Om man inte vill göra det för krångligt för sig så tror jag att det skulle funka med valfritt envelope filter och att vrida ned tonkontrollen en bit.
Känns som att man kommer tillräckligt nära ljudmässigt då i alla fall!
Förutsatt att du menade ljudet när basen kommer in och inte synthpadsen i introt då!?
I vanlig ordning så är det enklaste svaret mest korrekt. Vill man få basen att låta som en synt; skaffa en bassynt pedal! Finns en hel uppsjö av dom på marknaden.
MEN, dom är lite dyra å kanske lite onödigt att slänga stålar på för att lira 1 låt. SÅ, köp en beggad å sälj den när den inte behövs längre.........
Jag har en sån härn du kan låna och prova om du vill. PM:a i så fall. Kan rentav vara till salu!
Det vanliga envelope-soundet 1.25 in i klippet eller det soundet + suboctave som kommer efteråt i videon borde la funka fint.
thetonequest skrev:Om man inte vill göra det för krångligt för sig så tror jag att det skulle funka med valfritt envelope filter och att vrida ned tonkontrollen en bit.
Förutsatt att du menade ljudet när basen kommer in och inte synthpadsen i introt då!?
Det är ljudet vid 0:10 som jag eftersöker. Det är ganska påtagligt i introt men i resten av låten låter det mer envelope och en sådan har jag.
thetonequest skrev:Om man inte vill göra det för krångligt för sig så tror jag att det skulle funka med valfritt envelope filter och att vrida ned tonkontrollen en bit.
Det är ljudet vid 0:10 som jag eftersöker. Det är ganska påtagligt i introt men i resten av låten låter det mer envelope och en sådan har jag.
Precis!
Mitt förslag gick ut på att man kunde göra det lite lätt för sig om man redan hade ett envelopefilter!
Man kan säkert komma ännu närmare med en bra synthbaspedal, men ett envelopefilter ställt så att det bara reagerar när man tar i lite mer och annars inte tror jag kommer funka perfa!
Precis!
Mitt förslag gick ut på att man kunde göra det lite lätt för sig om man redan hade ett envelopefilter!
Man kan säkert komma ännu närmare med en bra synthbaspedal, men ett envelopefilter ställt så att det bara reagerar när man tar i lite mer och annars inte tror jag kommer funka perfa!
Envelopefilter med down sweep möjlighet, typ Q-tron eller Aguilar filter twin! Filtret måste stänga istället för att öppna för att komma till det där soundet, lägger man sen till en oktavpedal före och spelar en oktav högre är man nog ganska hemma.