Rengöring
-
- Medlem++
- Bassplaya
- VIP medlem
- Dan the Man
- Medlem+
Stålull på greppbrädan? Är inte det lite brutalt? Kan tänka mig att köra med en scotch brite-svamp men inte mer.Bassplaya skrev:Varje gång jag byter strängar brukar jag gå över greppbräda/bandstavar med stållull och sedan ett lager citronolja.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- fieldflower
- Hedersmedlem
Lackade delar inför gig eller finbesök (basister). Utandning och nederdelen på tröjan jag har på mig.
Vid strängkok/-byte blir det lite mer seriös rengöring:
- Greppbrädan: Skrapa med kreditkort och polera bort resten med citronolja.
- Lackade delar: Sonax bilvax. Inget jag törs rekommendera till andra, men funkar skitbra!
Vid strängkok/-byte blir det lite mer seriös rengöring:
- Greppbrädan: Skrapa med kreditkort och polera bort resten med citronolja.
- Lackade delar: Sonax bilvax. Inget jag törs rekommendera till andra, men funkar skitbra!
Medlem i PB50+
- Hinke
- Medlem+
Trollull 0000 är en fin variant av stålull som funkar på greppbräda och bandstavar. Det blir dock mycket stoft av det som sätter sig på mikrofonerna som därför bör skyddas med maskeringstejp.Dan the Man skrev:Stålull på greppbrädan? Är inte det lite brutalt? Kan tänka mig att köra med en scotch brite-svamp men inte mer.Bassplaya skrev:Varje gång jag byter strängar brukar jag gå över greppbräda/bandstavar med stållull och sedan ett lager citronolja.
En i mitt tycke bättre och modernare variant är att använda slipnylon, den vita.
- Bassplaya
- VIP medlem
Det är den jag använder. Täcker alltid över mickarna med maskeringstejp innan, även om mickarna på min bas inte har synliga magnetpoler.Hinke skrev:Trollull 0000 är en fin variant av stålull som funkar på greppbräda och bandstavar. Det blir dock mycket stoft av det som sätter sig på mikrofonerna som därför bör skyddas med maskeringstejp.Dan the Man skrev:Stålull på greppbrädan? Är inte det lite brutalt? Kan tänka mig att köra med en scotch brite-svamp men inte mer.Bassplaya skrev:Varje gång jag byter strängar brukar jag gå över greppbräda/bandstavar med stållull och sedan ett lager citronolja.
En i mitt tycke bättre och modernare variant är att använda slipnylon, den vita.
- cub
- Medlem++
- blitzfreedome
- Medlem
- groovyjr
- VIP medlem
- cub
- Medlem++
Jag vet inte, jag föredrar att trycka fingrarna mot greppbrädan snarare än 40-50 års smuts, skinnbitar, svett och snus. Men det är ju jag det.blitzfreedome skrev:Jag rengör aldrig min bas.. Finns det några fördelar att rengöra halsen, mer än att de blir rent?
Troligen är den största fördelen renligheten och ev smittohärd. Sen kanske några hi-fi-människor kan kommentera om förbättringen i soundet då fingret trycker strängen mot rent trä eller smutsigt trä.