Stämskruven är död

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Stämskruven är död

Inlägg av Surfin' »

Strängade på en ny färsk sträng på D stämskruven på min Washburn 5a för ca 2-3h sen. Efter lite mer än en timmes paus tog jag upp basen igen och skulle börja spela lite, då flyger D strängen av helt från ingenstans och partiet på stämskruven där strängen vevas fast (eller hur jag ska uttrycka mig) lossnar och det går inte att trycka ned den eller skruva eller nånting. Testade att stränga tillbaka strängen igen, samt en annan tunnare, men grejen har lossnat från stämskruven.

Är stämskruven körd? Är en Grover men ser ut som en Gotoh GB-7 modell. Kan halsen bli skadad/skev av att alla strängar inte sitter på? Vad ska/kan jag göra?
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

japp, d e bara å slänga basen ;-)

nädå, du har ng bara strängat på strängen lite fel på stämskruven, detta har säkert hänt de flesta

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Re: Stämskruven är död

Inlägg av Hatt_Johan »

Är det en RB2000?

Hade en sånn och stämskruvarna kärvade och hade sig. Tillslut sa det tjong och den va totalkass. Hade extrema problem med stallet på den också
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Kan du inte lägga upp en bild på förödelsen så att vi lättare kan ställa diagnos?
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Det är en RB2500, fixar bild under dagen på tragedin!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Här är delen som har lossnat. Är den stämmisen körd eller finns det någon chans att laga den?

Bild
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Hur ser den ut underifrån? Har den gått av eller finns det ett skruvhål?
/Anton
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Det ser ut som ett brott. Tappen som går ned i kugghjulet tycks ha gått av. Jag kan ha reservdelar som passar, men då behöver jag exakta mått, eller ännu hellre hela stämskruven.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Det finns ett skruvhål men skruvar jag tillbaka delen som lossnat lossnar den på en gång, dvs väldigt ostabil och den går att vicka rejält. Testar jag skruva tillbaka den och strängar på en sträng lossnar delen bara. Är det värt att laga eller ska man satsa på en ny Gotoh för 129:-?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mumin skrev:Det finns ett skruvhål men skruvar jag tillbaka delen som lossnat lossnar den på en gång, dvs väldigt ostabil och den går att vicka rejält. Testar jag skruva tillbaka den och strängar på en sträng lossnar delen bara. Är det värt att laga eller ska man satsa på en ny Gotoh för 129:-?
Den har gått av ser det ut som.
Jag skulle definitivt kosta på en dryg hundring o beställa en ny omgående.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jag ska ta med basen imorgon till den lokala 4soundbutiken, så får dom mäta stämskruven och se om den Gotoh GB modellen de säljer på gmf passar.

Jag meddelar hur det går! Tack för alla svar hittills!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+

Inlägg av anthax »

Det ser ut som materialutmattning, hoppas dom har en passande på 4sound.
Känns lite brunt med tanke på att det var av mig du nyligen köpt den. :S
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Var på 4sound idag. Det är som vanligt med allt som har haft namnet Musikbörsen förut, personal som tycker det är väldigt jobbigt att hjälpa kunder. Att man kommer med en elbas är ju bedrövligt!

Anyway, dom hade inga stämmisar i lager och det enda jag fick svar på var att hålet i huvudet (på basen :D ) är 14mm. Resten var för jobbigt att ta reda på. Fick ingen direkt klarhet i om den Gotoh modell som Gmf säljer som heter GB-70 skulle passa, men dom rekommenderade den som hette "GB-7 kopia". Jag köpte inget av dom och tackade så mycket.

Vad gör jag nu? Någon som känner någon eller vet någon affär i Norrköping/Linköping som är villiga att hjälpa mig att mäta och hitta en passande stämmis? Har testat 4sound i Linköping också, i andra ärenden, men det är samma sak där med hjälpen.

Är tacksam för alla svar hittils! :)
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Här finns måtten på GB7 iaf http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1396
14mm hål verkar ju stämma. Det blir väl till att mäta lite själv.
/Anton
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Tack för tipset antune! Har inget att mäta med tyvärr, därför sträcker jag ut en hand.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Köp dig annars ett skjutmått från Biltema eller dylikt, duger kanon till detta och är rent allmänt bra att ha att mäta allt möjligt med. Att mäta är att veta, som det brukar sägas. ;)

http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... Skjutmatt/
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Länge leve stämskruven! :dancy:
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar