Smäller när man stöter till telekabeln
- AxelStingray
- Medlem
Smäller när man stöter till telekabeln
Min kompis har ett problem med sin bas. När man bara nuddar kabeln så smäller det som attan i basen. Det är en Peavey Cirrus, han har bytt telejacket men utan någon skillnad. Vad kan detta bero på ? och vad ska han göra ?
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
- mikkejohansson
- Medlem++
-
- Medlem+++
- inber
- VIP medlem
Re: Smäller när man stöter till telekabeln
Problemet ligger med största sannolikhet i sladden, snarare än i basen.AxelStingray skrev:Min kompis har ett problem med sin bas. När man bara nuddar kabeln så smäller det som attan i basen. Det är en Peavey Cirrus, han har bytt telejacket men utan någon skillnad. Vad kan detta bero på ? och vad ska han göra ?
All felsökning bygger på ganska enkel logik - att man testar att byta ut en sak i taget och se när felet uppstår respektive upphör.
Själv hade jag kanske inte börjat med att byta ut jacket, om man säger så. Det är betydligt lättare att prova att byta kabel. Och det är nog där problemet ligger.
Det är ganska lätt att trampa sönder kablar, speciellt billiga dito. Det syns inte utanpå att den är defekt. Ofta går kablarna sönder där de böjs. De flesta elbasar är ju helt jävla felkonstruerade eftersom när man ställer ifrån sig basen så kläms både sladd och uttag mot golvet. Och är man lat och dum (i alla fall är jag det ibland) så ställer man ifrån sig grejorna utan att dra ut sladden. Leder garanterat till glapp och smällar med tiden.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...