+1.f-bass skrev:Jag tycker att särskrivningar är trist men det värsta jag VET är att folk har så sjukt svårt att skilja på DE och DEM!!!!!!
DEM DEM DEM DEM överallt när det SKA vara DE....
Använd DOM hela tiden om det är så jävla svårt!!!....
Sär skriv ning?
-
- Medlem+++
-
- Medlem++
+2 Bra sagt, Figge!Samuel V skrev:+1.f-bass skrev:Jag tycker att särskrivningar är trist men det värsta jag VET är att folk har så sjukt svårt att skilja på DE och DEM!!!!!!
DEM DEM DEM DEM överallt när det SKA vara DE....
Använd DOM hela tiden om det är så jävla svårt!!!....

Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
- Tössberg
- Medlem++
- JazzBassillen
- Medlem+
http://www.blocket.se/stockholm/Halv_ak ... =23_10&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Halv_akust ... w=3&last=1
Tror ni att man kan limma i hop de och få en hel akustisk gittar?
/En mörk hårig sjuk sköterska
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re: Sär skriv ning?
Jag tycker det är enormt kul att just ditt exempel multi vitamin juice dels fungerar på engelska helt utan översättning, och dels är väl både multi och juice relativt "nyimporterade" ord från engelskan.Samuel V skrev:Är det någon mer än jag som stör sig vansinnigt mycket på denna företeelse?
Man ser det överallt, i alla sammanhang, på skyltar, i reklam, på TV etc.
Mina favoriter är dubbelsärskrivning, t.ex. multi vitamin juice, eller den med två versaler, d.v.s. ny stor bokstav efter (det felaktiga) mellanrummet.
Och då hamnar vi i en betydligt mer flerbottnad frågeställning om uttal och annat kul.
Medlem i PB50+
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Har en polare på FACEBOOK som skriver helt obegripligt rätt ofta...
polaren skrev:God morgon och god natt dags att sova några timmar igen så man är pigg till Natt jobbet ikväll
polaren skrev:Riktig kanon dag far och son har haft idag en hela dag i AIK S TECKEN UNDERBART
Jag har inte ändrat någonting i texterna. De är kopierade rakt av. Det handlar om en lite över 30 år gammal man utan några språkproblem i övrigt. Visst kan det tyckas löjligt att nästan göra sig rolig på andras sätt att skriva, men ibland begriper jag ärligt talat inte vad han vill ha sagt. Grejen är ju också att han uppdaterar kanske 10-15 gånger om dagen så det blir många tokiga skrivfel...polaren skrev:Leo har byggt stor tågbana nu ska de köras tåg pappa Leo
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
-
- Medlem+++
Tarzan08 skrev:Har en polare på FACEBOOK som skriver helt obegripligt rätt ofta...
polaren skrev:God morgon och god natt dags att sova några timmar igen så man är pigg till Natt jobbet ikvällpolaren skrev:Riktig kanon dag far och son har haft idag en hela dag i AIK S TECKEN UNDERBARTJag har inte ändrat någonting i texterna. De är kopierade rakt av. Det handlar om en lite över 30 år gammal man utan några språkproblem i övrigt. Visst kan det tyckas löjligt att nästan göra sig rolig på andras sätt att skriva, men ibland begriper jag ärligt talat inte vad han vill ha sagt. Grejen är ju också att han uppdaterar kanske 10-15 gånger om dagen så det blir många tokiga skrivfel...polaren skrev:Leo har byggt stor tågbana nu ska de köras tåg pappa Leo

- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Däremot så har jag extrema problem med utställningstitlar, mestadels grupputställningar(konstutställningar) när curatorn ska vara lite finurlig.
Ett exempel på en grupputställning med film som på ett eller annat sätt handlar om naturen, där det även är inbyggt en samtalsserie om utstäälningen.
Den heter: Natur(liga) samtal. Jag kraschar totalt i huvudet över den typen av titlar.
Ett exempel på en grupputställning med film som på ett eller annat sätt handlar om naturen, där det även är inbyggt en samtalsserie om utstäälningen.
Den heter: Natur(liga) samtal. Jag kraschar totalt i huvudet över den typen av titlar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Noelredding
- Medlem++
- Fläppen
- Medlem+
Det där måste väl ändå vara en temperaturstegring på 5 grader.TDHP skrev:Det alla kategorier mest störande språkliga felet på sista tiden är ändå det som bla de flesta meterologer lyckats missa.
Det heter inte "mellan 5 till 10 grader.
Det heter "mellan 5 OCH 10 grader" eller "FRÅN 5 till 10 grader".
Inget annat.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
-
- Medlem+++
GAAAAH! VARFÖR I HELA FRIDENS SKULL ANVÄNDA VERSALER PÅ DET SÄTTET?!Noelredding skrev:saxat från fb
rille skrev:Fan Grannen Åvan för har nog Stor Städning undras om hon Kan Komma ner å Ta min med nu när hon har Farten Uppe Fnisss
Det finns ingen logik eller mening, bara jobbigt att använda shift hela tiden...
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
- Peavey Dude
- Medlem++
- Hugo Drax
- Medlem+
- Basare
- Medlem+
Jag kan tycka att det är värre att ingen av gitarrerna i annonserna faktiskt är halvaukustisk.JazzBassillen skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Halv_ak ... =23_10&w=3
Heter det förresten akustisk eller aukustisk?
-
- Medlem++
-
- Medlem+++
- Basare
- Medlem+
Det verkar stämma.engson skrev:Det heter akustisk gitarr, och varken aukustisk eller autistisk som också förekommer.
http://www.googlefight.com/index.php?la ... isk+gitarr
- Lex
- Medlem+
Jag jobbar på ett IT-konsultbolag där större delen av intern- och externkommunikation sker via e-mail. Det gör ju att man ser en hel del svåra fall av särskrivning och andra språkbrister.
Det som mest har irriterat mig på senaste tiden är missbruk av skiljetecken.
En tjej som emellanåt gör massutskick till hela bolaget har en förkärlek för utropstecken. I princip varje mening avslutas med minst ett utropstecken. Spelar ingen roll vad hennes mail handlar om.
Sen finns det framförallt en kille som alltid avslutar sina meningar med ett mellanslag och sedan tre skiljetecken, oavsett om det gäller punkt, frågetecken eller utropstecken.
Det kan se ut såhär:
"Kan du hjälpa mig med detta ???"
"Nej så är det inte ..."
"Såhär gör vi !!!"
Fruktansvärt irriterande när man har längre mailkonversationer med sådana människor...
Det som mest har irriterat mig på senaste tiden är missbruk av skiljetecken.
En tjej som emellanåt gör massutskick till hela bolaget har en förkärlek för utropstecken. I princip varje mening avslutas med minst ett utropstecken. Spelar ingen roll vad hennes mail handlar om.
Sen finns det framförallt en kille som alltid avslutar sina meningar med ett mellanslag och sedan tre skiljetecken, oavsett om det gäller punkt, frågetecken eller utropstecken.
Det kan se ut såhär:
"Kan du hjälpa mig med detta ???"
"Nej så är det inte ..."
"Såhär gör vi !!!"
Fruktansvärt irriterande när man har längre mailkonversationer med sådana människor...
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
- Hagström
- Medlem++
HmmBasare skrev:Det verkar stämma.engson skrev:Det heter akustisk gitarr, och varken aukustisk eller autistisk som också förekommer.
http://www.googlefight.com/index.php?la ... isk+gitarr

http://www.googlefight.com/index.php?la ... d2=bassist
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- GandhiMK2
- Medlem++
Tja...det vet jag inte....om man behärskar "de" och "dem" så behövs knappast ett "dom" men det verkar OFANTLIGT svårt det där.,..TDHP skrev:De, dem och dom har ju iof olika specifika egenskaper som gör att alla orden har sin plats i språket.
DEM SKA ÅKA HEM TILL DE OCH ÄTA UPP DEMS GLASS!!!!!GAAAAAAH!!!!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Cuba
- VIP medlem
+1Samuel V skrev:GAAAAH! VARFÖR I HELA FRIDENS SKULL ANVÄNDA VERSALER PÅ DET SÄTTET?!Noelredding skrev:saxat från fb
rille skrev:Fan Grannen Åvan för har nog Stor Städning undras om hon Kan Komma ner å Ta min med nu när hon har Farten Uppe Fnisss
Det finns ingen logik eller mening, bara jobbigt att använda shift hela tiden...
Major caps lock failure.någon skrev:JA DE FLESTA LJUGAR . DE SOM SKULLE HA BETALT HAR FÅTT BETALT.
OM DET FORTFARANDE ÄR NGN SÅ SKRIV DET HÄR VETJA DET HAR JU ALLA MED ATT GÖRA ELLER HUR.
TÄNK OM MAN SKREV UT PÅ INTERNET VAD OCH HUR ALLA BETALAR TILL VEM OCH SÅ VIDARE.DET VORE SJUKT.
SKRIVER NUMERA KONTAKT MED DE JAG JOBBAR MED FÖR DET FÖREKOMMER SÅ MYCKET SVARTA PENGAR OCG DET ÄR MUSIKERNA SOM VILL HA SVART.
(SJÄLV JOBBAR JAG IDEELLT I MUSIKBRANCHEN EFTERSOM DET KNAPPT FINNS PENGAR ATT TJÄNA DÄR.
SÄLJER EN DEL SKIVOR IBLAND GENOM EN VÄNINA SOM HJÄLPT MIG I NIO ÅR.)
MUSIKERNA HAR .. INGA PAPPER PÅ ATT DE SKA HA PENGAR.DÅ KAN MAN JU SKRIVA SKIT PÅ INTERNET OCH FÖRSTÖRA ARTISTENS KARRIÄR ISTÄLLET VAD KUL!!!!
MEN I DET LÅNGA LOPPET ÄT DET NOG SIN EGEN KARRIÄR MAN FÖRSTÖR/FÖRSTÖRT.