Fenderbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

HAHA!.. joo.. det beror ju på hur man ser på det hela.. ;)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Tänkte bara visa hur plektrumskyddets form krockar med "normala" placeringar av pickups... undrar var jag ska hitta på att placera dom egentligen....

Bild
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Kör med tele och Jazz kombo :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

John_D skrev:Kör med tele och Jazz kombo :)
Eller Rickenbacker - Thunderbird kombo :)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag pillade lite med halsklacken.. den känns rätt fin från de mesta håll.. lite lagom klumpig sådär..

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Förlåt en dum fråga (om man inte orkade igenom alla 16 sidorna där svaret säkert finns en och två gånger) men är detta ett kommande byggprojekt eller bara ett "fan va gött att testa olika specar och konfigurationer"-projekt?
Alltså - ska det bli en bas av det till slut?

Hur som helst ser det ju sjukt mysigt ut så jag hoppas att man får se den på riktigt en vacker dag!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Nog om detta tjat med att du ska börja bygga en snart, men nu tänker jag se till att du blir klar med ritningen, för jag vill ha en!!! :D
Fast du kanske vill ha denna för dig själv?
Dom sista renderingarna e ju sjuuukt trevliga att titta på...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Chriller skrev:Förlåt en dum fråga (om man inte orkade igenom alla 16 sidorna där svaret säkert finns en och två gånger) men är detta ett kommande byggprojekt eller bara ett "fan va gött att testa olika specar och konfigurationer"-projekt?

Hur som helst ser det ju sjukt mysigt ut så jag hoppas att man får se den på riktigt en vacker dag!
Ja, det ska bli en bas på riktigt. Däremot tänker jag inte göra något överilat utan verkligen utreda allt jag vill innan jag går vidare till att få den byggd. Med tanke på insatsen av arbete och betydelsen av basen för mig så vill jag inte slarva. Jag vill testa olika konfigurationer tills jag är nöjd.. Så det får ta den tid det tar...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Poester skrev:Nog om detta tjat med att du ska börja bygga en snart, men nu tänker jag se till att du blir klar med ritningen, för jag vill ha en!!! :D
Svår fråga.. Jag hade nog tänkt att bara jag skulle ha den här basen... Men det kanske är något jag ska omvärdera? Nä.. Så här tänker jag: om någon byggare vill ha min design för att ha i sin produktion så är det helt ok med mig förutsatt att jag får det första exet.. Annars är det en one-off som jag tänkt i första hand.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Poester skrev:Nog om detta tjat med att du ska börja bygga en snart, men nu tänker jag se till att du blir klar med ritningen, för jag vill ha en!!! :D
jag håller med den är ju sjukt läcker! kanske kan schatzifieras också ;) (det sista var lite som ett skämt)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Fruktansvärt tjusigt, Macahan!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

macahan skrev:
Chriller skrev:Förlåt en dum fråga (om man inte orkade igenom alla 16 sidorna där svaret säkert finns en och två gånger) men är detta ett kommande byggprojekt eller bara ett "fan va gött att testa olika specar och konfigurationer"-projekt?

Ja, det ska bli en bas på riktigt. Däremot tänker jag inte göra något överilat utan verkligen utreda allt jag vill innan jag går vidare till att få den byggd. Med tanke på insatsen av arbete och betydelsen av basen för mig så vill jag inte slarva. Jag vill testa olika konfigurationer tills jag är nöjd.. Så det får ta den tid det tar...
Jag vet en som kan bygga den till dig!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jaså? Vem tänker du på då? Det finns många duktiga byggare här på pb.. Är det någon utböling? ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Bindingens möts inte i de senaste bilderna.

Sjukt snygga renderingar!!!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Om du menar de bindings som är på toppen så är det inte så konstigt.. Kolla på en hagström viking exempelvis så avslutas de på exakt detta sätt.. ;)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det börjar bli lite komplext nu..
Ni kanske inte ser någon skillnad.. men det är många timmar mer arbete nerlagt..

Bild
Mittstock undersida

Bild
Mittstock ovansida

Bild
Nya strämskruvar, vintage reversed och axelbandshållare

Bild
Tydligare mittstock (eller ska jag ha ett lock istället kanske...)

Bild
Rounds istället för odefinerat material.

Bild
Första strängen av rätt dimesion samt korrekt utseende färdig.. och ett strängträd och fixad sadel.

Det börjar bli riktigt bra nu..
Snart blir det så långt gånget att det är final editing med 2-3 alternativ för slutlig utvärdering.. med olika utseende på plektrumskydd beroende på mickplacering.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

+1

Fru Cuba råkade se den idag och den blev direkt hyllad som den snyggaste basen hon sett. Ingen av de basar jag haft har varit i närheten av en hyllning .... :?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Coolt! Tänk om fru macahan sa så.. ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Förutom ett par detaljer, så ser det sjukt verklighetstroget ut! Vansinnigt snyggt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Nu börjar vi:

Jag har kollat en del på headstocken i helgen och faktiskt hittat en relevant referens inom fenderfamiljen dessutom.
En prototyp på fender maruder(?) med tillhörande patentskisser på headstocken.
Den avfasningen påminner mycket om tidiga gibson thunderbird.

Så:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det gör att den senaste delen av renderingarna inte ändrat form utan bara kompletterats.

Bild

Bild

Bild

Bild

För den sketchupintresserade ser modellen ut så här:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

macahan skrev:
Det gör att den senaste delen av renderingarna inte ändrat form utan bara kompletterats.
Det patentet har ju gått ut för länge sedan. Sen är det väl ingen fara att bygga en exakt kopia av något, så länge man inte gör det i kommersiellt syfte .... fast det kanske du gör?!?? :wink:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Cuba skrev:
macahan skrev:
Det patentet har ju gått ut för länge sedan. Sen är det väl ingen fara att bygga en exakt kopia av något, så länge man inte gör det i kommersiellt syfte .... fast det kanske du gör?!?? :wink:
Nä, patentet spelar ingen roll för min design utan gör mer att utseendet av headstocken även är förankrad in i den fendereaquea familjen istället för att vara en rest från enbart gibson thunderbird.. :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Hmm, om jag ställer en sån här retorisk fråga: Vad händer om man förlänger greppbrädan när till halsmicken?
Nu lånar jag bara en gammal sketch jag snabbt moddat, jag kan ju inte sån fancy smancy 3D. :oops:
Bild
Då tyckte jag man lika gärna kunna sänka ner plektrumskyddet på övre hornet, så blir det mer rick-igt. Blir nog snyggare om man gör en jämnare båge mellan undre till övre hornet på plektrumskyddet.. om det makes any sense. Som ett rickenbacker fast med schwung!

Något att fundera på?

och det är en fröjd för ögat att se dina 3D-modeller btw. :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

knedy skrev:Hmm, om jag ställer en sån här retorisk fråga: Vad händer om man förlänger greppbrädan när till halsmicken?
Nu lånar jag bara en gammal sketch jag snabbt moddat, jag kan ju inte sån fancy smancy 3D. :oops:
Bild
Då tyckte jag man lika gärna kunna sänka ner plektrumskyddet på övre hornet, så blir det mer rick-igt. Blir nog snyggare om man gör en jämnare båge mellan undre till övre hornet på plektrumskyddet.. om det makes any sense. Som ett rickenbacker fast med schwung!

Något att fundera på?
joo, det är faktiskt en väldigt bra mix i just den grejjen fender/rick.. kruxet blir att det blir så många band på halsen så ser det möbelbas ut.. och det vill jag inte.. :D
Den gillar jag inte när halsarna blir så långa på just fenderdesignen. Det blir någon slags obalans. Däremot hade det fungerat klockrent om det varit rick-form på kroppen. IMO såklart..

Ja, jag håller faktiskt med om att det övre hornet hänger löst. Jag har lagt det åt sidan i dagsläget för att koncentrera mig på mickarnas placering och konsekvenserna det får för plektrumskyddets utseende. Delen mellan mickarna och hela övre kanten är de delar som jag absolut inte är klar med. Men hela tiden känns det som den övre hornet måste ner mot greppbrädan för att balansera kroppsformen över..

jag ska skissa på de alternativ jag har och vilka ljudmässiga effekter det skulle kunna få.
Skriv svar