När vi skramlade liv i bandet för några år sedan, hade jag en uppsättning kassetter med portainspelningar från våra sista skälvande stunder som band på nittiotalet i bagaget.
Jag tvingades bryskt inse att alla mina kassettspelare anno dazumahl hade torkat ihop - och att det inte heller fanns nya kassettband (för kommande skissinspelningar) att köpa!
Ni kan själva tänka er minen hos radiohandlar´n när jag frågade efter kassettband...

En Zoom H2 fick fungera som en övergångslösning: fortfarande lite "press rec and play" över det hela: inga editeringsmöjligheter osv.
Inspelningsarbetet fram till cd-släppet i våras har trots allt fått mig att inse den moderna teknikens möjligheter, och efter mycken övertalning tog jag emot en packe Cubasefiler från en hånleende donator (för att undvika en upphovsmannarättslig diskussion i den här tråden, nöjer jag mig med att konstatera att jag är en beteendevetare med rymligt samvete...).
Från basmartin köpte jag ett externt ljudkort. Von K sålde en uppsättning studiomonitorer och Blocket erbjöd väggfästen. Sedermera kompletterade jag med EZdrummer.
Sålunda - 2000 kronor senare:
Hårdvara:
Ljudkort: t.c. electronic konnekt 6
Monitorer: Behringer 2030A
Mjukvara:
Cubase 5.1
EZdrummer
...eftersom några pratabasare allaredan bett mig dokumentera denna resa ut i det okända, ämnar jag nu göra detta - för läsaren kan detta i bästa fall erbjuda ett eller annat gott skratt.
Möjligen kan ett underliggande avskräckande budskap skönjas.
För egen del anar jag en terapeutisk effekt i skrivandet...