Kofi Bentsi-Enchill

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Kofi!!

Inlägg av Jan Hellman »

allan skrev:Roligt med starka bassister. Slap blir nog inte så mkt bättre.......hårdsväng!!

:lol:
Jag har skrivit det i någon annan tråd där Spicy Fingers-klippet kommit upp.......

Om man är observant kan man se en ung (yngre) Anna "Sahlene" Sahlin på kör i klippet. Hon sjunger även på inspelningen. För faktanördarna...... :D

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

På tal om bra slap-basister... ser han inte lite ut som Larry Graham med den mustaschen? :P
brumbjorn
Nykomling

Inlägg av brumbjorn »

JanTheWhite skrev:
brumbjorn skrev:
Hellboy skrev:
Bean skrev: Vafan! Känner du Tommy Karlsson? Vi umgicks mycket på 80- o 90-talet. Han varen av få likasinnade Zappa-fanatiker bl a. Tappade tyvärr kontakten med honom för många år sedan och har inte lyckats spåra honom. Vet du något om var han befinner sig i världen idag? Har du möjligtvis hans email eller tfnnummer?

Martin Cerha ja...han spelade med Jan Akkerman också vid en del tillfällen. Jag har en skitbra konsert från Sthlm på ett gammalt kassettband någonstans i källaren.
Jag har tyvärr inte haft kontakt med Tommy på många år nu men vi umgicks en hel del under mina år i Malmö och därefter hördes vi av på luren allt som ofta. Kommer ihåg att han städade på Tandläkarhögskolan eller något liknande och han brukade rengöra sina bas och Stick-strängar i deras ultraljudsmaskin som egentligen var gjord för att rengöra tandproteser i. Funkade guldfisk! Vi sambeställde Stick strängar från SE i USA allt som oftast när vi fick slut på strängar. Det verkar som att han flyttat, vilket inte är alls konstigt och ingen av oss hade mobiltelefon när vi hördes av senast. Så jag har tyvärr inte hans telefonnummer längre men kontakta Hans Annellsson på:

hans@annellssongs.com

Tror att han har kontakt med Tommy. Såg att Tommy spelat på en av hans plattor för några år sedan. Även Dan Bornemark tror jag om du har hans nummer. Jag har jobbat lite med Sven Bornemark så hans nummer kan du få om du inte känner Dan. Tommy var en rolig rackare. Hälsa om du får tag i honom och se till så att han reggar sig här. Kan behövas lite fler Stick-spelare. :)

Jo Cerha spelade ju med Akkerman tillsammans med gamle Egba-trummisen Leif Fredriksson och gitarristen Kent Kroon. Leif är/var en rackarns bra trummis, tror tyvärr att han lagt av nu, och jag spelade med både honom och Kent Kroon i början av 90-talet. Bra som attans.

//Jan
Nej då Leif Fredriksson har inte lagt av. Han är i allra högsta grad aktiv, troligtvis bättre än nånsin.
Spelar med honom sedan 2006 i TRIO (The.Rhythm.Is.Odd).
http://www.triomusicgroup.com. Förra året (2008) hann vi till och med spela i Kina!
//Bjorn
Vad skojjigt. Gillade verkligen Leif både som person och trummis. När jag spelade med honom, runt -94, så hade han sålt sina trummor och hade egentligen bara några cymbaler och sin trumstocksväska kvar av vad jag kom ihåg. Hälsa från Jan Hellman om han kommer ihåg mig. Det är ju snart 15 år sedan. Bra snubbe. Kul att han är igång och spelar. Såna som han behövs!

MVH//Jan
http://www.youtube.com/watch?v=a0FI2dYrypw
Jo han har faktist egna trummor nuförtiden :)
Prylar:
Warwick Thumb 5 BTO, Hartke LH1000 + HX810

http://www.triomusicgroup.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

brumbjorn skrev:
JanTheWhite skrev:
brumbjorn skrev:
Hellboy skrev:
Bean skrev: Vafan! Känner du Tommy Karlsson? Vi umgicks mycket på 80- o 90-talet. Han varen av få likasinnade Zappa-fanatiker bl a. Tappade tyvärr kontakten med honom för många år sedan och har inte lyckats spåra honom. Vet du något om var han befinner sig i världen idag? Har du möjligtvis hans email eller tfnnummer?

Martin Cerha ja...han spelade med Jan Akkerman också vid en del tillfällen. Jag har en skitbra konsert från Sthlm på ett gammalt kassettband någonstans i källaren.
Jag har tyvärr inte haft kontakt med Tommy på många år nu men vi umgicks en hel del under mina år i Malmö och därefter hördes vi av på luren allt som ofta. Kommer ihåg att han städade på Tandläkarhögskolan eller något liknande och han brukade rengöra sina bas och Stick-strängar i deras ultraljudsmaskin som egentligen var gjord för att rengöra tandproteser i. Funkade guldfisk! Vi sambeställde Stick strängar från SE i USA allt som oftast när vi fick slut på strängar. Det verkar som att han flyttat, vilket inte är alls konstigt och ingen av oss hade mobiltelefon när vi hördes av senast. Så jag har tyvärr inte hans telefonnummer längre men kontakta Hans Annellsson på:

hans@annellssongs.com

Tror att han har kontakt med Tommy. Såg att Tommy spelat på en av hans plattor för några år sedan. Även Dan Bornemark tror jag om du har hans nummer. Jag har jobbat lite med Sven Bornemark så hans nummer kan du få om du inte känner Dan. Tommy var en rolig rackare. Hälsa om du får tag i honom och se till så att han reggar sig här. Kan behövas lite fler Stick-spelare. :)

Jo Cerha spelade ju med Akkerman tillsammans med gamle Egba-trummisen Leif Fredriksson och gitarristen Kent Kroon. Leif är/var en rackarns bra trummis, tror tyvärr att han lagt av nu, och jag spelade med både honom och Kent Kroon i början av 90-talet. Bra som attans.

//Jan
Nej då Leif Fredriksson har inte lagt av. Han är i allra högsta grad aktiv, troligtvis bättre än nånsin.
Spelar med honom sedan 2006 i TRIO (The.Rhythm.Is.Odd).
http://www.triomusicgroup.com. Förra året (2008) hann vi till och med spela i Kina!
//Bjorn
Vad skojjigt. Gillade verkligen Leif både som person och trummis. När jag spelade med honom, runt -94, så hade han sålt sina trummor och hade egentligen bara några cymbaler och sin trumstocksväska kvar av vad jag kom ihåg. Hälsa från Jan Hellman om han kommer ihåg mig. Det är ju snart 15 år sedan. Bra snubbe. Kul att han är igång och spelar. Såna som han behövs!

MVH//Jan
http://www.youtube.com/watch?v=a0FI2dYrypw
Jo han har faktist egna trummor nuförtiden :)
Kul! :) RACKARNS vad han spelar bra! Väldigt roligt att se. Tack för att du la upp länken. Jag har ju inte träffat honom på 15 år ca men han är väldigt inspirerande både som människa och trummis. Jag tyckte verkligen om att spela med Leif. Hälsa! :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Kartonga skrev:
Bean skrev:
Ivanhoe skrev:Bläddrar bland mina kära gamla vinyler och ser att Kofi har lirat på ett par plattor med Jukka Tolonen. Tror att han körde på en Stingray då.
Det stämmer. En natural med maple neck.
Jo, det stämmer, jag har den här hemma.
Jag satte in en annons i DN under Musicman köpes, minns inte exakt, tror det var 1987. En söndag kl 09.00 ringde det : "hej, det är Kofi".
Grejen är den att en av anledningarna att jag ville köpa en MM var just Kofis slappspel så jag visste vem han var.
Åkte hem till honom samma dag. Han bodde vid Hornstull på den tiden.
Oj! Kul att basen finns hos någon som vet att uppskatta den! Tag väl hand om klenoden -- på den har det skrivits svensk musikhistoria! Jag hade chansen att prata med Kofi en gång och samtalet gled så småningom in på Stingray-basar. Jag kommer ihåg att han sade att han ångrade att han sålt sin Ray.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Re: Kofi Bentsi-Enchill

Inlägg av EADGC »

Bean skrev:Lite märkligt att ingen av oss nämnt honom...kom jag på.

Mycket duktig musikant och trevlig prick, som tyvärr avled 2002 pga allergichock.

Han var bl a med i (Stockholms-?) bandet SHINE i början av 80-talet och figurerade i många andra sammanhang därefter.

Hans "Spicy Fingers" var en ganska imponerande slap-orgie då det begav sig. Finns en video på den på Youtube.
Kofi har inspirerat en hel generation basister! SHINE var det bästa funkbandet någonsin i det här landet, enligt min mening. Kofi blev snabbt en stjärna på bashimlen och vi är många som har suttit och plankat hans basgångar på 80-talet.

Här är några YouTube-klipp med SHINE:

Elektriska Trädgården
Gröna Lund

1983 spelade jag cello och kontrabas, men efter att ha varit på Gröna Lund-konserten ovan var man ju tvungen att börja spela elbas också...

Edit:

Jag fortsätter väl monologen då :) Det var intressant att studera bandet så här i efterhand. Det är ju en härlig "take no prisoners"-attityd de uppvisar; lite "skitigt" och ett himla löd -- Defunkt meets EWF, typ. Att inleda spelningen med ett bassolo; bara en så'n sak! Tyvärr får man väl säga att sångerskorna inte riktigt är uppgiften mogna ännu och en producent skulle nog be bandet ransonera krutet en aning, men bortsett från detta så fasiken vad bra! I sammanhanget (även om han inte får så mycket utrymme i klippen) skall framhållas att Kofi var en duktig sångare också -- star quality, helt enkelt! Undrar varför det inte blev ett andra album med gruppen...?
Widolf
Nykomling

Inlägg av Widolf »

och nu finns en av Kofi's basar tillsalu
http://vend.se/ad.php?117884" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

Tog några baslektioner av Kofi som fjortonåring och ville lära mig spela som Jonas Hellborg. Han förstod inte varför o tyckte mest att Jonas spel saknade groove. Förstod några år senare vad han menade. För han va fantastiskt svängig med riktig amerikansk pondusattityd som man sällan (typ aldrig) ser i Sverige idag.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Skriv svar