Hemma och "lite kör på gig" mikrofon

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Hemma och "lite kör på gig" mikrofon

Inlägg av pnts »

Hej!

Jag har sökt och läst en hel del om "lagom"-mikrofoner och naglat ner frågan till EV PL44 och SM58 (alt. beta58). Jag har vaknat lite för att det är kul att försöka vara med och sjunga lite samt gör några försök att sjunga lead (går sådär men övning ger träning märker jag..). Dessutom går dottern och sjunger (hyggligt imo) på kulturskolan och det vore roligt att försöka spela in lite hemma. Jag kommer nog att försöka hitta någon av ovanstående men då jag noterat att vi har riktiga proffs här så tänkte jag ställa några frågor: SJälv har jag en ganska mörk stämma medans dottern har en ljus.. ska jag hitta 2 mikrofoner? Vilka då? Eller är det att gå över ån..? Finns det andra alternativ som mer än väl täcker mina enkla behov?

Detta är inte ett område jag har så mkt erfarenhet av så jag söker lite bekräftelse på mitt googlande.. :oops:

advTHXance för any/all!

P
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag kör en SM58 och en TSM MT87 ( http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=19895&artno=233331 ) för alla mina inspelningar hemma. Duger fint för mig. En SM58 är alltid bra att ha för det mesta inkl lite livespelningar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har ett par billiga TSM-mickar som funkar utmärkt hemma!
Under tusenlappen. Kräver 48V fantommatning dock.

Har för mig att Figge F-bass som är studioproffs tyckte dessa var ok också, om jag inte minns fel!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Jag köpte en helt ny Shure Beta 58A på tradera för 650kr för ett par veckor sedan. Mycket bra pris kan jag tycka. Kika där om du bestämmer dig för en sådan.
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

När man spelar sång in vill man ofta ha en kondensatormikrofon. När man sjunger live vill man ofta ha en dynamisk mikrofon. Jag skulle INTE köra en konding live speciellt ofta så i det här fallet skulle valet i mitt fall bli en bra dynamisk mikrofon. Shure Beta 58 är ett lämpligt alternativ. Hyffsat billig, låter helt ok och är hållbar som få. Annars finns det Beyer mickar och andra tillverkare som också är bra men jag skulle nog kolla på en Beta 58 i första hand. Lättsåld också när den dagen kommer då alla /många vet vad det är för mikrofon. Så skulle jag göra om jag är ute och letar efter EN bra mikrofon att använda både på inspelning och live om den inte får kosta så mycket.

//Jan
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+

Inlägg av Von K »

Jan Hellman skrev:När man spelar sång in vill man ofta ha en kondensatormikrofon. När man sjunger live vill man ofta ha en dynamisk mikrofon. Jag skulle INTE köra en konding live speciellt ofta så i det här fallet skulle valet i mitt fall bli en bra dynamisk mikrofon. Shure Beta 58 är ett lämpligt alternativ. Hyffsat billig, låter helt ok och är hållbar som få. Annars finns det Beyer mickar och andra tillverkare som också är bra men jag skulle nog kolla på en Beta 58 i första hand. Lättsåld också när den dagen kommer då alla /många vet vad det är för mikrofon. Så skulle jag göra om jag är ute och letar efter EN bra mikrofon att använda både på inspelning och live om den inte får kosta så mycket.

//Jan
+1
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

Noterat! Tack för klokskaper och erfarenheter.. ska leta runt på nätet efter en beta58 då.

P
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Konsensus bland livetekniker brukar ju annars vara att Beta 58:an är lite för "bright" för att funka bra med ljusa kvinnoröster.. jag skulle valt en "vanlig" 58:a.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

enor skrev:Konsensus bland livetekniker brukar ju annars vara att Beta 58:an är lite för "bright" för att funka bra med ljusa kvinnoröster.. jag skulle valt en "vanlig" 58:a.
Så kan det vara men det är samtidigt bättre/enklare att ta bort frekvenser som finns än att lägga till frekvenser som INTE finns. Och en vanlig SM58 kan låta för snuvig på en snubbe vid inspelning.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag tycker inte det låter nåt vidare om SM58 std/Beta som inspelningsmick, iaf om man vill ha ordentlig klarhet i ljudet. Kanon att spela in munspel med dock!
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Ja, jag får hålla med om SM58's snuvighet på en del röster. Jag kör numera all sång genom min kondensator-mick så den lilla briljans min röst har försvann i SM58an. Om det inte gäller lite skrällig skrikrock, då använder jag gärna en dynamisk mick. Men som sagt, ska man bara köpa EN mick så skulle jag ändå satsa på SM58 eller Beta58.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag tycker inte det låter nåt vidare om SM58 std/Beta som inspelningsmick, iaf om man vill ha ordentlig klarhet i ljudet. Kanon att spela in munspel med dock!
Beroende på vad man ska spela in kan jag tycka. Men över lag håller jag med dig. Men jag spelar hellre in med en bra dynamisk mick än kör en konding live. Oftast i alla fall.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Jag tycker inte det låter nåt vidare om SM58 std/Beta som inspelningsmick, iaf om man vill ha ordentlig klarhet i ljudet. Kanon att spela in munspel med dock!
Beroende på vad man ska spela in kan jag tycka. Men över lag håller jag med dig. Men jag spelar hellre in med en bra dynamisk mick än kör en konding live. Oftast i alla fall.

//Jan
Apselut.
Har mickat blås med kondingar live ett par gånger, och det är inte lätt...
ALLT har en förmåga att leta sig in i dem och det rundar så fort dom flyttar sig lite...

Edit: LIVE har jag väl en känsla av att kvaliteten på mickarna har större betydelse också kanske...
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Jan Hellman skrev:

//Jan
Apselut.
Har mickat blås med kondingar live ett par gånger, och det är inte lätt...
ALLT har en förmåga att leta sig in i dem och det rundar så fort dom flyttar sig lite...

Edit: LIVE har jag väl en känsla av att kvaliteten på mickarna har större betydelse också kanske...
Kvaliteten är väl alltid viktig oavsett men mikrofonens specifika egenskaper kan hjälpa eller ställa till det MER live än i studio pga konstig akustik, en hel mängd ofta ljudstarka ljudkällor och annat. En mikrofon brukar inte alltid behöva låta lika bra live som i studio men tar den upp precis allt för att den är för rundupptagande/känslig så kan man ju få rejäla problem live.... Med det inte sagt att jag skulle vilja spela in klassisk sång med en 58:a om jag får välja..... ;)

//Jan
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Först av allt: +1 på Beta58 i det här fallet, av alla orsaker som Hellman m fl redan skrivit. :)

Visst, för somliga röster kan B58 vara för bright imho men lika ofta om inte oftare är en SM58 litet för matt för andra röster. Sen är det ju inte bara frekvenskaraktären som skiljer - B58 är supernjure medan SM58 är njure, plus att B58 är några dB känsligare totalt sett. Ibland spelar det roll, ibland inte, men sett i backspegeln har B58 oftare varit den mer lämpade livemiken av de två.
I frågan om kondensatormikar live så beror det imho på omständigheterna. En kondensatornjure och en dynamisk njure för sång skiljer sig inte väsentligt åt annat än genom (som regel) högre känslighet och bättre transient-/diskantåtergivning hos kondingen. Det finns många mycket bra kondensator sångmikar för livebruk (Neumann KSM104/105, Shure KSM9, AKG 535, Sennheiser e965 m.fl).
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

B58 helt klart. Funkar fint för hemmainspelning av röst också.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

Då tackar jag igen..! :lol:
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Kanske kan vara kul att veta att Bonos röst är inspelad med SM58.
På flera av U2:s skivor.
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Funkfingers skrev:Kanske kan vara kul att veta att Bonos röst är inspelad med SM58.
På flera av U2:s skivor.
Har man sett deras rep-/inspelningsstudio så blir man inte förvånad. :)
http://rickwalker.files.wordpress.com/2 ... c_3717.jpg
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Jag har ett par billiga TSM-mickar som funkar utmärkt hemma!

Har för mig att Figge F-bass som är studioproffs tyckte dessa var ok också, om jag inte minns fel!

Bild
ABSO bleedin lutely...
Köp ...kostar den 700 spänn fortfarande?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:

Bild
ABSO bleedin lutely...
999:- på MB/4sound.
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:
f-bass skrev:

Bild
ABSO bleedin lutely...
795:- hos ordermusic http://ordermusic.se/produkter/mikrofoner/tsm/mt87mkii
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

basmartin skrev:
TDHP skrev:
f-bass skrev:

Bild
ABSO bleedin lutely...
Jag säljer min för 500 --> http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=49685
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Silverfisk skrev:
basmartin skrev:
TDHP skrev:
f-bass skrev:

Bild
ABSO bleedin lutely...
Jag säljer min för 500 --> http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=49685
Trådskaparen bör köpa!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

f-bass skrev:
Silverfisk skrev: Jag säljer min för 500 --> http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=49685
Trådskaparen bör köpa!
givet. har en själv. funkar kanoners!
Skriv svar