M audio FW solo Strul

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

M audio FW solo Strul

Inlägg av fredaschp »

Tjoflöjt ärade basbröder!

Har uppdaterat musikdatorn totalt med både hård och mjukvara och numera får jag något slags "digitalfnissel" på in ljudet. Att lyssna på musik eller mjukvaruinstrument funkar fint, men ska jag köra in bas eller gura i tex guitarrig låter de förj%&ligt.

Min första tanke är för lågt ställd latency men lyckas inte ställa in de......

Vet inte vart jag skall börja, har senaste drivare till ljudkort även testa en äldre variant bara för att.....

Datorn är nån intel quad historia med tre gig ram inte det senaste men cpu mätarna rör sig knappt vid belastning

Operativ Win7 64 bit sp1

Snälla Bullen hjälp mig
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vad är det för kort?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

TDHP skrev:Vad är det för kort?
M-Audio Firewire Solo
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

M Audio firewire solo (se rubrik :D )
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

AAAh Engson va snabbare!!!
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Aha!
Men det är väl som mina M-audiokort ungefär.
Är det kompatibelt med 64 bitar?
Vad kör du för studioprogram?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Det finns drivare till 64bitars win7 iaf..... djupare än så har jag iofs inte kollat :oops:

Kör sonar men ljudet låter likadan när jag kör guitarrig fristående om det är nån ledtråd..... det är det som oroar mig mest, finns inte mycket att ställa in där.
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Har du grävt lite bland infobasen på m-audios sidor? Kanske finns nåt där som kan hjälpa? Har tyvärr aldrig kört Windows 7 som musikdator, men "förr i världen" kunde/skulle man ställa in en del parametrar i operativsystemet för att få bästa prestanda för musikinspelningen.

http://www.m-audio.com/index.php?do=sup ... 6709080d77
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tjena.
Digitalfnissel på det där sättet....då skulle jag börja leta efter synkfel mellan hårdvara (m-audio) och vad du nu använder för inspelningsprogram. Finns det en kontrollpanel tillhörandes Intefacet? Kolla då så att den står på samma samplerate som programmet och att dom är inställda på att spela in på 24 bitar (eller 16) båda två.
Det skulle vara mina första felsökerier. Lycka till.
HATAR STRUL!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Hittade den här som verkar matnyttig:

http://www.native-instruments.com/knowl ... processing

Ett tips bara om du ska leta i menyerna till dina drivrutiner och inställningar i Windows: du ställer vanligen inte in latency, utan du ställér in audio buffer size eller något snarlikt (jag har inte Windows 7 så jag kan inte kolla).

Latencyn uppstår som en trist bieffekt av den buffertstorlek du valt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

kollat så du har ett stabilt firewire chipset? många firewireljudkort är kinkiga med vilket chipset som används..

jag hade liknande strul med mitt m-audiokort, tryckte i ett firewirekort med TI-chipset i datorn och körde med det istället för det på moderkortet. löste problemet direkt.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Har testat med olika sample rate och buffer size med hög buffersize för jag en högre fördröjning innan det låter illa! Spännande!

Firewire kortet är det samma som jag använde till förra datorn och det fungerade ju i den miljön men kanske får rota djupare det är ju inte stora pengen att skaffa ett annat......

Tackar för alla förslag snart hittar vi problemet!
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Det KAN ju vara ett fysiskt fel på burken... Testa det i en annan dator,kanske?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Kan ju helt klart vara värt att prova innan man sliter sitt hår!
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

Hur låter digitalfnissel, ungefär? Som ett högfrekvent radioljud, att det skrapar, eller något annat?
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Ja det var ju vettig information man fick här. :wink:

1. Är det flera FireWire komponenter ansluten?

2. Vad kör du på för frekvens på ljdukortet? 44,1 khz 192 Khz eller ngt mittemellan?

3. Har du någon SPDIF/eller koaxial digital anslutning till ljudkortet? Dvs någon mojäng utifrån, effektbox e dyl som går in till FW Solo ?

På vissa ljudprogram på datorn, så ställer den om till 96 Khz per automatik, men ljudkortets drivisar hänger inte med.

Jag har själv t ex en gammal effektbox BOSS VF-1 (utmärkt till bas) som jag kopplar in digitalt (SPDIF) till mitt M-AUDIO FW kort (inte solo). Ibland när jag har kört på ljudkortet har jag dragit upp ljudkortets drivisar till 96 Khz och däröver för bästa ljudkvalitet vid uppspelning och lite latency som möjligt.

Men när jag då och då bestämmer mig för att "hmmm... det var längesedan man lade på lite bas genom VF-1:an" kopplar jag in den och lyssnar i monitorerna och undrar lite "men, vad är det nu som låter digital-fnassel?!?!? Det visslar och aliasar och har sig. Om det nu finns något sånt ord i svenskan "aliasing". Och efter några minuter så "Javisstja, VF-1 lämnar bara 44,1 Khz digitalt oavsett vad man gör" men FW kortet envisas med att skicka upp allting till 96 (samma problem uppstår vid 48 Khz) och tolkar och översätter signalerna ifrån VF-1:an fel. Fel fel fel.

Då sätter jag ner ljudkortet OCH ALLA ANDRA PROGRAM, HOST, MODELLERS i datorn till att samåka och samköra på 44,1 Khz, så blir "Robert min farbror" till sist . Som det heter.

Ibland sköter det sig per automatik. Ibland inte. Se till att allt lirar på samma frekvens, protokoll och t o m bitdjup. Digitalt fnassel var lite tvetydigt vad det innebär. Kan lika gärna vara buffertar och sånt såsom frekvens och aliasing.

Om latency buffer är för lågt ställt brukar det crackla och spricka. Svårt att förklara i ord, men ta två fingrars naglar mellan varandra och knäpp till. Så låter "fel" buffertinställningar, eller för låga !!

Digital, aliasing och sånt brukar låta fasfel, och lägga till höga toner som ligger högst upp och visslar, och låter olika vid olika toner du spelar eller sjunger in, oavsett instrument. Nästan som en ringmodulator, fast inte (!?!?).

Således, kan det ju vara både och ! :?
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

EN sak till, eller två, tre :

1. Det fungerade i förra datorn? Det var en XP va?
2. Det fungerar inte i nuvarande eller? Och det är en Windows 7 va?
3. Kör inte på powered FW bus. Kör hellre med riktig strömadapter för att se om problemen blit mindre. Men detta sista, är det allra allra sista halmstrået, och brukar bara hjälpa om datorn helt plötsligt tappar kontakt med ljudkortet. Har inget med digitalt fnassel att göra.

Hett tips: Uppgradera Windows 7 FireWirerutiner. De försöker fortfarande dra pennor med oss, som vill köra FW. WIndows 7 (eller MS) vill att vi kör USB, så de "trycker" medvetet ner prestandan på allt FW, för att få oss att tro det är sämre.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

En fråga till:

1. Du väljer väl ljudkortets ASIO drivrutiner när du är inne i alla kontrollpaneler och sånt va? Inte Windows egna eller Steinbergs ASIO, eller andra "generic" drivisar?

Ursäkta mig, men det är inte en dum fråga. Även hur erfaren man är. När man går in i vissa program har de satts tillbaks till Windows driver, och man undrar varför det är sjukt lång delay på ljuden, och en massa digital frassel.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

fredaschp skrev:Det finns drivare till 64bitars win7 iaf..... djupare än så har jag iofs inte kollat :oops:

Kör sonar men ljudet låter likadan när jag kör guitarrig fristående om det är nån ledtråd..... det är det som oroar mig mest, finns inte mycket att ställa in där.
Jo, det finns. Kör du senaste GR4 eller 3:an?
Kolla knappen HQ i Guitar rig, och klicka av den. Finns oftast uppe till höger. HQ = High Quality gör att CPUn får slita hårdare. Ta bort en hel del effekter, en efter en och hör om frasslet minskar efter hand.

Min kvalificerade gissning är en massanpissning av ljudkortets frekvens/buffer och Guitar Rigs.
Hånken
Medlem+

Re: M audio FW solo Strul

Inlägg av Hånken »

fredaschp skrev:Tjoflöjt ärade basbröder!

Har uppdaterat musikdatorn totalt med både hård och mjukvara och numera får jag något slags "digitalfnissel" på in ljudet. Att lyssna på musik eller mjukvaruinstrument funkar fint, men ska jag köra in bas eller gura i tex guitarrig låter de förj%&ligt.

Min första tanke är för lågt ställd latency men lyckas inte ställa in de......

Vet inte vart jag skall börja, har senaste drivare till ljudkort även testa en äldre variant bara för att.....

Datorn är nån intel quad historia med tre gig ram inte det senaste men cpu mätarna rör sig knappt vid belastning

Operativ Win7 64 bit sp1

Snälla Bullen hjälp mig
Vad har du för CPU ? Intel, AMD? 3,2 Ghz, i7 eller ngn Core eller annat?
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Oj tackar för alla tips!

Många följd frågor att svara på, har inte grejat mycket de senaste dagarna på grunda av en manligförkylning. (ni vet nära dödenupplevelse)

Försöker hela tiden ställa in alla värden lika i samtliga program, men har testa många varianter bara för att. skulle nöja mig med 44,1 förövrigt

den förra datorn hade xp så visst det kan gör all skillnad i världen, ska se om det går att skrämma liv i den å testa igen så inget skett med ljudkortet i sig.

Nuvarande datorn är en Intel quad kommer inte ihåg frekvens, gigabyte moderkort. ett billigt FW kort (skall bytas ut för test) har ingen annan fwgrej ansluten men skall testa att köra med separat späningsmatning om jag bara hittar fyrpins kabeln.

Ska leta lite drivare till fw kortet med så får vi se......
eller inte.....eller?
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Ok, vi avvaktar lite då . Kanske blev lite för mycket info på en gång där. Men, min filosofi är "allt eller inget.." ;-)
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Så nu har det sagts ett och annant fult ord till här det jag lutar åt är ljudkortet eller fw kortet nu kan inte ställa in nått mer snart tror jag pust.

Får försöka testa ljudkortet på annan dator fw kortet får vänta lite eftersom här i skogen finns inget Större utbud i dataaffärerna känns segt att beställa på nätet när frakten kostar samma som kortet typ.

Blev mest klagosång idag men så är det ibland eller fan hela tiden :D
eller inte.....eller?
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Misströsta icke min käre vän.
Det ÄR onödigt meck att få till ljudkort på nya operativssystem och nya datorer, speciellt om det funkat innan. Det är bara MAC/Apple som gäller isåfall.

1. Vid vilken buffert börjar det här digitala fnasslet försvinna?

Är det vid för hög buffert 1024 och med 30 ms fördörjning så hjälper inget annan än byte till bättre CPU. Du gör HELT RÄTT som låter den provas på annan dator först. En extern FW pryl är rätt lätt att testa hos andra datorer. Nu vet jag inte hur det är på nya win 7 os, men på gamla XP KUNDE MAN rätta till VISSA sådana saker genom att:

1. Starta process (task manager) genom trycka ctrl-alt-del och sedan välja "task manager" eller processhanteraren.
2. Leta upp den process drivrutin som har med ljudkortet att göra. Troligen i stil med "MAFWtray**.*" eller liknande, högerklicka på den och öka PRIORITY till högre än normal. OBS Öka den INTE till max, då blåskärmar du till max.
3. Kan göra likadant med Guitar Rig fall i fall. Sätt allt till näst-högsta. Sen vetjag inte mer. Då har vi tömt ut allt.

Om du kör på FW kort (PCI eller PCIe) så finns det egetnligen bara en hos EXIT DATA med Texas Instrument chipset som fungerar. Du kan fråga dem om du kan få öppet köp. De gör det, för de har tillbakalämningsgaranti om det inte fungerar och ypperlig kundsupport. Köpte mitt själv där och sedan dess lägger aldrig mitt externa ljudkort av. Som är ett M-Audio Firewire Audiophile. Föregångaren till SOLO så att säga.

http://www.exitdata.se/

och speciellt

http://www.exitdata.se/category.php?id_category=42

Sysslar mest med video och tung bildbearbetning, men ändå.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Skriv svar