Efter att ha ägnat natten åt att
- läsa oändligt antal teknik- och inspelningfora (huvudsakligen innehållande mer av problembeskrivningar än reella lösningar på cubaserelaterat strul)
- uppgradera drivrutinerna till ljudkortet
- överväga installation av Windows7 på laptopen
- överväga inhandlandet av ny pc
vaknade jag idag med en magkänsla av att det här "projektet" utvecklas exakt i den riktning jag inte ville.
Visst; det hade varit smutt att spela in, redigera och till bandkamrater kunna leverera ett cubaseprojekt för vidareutveckling på flera håll samtidigt. Med hänsyn till vår geografiska spridning hade det faktiskt varit optimalt. Förberedelserna för varje studiosession hade alldeles säkert blivit mycket bättre med ett utvecklat teknikstöd.
Å andra sidan komponerar jag inte SÅ många låtar per år att tekniken är en avgörande framgångsfaktor. Mina bandkollegor har historiskt kunnat fördraga allt från mobiltelefonsinspelningar till mp3:or inspelade med Zoom H2. De har säkert överseende också i det fortsatta.
Det som på allvar stör mig, är att mina egna möjligheter till att strukturera (och i viss mån arrangera) låtar går förlorad om jag skulle kliva av det här teknikracet.
Dock känner jag allaredan att jag tvingats improvisera en bra bit över den egna reella kompetensnivån...utan att kunna lösa något.
Mitt nattliga surfande ger mig en dyster bild av ett oräkneligt antal hemmapulare (med långt allvarligare hemstudiointentioner än mina) med SÅ många frågor och problem. Och inga svar...