Magnus Rosén shreds...?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Liten skrev:Äh, ni har ju bara inte fattat grejen!
Efter att ha lyssnat på flera klipp där MR spelar samma sorts konstiga räkor som till synes är otighta så insåg ja att han aldrig spelar någon låt i 4/4a ..

He plays something else!

:D
Ja, det är ju som om han övat in ett antal figurer som han sen bestämt att köra i en viss följd och hamnar off-beat nånstans under resan...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Fernan skrev:
Liten skrev:Äh, ni har ju bara inte fattat grejen!
Efter att ha lyssnat på flera klipp där MR spelar samma sorts konstiga räkor som till synes är otighta så insåg ja att han aldrig spelar någon låt i 4/4a ..

He plays something else!

:D
Ja, det är ju som om han övat in ett antal figurer som han sen bestämt att köra i en viss följd och hamnar off-beat nånstans under resan...
Så kan det vara.
Han har säkert tagit tills sig samma information som många andra: spelar du fort nog så är det ingen som hör om du spelar fel.
Om man ska analysera det påståendet så kan vi kanske alla vara överens om att det bara gäller om "felet" är harmoniskt främmande?
Rytmiskt främmande tycks vara svårare att "maskera" med hastighet.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem

Inlägg av Boogero »

Geddan skrev:Tycker ändå det är roligast när han ska visa ett gäng slynglar hur man spelar blues.
Säkert på Rytmus eller nå´t. De måste ju sitta där och undra hur karln är avnavlad?! :shock:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N7G2LzicLk8[/youtube]

Hahaha :D Det där gör jag fasen själv efter totalt 6-7 månader baslir totalt. (kanske var att ta i men näst intill)
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Användarvisningsbild
VictorBacklin
Medlem+

Inlägg av VictorBacklin »

Boogero skrev: Hahaha :D Det där gör jag fasen själv efter totalt 6-7 månader baslir totalt. (kanske var att ta i men näst intill)
Någon person kommenterar på youtubeklippet (kanske var ett annat med honom iofs) att han träffade Magnus som berättade att han spelat i 40 år och övat 4 timmar per dag! Du som spelat i ett halvår är säkert ändå bättre, skulle inte förvåna mig alls.

Hur lyckas man att vara så dålig om man faktiskt övat så mycket? Det går inte ihop i mitt huvud.
Fender P AV 57 sent 80-tal, Fender P American Std, Fender Jazz American Std. V, Ashdown ABM 500, tks 215, Sansamp, Catalinbread SFT
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

VictorBacklin skrev:
Boogero skrev: Hahaha :D Det där gör jag fasen själv efter totalt 6-7 månader baslir totalt. (kanske var att ta i men näst intill)
Någon person kommenterar på youtubeklippet (kanske var ett annat med honom iofs) att han träffade Magnus som berättade att han spelat i 40 år och övat 4 timmar per dag! Du som spelat i ett halvår är säkert ändå bättre, skulle inte förvåna mig alls.

Hur lyckas man att vara så dålig om man faktiskt övat så mycket? Det går inte ihop i mitt huvud.
Enkelt.
Han vill att det skall låta sådär.
Medlem i PB50+
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Liten skrev: Han har säkert tagit tills sig samma information som många andra: spelar du fort nog så är det ingen som hör om du spelar fel.
Om man ska analysera det påståendet så kan vi kanske alla vara överens om att det bara gäller om "felet" är harmoniskt främmande?
Det beror väl på var man spelar nånstans, i första hand. Coverspelningar på pubar - då kan man komma undan med det mesta. Konsertspelningar för lyssnande publik - not so much.

Magnus Rosén är för övrigt en av de mest ödmjuka och trevligaste personer jag någonsin träffat; som dessutom lyckas livnära sig på att åka runt och spela elbas som solistinstrument. Det måste man verkligen beundra honom för då det borde vara i princip omöjligt.

Med detta sagt - jag har också svårt att fatta varför han måste flytta runt ettorna hela tiden, det hade varit LÅNGT mycket behagligare att lyssna på, och mycket mer imponerande, om han struntat i det "stildraget".
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
VictorBacklin skrev:

Enkelt.
Han vill att det skall låta sådär.
Jag tror nog att Fieldflower är närmast sanningen. Han vill att det ska låta sådär. Där han släpper 1:an i klippet kan det mycket väl vara så att han tänker sig ett avslag och där solar mer fritt i timing för att därefter återkomma till tempot. Det är ju utan snack så att han visar att han har hyffsad teknik och bra temposinne i stort i klippet. Snubben kan spela. Jag skulle personligen vilja se den som spelat ett halvår som klarar av det Magnus gör och det inför publik. Filma och lägg upp på Tuben, tack.

Det känns ofta som att avundsjuka och missunnsamhet över Magnus framgångar är det som driver häcklandet. Snubben kan ju spela och jag har inte träffat någon som faktiskt träffat Rosén som inte håller med om det enor skrev ovan vad det gäller ödmjukhet, att han är trevlig och att han har hjärtat på rätt ställe. Det han gör och gjort vad det gäller välgörenhet är i sig väldigt beundransvärt. All heder åt Magnus Rosén.

//Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

enor skrev:... som dessutom lyckas livnära sig på att åka runt och spela elbas som solistinstrument. Det måste man verkligen beundra honom för då det borde vara i princip omöjligt.
Ja, det är imponerande att livnära sej på något man inte kan.
I vissa andra sammanhang kallas det för bedrägeri.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
enor skrev:... som dessutom lyckas livnära sig på att åka runt och spela elbas som solistinstrument. Det måste man verkligen beundra honom för då det borde vara i princip omöjligt.
Inte om man är ödmjuk eller trevlig väl?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Du måste skämta? Tror du verkligen att en snubbe som varit så pass framgångsrik som Rosén inte kan spela bas?
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Finns många ödmjuka och trevliga basister... det hör lite till yrkesvalet.
I det här fallet handlar det väl mest om smakfullhet, eller brist på det.
Gäller ju att ha distans till det man gör, iaf till en del.
Sen är ju smaken som bekant olika, även om det kan vara frustrerande att inse ibland...
Men man kan som sagt undra vad han har övat 4 timmar om dan på. Att vara trevlig och ödmjuk kanske.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jan Hellman skrev:
dereborn skrev:
Du måste skämta? Tror du verkligen att en snubbe som varit så pass framgångsrik som Rosén inte kan spela bas?
Vi behöver väl inte tro, det finns tydligen hur många video-bevis som helst.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
Jan Hellman skrev:
dereborn skrev:
Läste du Dereborns inlägg? Livnära sig på något man inte kan? Bedrägeri? Snubben har turnerat på hyffsat hög nivå under många år och spelat in plattor. Skulle en så´n som Anders Johansson spela trummor med någon som inte kan spela bas under många års tid?? Att man inte uppskattar någons spelstil är en sak. Men att kalla det för "bedrägeri".....?
dereborn

Inlägg av dereborn »

cub skrev:
Jan Hellman skrev:
dereborn skrev:
+1
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jan Hellman skrev:
Läste du Dereborns inlägg? Livnära sig på något man inte kan? Bedrägeri? Snubben har turnerat på hyffsat hög nivå under många år och spelat in plattor. Skulle en så´n som Anders Johansson spela trummor med någon som inte kan spela bas under många års tid?? Att man inte uppskattar någons spelstil är en sak. Men att kalla det för "bedrägeri".....?
Det är som att leka med en kattunge.
Man kastar nåt o så jagar den.
Oavsett vad man kastar och oavsett att den efter ett tag förra gången insåg att det inte var så jättekul.
Gång på gång på gång på gång på gång på gång
dereborn

Inlägg av dereborn »

och Jan Rättrådig, du som brukar vara så noga med att man ska läsa noga vad som skrivs, inte sätta saker i fel/ta saker ur kontext, jag vill gärna påpeka att jag skrev att I VISSA ANDRA SAMMANHANG skulle beteendet kallas bedrägeri.

Att så inte är fallet i vår bransch är väl mer än uppenbart.
Folk utan begåvning kallar sej artister, jag driver inspelningsstudio osv.

Men jag tänkte väl att det var en lagom vass formulering för att kicka igång din måndag!

EDIT: typo
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

dereborn skrev:och Jan Rättrådig, du som brukar vara så noga med att man ska läsa noga vad som skrivs, inte sätta saker i fel/ta saker ur kontext, jag vill gärna påpeka att jag skrev att I VISSA ANDRA SAMMANHANG skulle beteendet kallas bedrägeri.

Men jag tänkte väl att det var en lagom vass formulering för att kicka igång din måndag!

EDIT: typo
Så det var syftet med kommentaren?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Jan Hellman skrev:
Det är som att leka med en kattunge.
Man kastar nåt o så jagar den.

Oavsett vad man kastar och oavsett att den efter ett tag förra gången insåg att det inte var så jättekul.
Gång på gång på gång på gång på gång på gång
Ja jävlar........
dereborn skrev:och Jan Rättrådig, du som brukar vara så noga med att man ska läsa noga vad som skrivs, inte sätta saker i fel/ta saker ur kontext, jag vill gärna påpeka att jag skrev att I VISSA ANDRA SAMMANHANG skulle beteendet kallas bedrägeri.
Och vad vill du att jag ska kalla dig för nidnamn då?

Och vad är skillnaden vad det gäller bedrägeri då? DU skrev att detta i vissa sammanhang skulle kallas för "bedrägeri". JAG tycker inte att Rosén bedrar någon. Det är DIN uppfattning. Köp inte hans plattor eller gå inte på hans clinics. Svårare än så är det inte. Då blir du inte bedragen. Men donera gärna pengar till hans välgörenhetsprojekt som han driver tillsammans med Rotary och andra organisationer. Det vore kanske trevligt gjort. Såvidare du inte hävdar att han är en bedragare även inom detta område......
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jan Hellman skrev: Och vad vill du att jag ska kalla dig för nidnamn då?

Och vad är skillnaden vad det gäller bedrägeri då? DU skrev att detta i vissa sammanhang skulle kallas för "bedrägeri". JAG tycker inte att Rosén bedrar någon. Det är DIN uppfattning. Köp inte hans plattor eller gå inte på hans clinics. Svårare än så är det inte. Då blir du inte bedragen. Men donera gärna pengar till hans välgörenhetsprojekt som han driver tillsammans med Rotary och andra organisationer. Det vore kanske trevligt gjort. Såvidare du inte hävdar att han är en bedragare även inom detta område......
Du kan kalla mig precis vad du vill, Jan.

och du får underkänt i läsförståelse.

Jag kallar inte Rosén för bedragare.
Jag konstaterar att vår bransch är som den är, och att sånt som förekommer i den skulle kallas bedrägeri i andra branscher.

Jag har aldrig köpt nån av hans plattor och aldrig varit varit på någon av hans clinics eller konserter. Så kommer det nog att förbli.

Vad gäller mina donationer så får du samma svar som de telefonförsäljare etc som vill att man ska skänka till det ena eller andra. Jag har valt att stödja en organisation som jag tror på, och ger så mycket jag kan till den.
dereborn

Inlägg av dereborn »

200071 skrev: Så det var syftet med kommentaren?
delvis, ja.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Jag kallar inte Rosén för bedragare.
Jag konstaterar att vår bransch är som den är, och att sånt som förekommer i den skulle kallas bedrägeri i andra branscher.

Jag har aldrig köpt nån av hans plattor och aldrig varit varit på någon av hans clinics eller konserter. Så kommer det nog att förbli.
Det du skrev var följande:
dereborn skrev:Ja, det är imponerande att livnära sej på något man inte kan.
Du skrev att han livnär sig på något han inte kan och du skrev att i vissa sammanhang kallas det för bedrägeri. Inte ett ord om musikbranschen eller något annat. Kom inte och påstå saker om mig som inte är sant. Jag kan läsa. Och du är bra på efterkonstruktioner.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Att han inte kan spela är vi nog ganska många på det här forumet som är eniga om att tycka.

T.Y.C.K.A
Det är ngt man får göra i icke-diktaturer.

Eller tycker vi fel?

Edit: Det är t.o.m så urbota jävla skitdåligt att trådskapren helt ärligt undrar om det är på allvar eller är det ngn som, skojar.
För att förydliga, så kritiserar jag inte hans ödmjukhet eller arbete med välgörenhet.
Senast redigerad av Geddan den mån 24 okt 2011, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

" Om jag skriver ngt om en synål, så är det väl nån enögd jävel som tar illa upp"
Fritiof Nillson Piraten
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jan Hellman skrev:
Det du skrev var följande:
dereborn skrev:Ja, det är imponerande att livnära sej på något man inte kan.
Du skrev att han livnär sig på något han inte kan och du skrev att i vissa sammanhang kallas det för bedrägeri. Inte ett ord om musikbranschen eller något annat. Kom inte och påstå saker om mig som inte är sant. Jag kan läsa. Och du är bra på efterkonstruktioner.
Man kan också - om man vill - citera och tolka mitt inlägg som att jag är imponerad av vad Hr Rosén gör.

Allt beror på hur man väljer att se och quot:a.

Jag tycker Rosén är kass, och det får jag tycka om jag vill. Jag får t.o.m. skriva att jag tycker det om jag vill.
Du får också tycka precis vad du vill, både om Rosén och mej.
Men jag bryr mej inte så jättemycket om din åsikt. Varken om Rosén eller mej.
Det är faktiskt också OK. Att välja själv vad man bryr sej jättemycket om.

Nu orkar jag inte tjafsa mer med dej i just denna tråd. Solen skiner där ute!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jan Hellman skrev: Du skrev att han livnär sig på något han inte kan och du skrev att i vissa sammanhang kallas det för bedrägeri. Inte ett ord om musikbranschen eller något annat. Kom inte och påstå saker om mig som inte är sant. Jag kan läsa. Och du är bra på efterkonstruktioner.
Innan jag går ut i solen:
dereborn skrev: jag vill gärna påpeka att jag skrev att I VISSA ANDRA SAMMANHANG skulle beteendet kallas bedrägeri.

Som sagt, allt beror på hur man väljer att läsa, citera och editera.
Skriv svar