trä till bygge höglandet/ växjö

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Gran funkar fint, även svensk - fast inte åker-odlad, kanske.
Jag har byggt med gammal norrländsk gran. Funkar, som sagt. Man vill nog ha ett täcklager av något hårdare och inte någon vidare radie på dem, för gran är mycket känsligt för slag/tryck.
Men låter hyvens.

Ek är ett bra halsträ och ett mycket bra greppbrädesträ, med band. Kan vara litet för lättnött för bandlös, men inte nödvändigtvis.

Och al...ja, och alm och körsbär....och rönn och oxel, och----så vidare.
Svenskt täcker alla behov.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

körsbär är väl det jag är mest sugen på får jag säga. gran skulle kanske funka, ja har en förkärlek för hårdvaxolja och några lager av det kan ju ta en del stryk
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Viktorl skrev:körsbär är väl det jag är mest sugen på får jag säga. gran skulle kanske funka, ja har en förkärlek för hårdvaxolja och några lager av det kan ju ta en del stryk
Körsbär väger dock och e hårt som sten... Har provat, men jag fick ingen vidare positiv stämpel, även om det e snyggt.
Använda det som topp kanske? 8)
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

tyngd är nog inget problem, kroppen blir nog liten, tänkt ovation magnum men om det är hårt och därmed svårarbetat/ svår-fräst så kan ju det däremot vara en dealbreaker...
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

jag googlade lite på "äldelträ växjö" eller nått och hittade detta... http://www.fellessons.se
Det går inte lista ut riktigt vad dom har och vad dom säljer till privatpersoner... men ja är i växjö med ojämna mellanrum, får väl mejla i förväg å kolla.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Det finns en massa snickerier men det verkar vanligt att dom bara säljer till företag, och jag är ju bara intresserad av ytterst små mängder egentligen...
här var en t.e.x http://www.adeltra.se/start men det verkar som den också bara är till företag...

det här är väl på något sättet drömen. fast om det blir nog blir det kanske något ovation magnum format först... Men jag gillar det här casady-basen möter fender coronado... och inte solid men inte heller riktigt semi akustisk...

Bild
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Om du går dit personligen så har de säkrt något åt dig. De brukar inte vilja skylta med att vanliga kan få köpa bitar oförädlade, men om man står där och ser oskyldig ut så kan de nog hitta något. däremot kanske inte de absoluta MegaA-klassade, men sjyssta bitar brukar de visa upp. Se upp med sprickor, bara.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Viktorl skrev: Bild
Coool!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Skriv svar