Hur var de första J-basarna kopplade?

Prata om mickar och elektronik
Masayo
Medlem++

Hur var de första J-basarna kopplade?

Inlägg av Masayo »

Om man ser på bilder av riktigt tidiga Fender Jazz Bass så ser kontrollplattan lite annorlunda ut mot vad som är dagens standard med två volym- och en tonkontroll. Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på om det vore något att anpassa sin egen bas med?
Bild
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Jag tror att de hade stackade ton- och volymkontroller. Varför det övergavs förstår jag inte, men det finns säkert en bra förklaring.

edit: Själv gillar jag att kunna vässa halsmiken och dra av diskant från stallmiken, modda på: det borde ge dig ett riktigt all-roundinstrument!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Tack för snabbt svar, Daionsavage! Jag ska forska vidare om detta! :)
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Stackade pottar, tror dom övergavs för att om man sänker tonen så hänger volymen med.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

jag har hört, jag vet inte om det stämmer, att stackknobs var dyrt.

Jag hade det innan på min AV RI62. Jag moddade bort det, eftersom man förlorar den goa highmid jazzbaskaraktären.

Alltså dessa pottarna har ett annat värde 500k? istället för 250k= inte gött enligt mig.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Den gode fender hade för vana att göra saker billigt. Dessutom, rent elektrist är det ett himla sjå att få till en bra odrentligt V/T+V/T, normalt så påverkar ena ton-kontrollen om man inte krånglar med en massa motstånd och sånt - vilket sänker volymen.
/Martin
Skriv svar