Ett höstbygge

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Ett höstbygge

Inlägg av kallsund »

Halloj.
Köpte en Grabber 3-hals utan greppbräda som jag fick hem idag. Har lite grejor i gömmorna så jag tänkte det kunde vara kul att pyssla ihop nåt. Greppbrädan är från Washburn (Ej 100 på att det blir den brädan än), stallet från en Gibson Triumph och kroppen är ett mahogny-ämne av okänt ursprung, välvd som en Les Paul. Ganska tung men den är iofs. ofräst så några hekto går väl bort hoppas jag. Mickar har jag inte hunnit fundera på. Vad tror ni, kan det bli nåt?

Har bara placerat ut grejorna löst för att få en känsla för hur det skulle kunna se ut.
Bild
Fender MB-5, Rusta P-bas, Westone Spectrum ST + ett gäng elguror
seppo juttula
Medlem

Inlägg av seppo juttula »

Den blir jättesnygg. Se till att placering av mik (mikrofoner) hamnar rätt.

Olja + antikvax, eller tunnt med cellulosalack gör den ursnygg.

MVH Seppo
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

seppo juttula skrev:Den blir jättesnygg. Se till att placering av mik (mikrofoner) hamnar rätt.

Olja + antikvax, eller tunnt med cellulosalack gör den ursnygg.

MVH Seppo
Jo, cellulosa får det bli. Däremot skall jag försöka få tag på en greppbräda i lönn eftersom det är "orginalträt". Eftersom detta är en bolt on hals vill jag kunna slänga över på den på en grabberkropp om jag nån gång skulle "snubbla över en". På ebay dyker det ju upp en del skoj ibland så man vet aldrig.
Med lönnbräda ryker dock mahognyfinishen på kroppen. Tror inte det skulle se så bra ut(?). Funderar lite på svart....

Mickplacering, hur mäter man ut den, förmodar att det är fasta mått beroende på skala/stränglängd? Har för mig jag sett nån tabell när jag höll på med en av rustabasarna.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

mikplacering handlar ju både om man vill ha ljudet ich sen hur mickarnas poler är placerade, så det beror ju lite på vilka mickar du ska använda
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
kallsund
Medlem

Inlägg av kallsund »

Viktorl skrev:mikplacering handlar ju både om man vill ha ljudet ich sen hur mickarnas poler är placerade, så det beror ju lite på vilka mickar du ska använda
Har inte kommit så långt, har det nöjet framför mig......Man är ju ingen basist egentligen så dom egna referensera är lite fattiga. Skulle vilja ha ett rätt fylligt varmt sound med bra sustain, vilket jag fått för mig att mahognykroppen kan leverera via en halsmick?. Gillar att bara sitta och lira melodislingor så den får ju gärna "sjunga" bra.
Sen kan man ju som vanligt börja diskutera hur träslag låter och allt det där men det är ju en annan evighetsdiskussion :) . Halsen är ju i lönn och borde kunna addera en smula diskant kanske. Mina gissningar bara.

Micktyp lutar åt humbuckerhållet. Ska ju vara lite "Gibson-känsla" över bygget rent utseendemässigt.

Annars kunde man ju skruva på halsen på en P-baskropp, he he, det hade ju sett lite annorlunda ut :shock:
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

Svart med bindings à la LP Custom skulle vara grymt snyggt...
Come to the Dark Side, we have cookies.
Skriv svar