Splitbox?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Splitbox?

Inlägg av Taurus »

Med coverbandet är jag lat och linear alltid från Sansampen till FoH, inget konstigt där, jag vet att det låter good enough ut.

Däremot är jag inte nöjd med att behöva eq:a så förbenat på stärkaren på scen för att kompensera, bra rattat ljud på Sansampen till PA är ju inte nödvändigtvis samma sak som bra ljud på Sansampen till stärkare för scenlyssning.

Jag funderar därför på att köra en splitbox i slutet av signalkedjan på pedalbordet och skicka en signal till Sansampen för line och en signal till toppen.

Vad är billigaste och bästa lösningen eller lådan för detta? Eller tänker jag fel?
pensionärsorkestern
Medlem

Inlägg av pensionärsorkestern »

Du har så vitt jag vet en "parallel output" bredvid input-jacket som du kan använda precis så som du har tänkt.

David
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

pensionärsorkestern skrev:Du har så vitt jag vet en "parallel output" bredvid input-jacket som du kan använda precis så som du har tänkt.

David
Njae, jag har en Sansamp Programmable BDDI. Den har en XLR lineutgång och en teleutgång, den sistnämnda går normalt till toppen. Kruxet är bara att den också skickar färgad signal, vilket jag inte vill ha :?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Om du har aktiva basar så borde du kunna snurra ihop en splitbox eller -sladd själv för en billig penning. Typ en femtiolapp. Det behövs bara en "grendosa", med en ingång och två utgångar eller sladdar ut, där ena utgången går till din stärkare och den andra går till Sansampen, om jag förstått ditt problem rätt.

Om du använder passiva basar däremot så är de känsligare för fel impedans och för mycket kapacitans i kablarna och då är kanske ett buffrande steg nödvändigt. Lite beroende på kabellängden. Personligen tror jag knappast att varken jag eller publiken skulle höra någon skillnad, som inte går att kompensera med lite EQ...

(En jordlyft någonstans i kedjan behövs väl också, eftersom du kommer att skapa en dubbeljordning med PA och basförstärkare sammankopplade med både kabel och jordningen i elurtaget. Men det problemet har du sannolikt redan löst, eftersom det funkar idag.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Geddan har moddat sin programmerbara med en parallell utgång. Kolla med honom, jag vet inte om han gjorde själv eller om någon annan gjorde det åt honom.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Indigo skrev:Geddan har moddat sin programmerbara med en parallell utgång. Kolla med honom, jag vet inte om han gjorde själv eller om någon annan gjorde det åt honom.
Spännande...Geeeeeeedddan....
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag korrigerar mitt inlägg lite, eftersom du vill ha "splitboxen" i slutet av pedalbordet.

Om du alltid har minst en pedal inkopplad så spelar det ingen roll om du har passiv eller aktiv bas. I så fall är det bara att göra en sladd med en plugg in och två pluggar ut. Superenkelt.

Eller en box med samma funktion, om du nu gillar boxar...
Senast redigerad av inber den sön 16 okt 2011, 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

inber skrev:Om du har aktiva basar så borde du kunna snurra ihop en splitbox eller -sladd själv för en billig penning. Typ en femtiolapp. Det behövs bara en "grendosa", med en ingång och två utgångar eller sladdar ut, där ena utgången går till din stärkare och den andra går till Sansampen, om jag förstått ditt problem rätt.
Japp, en grendosa är det jag behöver. Kör bara aktiva basar och jordlyft är inga bekymmer. Eftersom mina lödningsskills är obefintliga behöver jag nog köpa nåt ändå, eller Geddan-modda Sansampen. Nån som har tips på lämplig dosa?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Taurus skrev:
inber skrev:Om du har aktiva basar så borde du kunna snurra ihop en splitbox eller -sladd själv för en billig penning. Typ en femtiolapp. Det behövs bara en "grendosa", med en ingång och två utgångar eller sladdar ut, där ena utgången går till din stärkare och den andra går till Sansampen, om jag förstått ditt problem rätt.
Japp, en grendosa är det jag behöver. Kör bara aktiva basar och jordlyft är inga bekymmer. Eftersom mina lödningsskills är obefintliga behöver jag nog köpa nåt ändå, eller Geddan-modda Sansampen. Nån som har tips på lämplig dosa?
Standard är alltid en plåtbox från Elfa. Har varit industristandard i fyrtio år.

Du bor i Hammarby ser jag. I så fall åker du till Industrivägen i Solna och köper en apparatlåda och tre telejack av bra kvalitet. Resten är en baggis.

Om du borrar hålen och sätter i kontakterna, så kan jag ev löda åt dig. Då får du ta en åktur till Nacka.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

inber skrev:
Taurus skrev:
Standard är alltid en plåtbox från Elfa. Har varit industristandard i fyrtio år.

Du bor i Hammarby ser jag. I så fall åker du till Industrivägen i Solna och köper en apparatlåda och tre telejack av bra kvalitet. Resten är en baggis.

Om du borrar hålen och sätter i kontakterna, så kan jag ev löda åt dig. Då får du ta en åktur till Nacka.
Hammarby, X-county står det vid avataren - det är alltså den lilla byn, population 600, två mil utanför Sandviken i Gävleborg ;-)

Men gitarristen i coverbandet är händig med lödkolven, han får fixa en splitkabel åt mig - vid närmare eftertanke känns ju en box överflödig.

Tack för svaren och tackar för erbjudandet inber!
Skriv svar