Presonus Studiolive

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Presonus Studiolive

Inlägg av macahan »

Några som har erfarenheter..?
Vad är (förutom preamparna) den stora skillnaden mellan 16.4.2 och 16.0.2?
Det är ju 8 papp i skillnad.. 2k per preamp?

Tanken är att vi ska köra det som en del i vår studio där vi samtidigt har det kopplat till PA-steg för användning vid rep.. och ev. möjligheter för bakgrunder, klick etc..

Erfarenheter?

Den kommer i princip alltid stå placerad i studion utom vid något enstaka tillfälle då vi kanske behöver ta med eget PA.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vi har kört med något av dem live en gång.
Funkade skitbra!
Inte så informativt inlägg men när vi väl funderat ut/fått telefonsupport från ägaren så var det ett väldigt användbart bord!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja, det verkar synnerligen kompetent.. det intressanta är att se vad som rättfärdigar ett extra utlägg förutom de 4 extra preamparna..
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Why choose StudioLive 16.4.2 rather than the StudioLive 16.0.2? The StudioLive 16.4.2 has more mic preamps, more FireWire streams, more graphic EQs, longer-throw faders, more bands of semi-parametric EQ, and more meters than the StudioLive 16.0.2. It has digital outs and analog direct outs, and you can daisy-chain two 16.4.2s to create a larger system; the 16.0.2 does not have these features. On the other hand, the StudioLive 16.0.2 is more compact and lighter than the 16.4.2, it's less expensive, and it has a very cool feature that the larger StudioLives don't offer: MIDI control over main output level, effects levels and routing, and Scene change.

Beskrivit med tillverkarens egna ord.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

bassrik skrev:Why choose StudioLive 16.4.2 rather than the StudioLive 16.0.2? The StudioLive 16.4.2 has more mic preamps, more FireWire streams, more graphic EQs, longer-throw faders, more bands of semi-parametric EQ, and more meters than the StudioLive 16.0.2. It has digital outs and analog direct outs, and you can daisy-chain two 16.4.2s to create a larger system; the 16.0.2 does not have these features. On the other hand, the StudioLive 16.0.2 is more compact and lighter than the 16.4.2, it's less expensive, and it has a very cool feature that the larger StudioLives don't offer: MIDI control over main output level, effects levels and routing, and Scene change.

In other words, the 16.4.2 is more.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Mmm... Men behöver man dom extra finesserna ? Förutom preamparna (som är det som lockar)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Mmm... Men behöver man dom extra finesserna ? Förutom preamparna (som är det som lockar)
JA!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Attans.. Det ante mig.. Vart ska jag skrapa fram dom stålarna då tro...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

cub skrev:
bassrik skrev:Why choose StudioLive 16.4.2 rather than the StudioLive 16.0.2? The StudioLive 16.4.2 has more mic preamps, more FireWire streams, more graphic EQs, longer-throw faders, more bands of semi-parametric EQ, and more meters than the StudioLive 16.0.2. It has digital outs and analog direct outs, and you can daisy-chain two 16.4.2s to create a larger system; the 16.0.2 does not have these features. On the other hand, the StudioLive 16.0.2 is more compact and lighter than the 16.4.2, it's less expensive, and it has a very cool feature that the larger StudioLives don't offer: MIDI control over main output level, effects levels and routing, and Scene change.

In other words, the 16.4.2 is more.
If less is more, just think how much more, more would be.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

Ska faktiskt (som av en händelse) lira genom just en 16.4.2 på giget ikväll. Kom på att jag faktiskt lirat genom såna rätt många gånger då en av de lokala uthyrarna av PA osv har en sån till de lite mindre spelningarna.
Har funkat bra varje gång vad jag vill minnas.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Eftersom vi ska ha den i studio är ju den viktigaste frågan.. Hur LÅTER den?
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem

Inlägg av bassrik »

macahan skrev:Eftersom vi ska ha den i studio är ju den viktigaste frågan.. Hur LÅTER den?
Gjorde faktiskt en enklare inspelning med en sådan för nåt år sen eller så. Det jag minns av det är att preamparna lät helt ok - jobbade lite med trummikning å det funkade (lät) bra. Det medföljande inspelningsprogrammet var skapligt lättjobbat vad jag minns.
Det var inte en jätteseriös inspelning (projektpryl) så det jobbades inte överdrivet mycket med soundet, så det kanske finns nån med mer erfarenhet av denna mojäng du bör lyssna mer på än mig :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ja, preamparna är ju det jag är intresserad av.. Annars får det kanske bli ett analogt topaz eller mackie eller nåt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Apropå det.. Finns det några alternativ från
Andra tillverkare typ mackie eller nåt?
Användarvisningsbild
DrHans
Medlem

Inlägg av DrHans »

Fyra grupper är väl alltid bra att ha
DrHans Studio