Ibland blir man glad...!
Originalplektrumskyddet på Epi:n är tunt och trist, varför införskaffandet av ett nytt stått högt på prioriteringslistan. Å andra sidan har jag ju varit minst sagt ambivalent vad gäller mickbestyckning: behålla P/J-mickarna eller byta till humbuckermickarna jag köpte av Lestrange? Då val av mickar påverkar fräsningen i ett nytt p-skydd, har projektet trampat vatten ett tag.
Till sist bestämde jag mig för att behålla P/J-lösningen: en ljudbild som funkar i så gott som alla sammanhang. BBQV åtog sig uppgiften att fixa det nya skyddet.
När jag så i afton skruvade loss skyddet för att skicka till Uppsala som mall, mötte mig följande syn:
Badkarsfräsning är i normalfallet inget som får mitt blod att sjuda, men just i detta fallet blev reaktionen annorlunda. Det visar sig nämligen vid noggrannare kontrollmätning att fräsningen även matchar en bestyckning av detta slag:
DESSUTOM håller Lestrange-mickarna klassiska Gibsonmått!
Hypotesen är alltså att enligt bästa modulprincip fixa två plektrumskydd - det ena laddat med P/J, det andra med humbuckers - för att "jacka i" och "ur" efter tycke och smak.
...man blir så glad ibland....!
EDIT: Per; hoppas inte du tycker illa vara över en andra p-skyddsbeställning inom kort....