"Vad kan det bero på annat än dålig skärmning?", tänkte jag. Basen är en HPD med en kropp av okänt ursprung.
Jag hade tidigare på en annan bas testat att skärma av med aluminiumfolie, men det blev inte bra av någon anledning som jag inte förstår, så jag köpte koppartejp på ebay (företaget hette Convertape om jag inte minns fel) och satte igång. "Nu jävlar ska det bli tyst!".

Koppartejp är ju naturligtvis lite styv eftersom den är av metall, men en fördel med det är samtidigt att man lätt kan "trycka till den" i hörnena, sen behåller tejpen den formen.
Nog tjôtat - så här blev det (det är lite si och så med vitbalansen på vissa av bilderna som ni ser):
Oskärmad:

Lätt manisk efter misslyckandet med aluminiumfolien, så "svetsade" jag till en början fogarna med lödtenn (området under kontrollplattan):

Jag tyckte efter ett tag att det kanske var lite overkill att "svetsa" hela vägen runt om, så jag nöjde mig med att överbrygga de olika tejpbitarna med lödtenn. Jag mätte med en multimeter och det fanns elektrisk kontakt mellan tejpbitarna genom limmet, men som sagt, jag var lite manisk och ville inte chansa:

Då var det bara till att skruva tillbaka alltihop:

Det kanske inte syns på bilderna, men det sitter även tejp på "väggarna" runt mickarna. De enda ställen som inte är avskärmade är plektrumskyddets insida och kabelkanalerna som går till stallet och stallmicken.
Om det blev snyggt? Nej.
Om det blev funktionellt? Ja. Så länge strängarna inte vibrerar så kan jag inte höra om volymkontrollen är av eller på, inte ens på hög volym på stärkaren. Det knäpper såvitt jag kan höra heller ingenting när man nuddar vid någon metalldel, vilket det alltid brukar göra enligt min erfarenhet. Men visst, spelar man på arenavolym så kanske det knäpper något. Jag har dock ingen erfarenhet av arenavolym och kommer förmodligen aldrig att få det heller

PS. Tänk på att mickens undersida inte får ligga an emot koppartejpen eftersom signalen då går direkt till jord (det blir tvärtyst på ren svenska). Detta gäller bara om metallen/polerna är synlig(a) - är de inkapslade i plast är det ingen fara.