- lingman basses
- VIP medlem
- Fredr1k
- Medlem
lingman basses skrev:OSMO Hårdvaxolja
Fasen, det där lät ju intressant. Saxat från webben "Hårdvaxoljan är extremt vattenavvisande och fungerar även utmärkt på köksbänkskivor, bord, bardiskar mm. En behandlad yta tål spill av vin, öl, cola, kaffe, te, fruktjuice och mjölk enligt DIN 68861-1C."
Men, det låter intressant på riktigt. Såg att den fanns med några olika pigmenteringar, men hur får man till den grön? Eller kör man den istället för klarlack menar du?
- lingman basses
- VIP medlem
- SUBurban
- Medlem+
Danskolja funkar superbra (dvs Danish Oil). Det är en kombination av olja och fernissa som ger en trevlig, skön, vacker och vattensäker yta. Trivs fint ihop med bets.
Basslab-representant - www.suburban.se
- Fredr1k
- Medlem
Tack för bra tips, nu har jag lite hum om hur jag ska gå vidare, och framförallt en känsla av att jag kan gå vidare.
Men, innan jag ger mig på kroppen ska jag fixa till halsen med gröna dots, nya band och lite allmän uppfräschning!
Ska försöka lägga upp lite bilder när jag får tummen ur och drar igång.
Men, innan jag ger mig på kroppen ska jag fixa till halsen med gröna dots, nya band och lite allmän uppfräschning!
Ska försöka lägga upp lite bilder när jag får tummen ur och drar igång.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
- Fredr1k
- Medlem
Den har skruvad hals. Är en nästan likadan som är till salu i den här tråden: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=49995Eagle Hazze skrev:Har den genomgående hals.
Men med greppbräda i lönn och ljusare nyans på kroppen. Serienumret säger mig att det är en -79. Basen var bandlös från början, men har bandats lite halvtaskigt. Vill inte ha den bandlös igen så jag tänkte fixa till bandningen lite mer ordentligt.
- Lowlife
- Medlem+
Herdins betslack
Lacka ovanpå med Herdins betslack. Lite halvmatt polyurethanlack. Det hårdaste som finns näst efter tvåkomponentslack. Oljad yta färgar lät, blir lättare bältesskavd och kräver regelbunden efterbehandling-Är du osäker så testa på provbit först där du betsar hela ytan och provar med de olika alternativen på midre delar av ytan.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- Fredr1k
- Medlem
Re: Herdins betslack
Jag skulle gärna prova lite olika varianter, men inget av alternativen är ju särdeles billigt att köpa. Att köpa hårdvaxolja, herdins betslack, vanlig klarlack och danish oil blir nog lite för många kronor tyvärr.Lowlife skrev:Lacka ovanpå med Herdins betslack. Lite halvmatt polyurethanlack. Det hårdaste som finns näst efter tvåkomponentslack. Oljad yta färgar lät, blir lättare bältesskavd och kräver regelbunden efterbehandling-Är du osäker så testa på provbit först där du betsar hela ytan och provar med de olika alternativen på midre delar av ytan.
Inte lätt det här...