Fråga om pedalordning på bordet

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Fråga om pedalordning på bordet

Inlägg av Lex »

Vet att det redan finns en tråd om ordningen på pedalbordet, men jag ville inte smutsa ner den med min enkla fråga

Rensade ut en del bland pedalerna tidigare och kvar finns nu:

Pitchblack
VT Bass
MXR El Grande Bass Fuzz
Sansamp prog. BDDI

Pitchblack ska ju såklart sitta först i kedjan och BDDI'n sist.
Min fråga är helt enkelt om ordningen på VT Bass och Fuzzen spelar någon roll?
Eller tänker jag kanske helt fel?
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Tråkigt svar: Jag hade nog bytt plats på VT:n och El Grande:n.

Om möjligt ännu tråkigare svar: Testa själv och se (hör) vilket som låter bäst.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

du borde ha en phaser eller flanger efter fuzzen, ger hur krämigt ljud som helst ju!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Bassplaya skrev:Tråkigt svar: Jag hade nog bytt plats på VT:n och El Grande:n.

Om möjligt ännu tråkigare svar: Testa själv och se (hör) vilket som låter bäst.
Ett ännu tråkigare - men fungerande - svar:
använd PrataBas sökfunktion och sök på "signalkedja", så kommer du att få alla svar du behöver!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Re: Fråga om pedalordning på bordet

Inlägg av Wall »

Lex skrev:Vet att det redan finns en tråd om ordningen på pedalbordet, men jag ville inte smutsa ner den med min enkla fråga

Pitchblack
VT Bass
MXR El Grande Bass Fuzz
Sansamp prog. BDDI

Passar på att passa vidare.
Här finns den info du söker.

http://bassnack.se/viewtopic.php?f=16&t=76

Hälsar,

/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Wall skrev:
Lex skrev:Vet att det redan finns en tråd om ordningen på pedalbordet, men jag ville inte smutsa ner den med min enkla fråga

Pitchblack
VT Bass
MXR El Grande Bass Fuzz
Sansamp prog. BDDI

Passar på att passa vidare.
Här finns den info du söker.

http://bassnack.se/viewtopic.php?f=16&t=76

Hälsar,

/Wall
Jo, den tråden finns ju på PB också och trådskaparen inledde med att han redan läst den...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Lex skrev:Min fråga är helt enkelt om ordningen på VT Bass och Fuzzen spelar någon roll?
Ja, det kan spela roll. Vissa fuzzar trivs bäst allra först i kedjan, d.v.s. även före en eventuell stämpedal. Men som alltid skadar det ju inte att testa olika ordningar, så gör det, och välj den som du tycker låter bäst. :)

Och just det, eftersom VT-Bass-pedalen är en preamp/förstärkaremulator (och kanske förutsatt att du inte använder den som distpedal mer än som just en emulator) så passar den bäst längst bak i kedjan, före en eventuell DI. (om du vill ha med VT-Bass-ljudet i DI-signalen, vill säga)
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Tack för era svar! Åtminstone till er som försökte hjälpa till..

Jag har som sagt redan läst den klistrade tråden om signalkedja men jag blev inte riktigt klok på vad Fuzz hamnade under för kategori. Det är även första gången jag äger en Fuzz så jag har inte riktigt lärt mig hur den funkar som bäst.

Jag får väl göra som några sagt och testa mig fram helt enkelt. Det handlar ju inte om så många pedaler som ska byta plats :)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

fuzz torde räknas som overdrive/dist i min värld.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

HirYoshima skrev:fuzz torde räknas som overdrive/dist i min värld.
Själv tenderar jag att se fuzz som en egen kategori, även om den såklart är en slags överstyrningseffekt.
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

peter_s skrev:
HirYoshima skrev:fuzz torde räknas som overdrive/dist i min värld.
Själv tenderar jag att se fuzz som en egen kategori, även om den såklart är en slags överstyrningseffekt.
Det är precis vad som gjorde mig förvirrad :)
Tänkte först att Fuzz nog gick under OD/Dist-kategorin, men kanske ändå inte hehe.

Tänkte lite på det du skrev att Fuzz ibland funkar bäst först, innan stämpedal, i kedjan.
Stämpedalen ska ju inte förändra signalen så hur kommer det sig?
Finns det något vetenskapligt belägg eller det är helt enkelt en erfarenhet du har? :)
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

En del stämmapparater buffrar signalen dvs. "knuffar på" signalen så den ska orka igenom alla sladdar och effekter osv. Problemet då är att fuzzar kan bete sig märkligt då. Vet inte om det gäller od och distpaddor också, men jag upplever en skillnad.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Lex skrev:Det är precis vad som gjorde mig förvirrad :)
Tänkte först att Fuzz nog gick under OD/Dist-kategorin, men kanske ändå inte hehe.
Jag är också en aning förvirrad, men står ändå fast vid vad jag sagt.
Lex skrev:Tänkte lite på det du skrev att Fuzz ibland funkar bäst först, innan stämpedal, i kedjan.
Stämpedalen ska ju inte förändra signalen så hur kommer det sig?
Finns det något vetenskapligt belägg eller det är helt enkelt en erfarenhet du har? :)
Njae, inte så mycket en erfarenhet som en vedertagen sanning. Det är också så att många fuzz-pedaler funkar dåligt tillsammans med aktiva basar. Om jag förstått det rätt så är det något av en impedans-fråga, men don't quote me on that... :)

En förklaring jag hittat i den här tråden på Talkbass (och det finns hur månda trådar som helst på det temat på Talkbass...) lyder såhär: "[...] Apparently, the desirable, dynamic part of a fuzz pedal's tone results from the interaction between the pedal and the frequency-dependent variable impedence of the passive pickups. Active electronics that fall between the pickup and the pedal prevent this interaction from happening, resulting in a flat uninteresting tone."

Jag gissar att samma sak gäller för andra effektpedaler, som för aktiv elektronik. Och då särskilt om pedalen man placerar framför fuzzen är buffrad. Men, som sagt, olika fuzz-pedaler är olika känsliga. Och dessutom kan man ju få fram en hel del balla ljud genom att placera olika pedaler framför en fuzz. Envelope-filter framför fuzz är ju t.ex. en grym kombination.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

peter_s skrev:Jag gissar att samma sak gäller för andra effektpedaler, som för aktiv elektronik. Och då särskilt om pedalen man placerar framför fuzzen är buffrad. Men, som sagt, olika fuzz-pedaler är olika känsliga. Och dessutom kan man ju få fram en hel del balla ljud genom att placera olika pedaler framför en fuzz. Envelope-filter framför fuzz är ju t.ex. en grym kombination.
En dist före fuzz kan också ge rätt galna, roliga sound. Jag använder det främst för gitarr med det händer att jag experimenterar på basen också. Oftast då jag köra en RAT och en LBM i kombination.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

cub skrev:En dist före fuzz kan också ge rätt galna, roliga sound. Jag använder det främst för gitarr med det händer att jag experimenterar på basen också. Oftast då jag köra en RAT och en LBM i kombination.
Bra tips! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Hatt_Johan skrev:En del stämmapparater buffrar signalen dvs. "knuffar på" signalen så den ska orka igenom alla sladdar och effekter osv. Problemet då är att fuzzar kan bete sig märkligt då. Vet inte om det gäller od och distpaddor också, men jag upplever en skillnad.
Intressant! Vad jag har förstått efter lite googling så ska Pitchblack dock inte buffra signalen men jag ska nog ändå testa sätta fuzzen före bara för att höra om det blir någon skillnad.

peter_s skrev: Njae, inte så mycket en erfarenhet som en vedertagen sanning. Det är också så att många fuzz-pedaler funkar dåligt tillsammans med aktiva basar. Om jag förstått det rätt så är det något av en impedans-fråga, men don't quote me on that... :)

En förklaring jag hittat i den här tråden på Talkbass (och det finns hur månda trådar som helst på det temat på Talkbass...) lyder såhär: "[...] Apparently, the desirable, dynamic part of a fuzz pedal's tone results from the interaction between the pedal and the frequency-dependent variable impedence of the passive pickups. Active electronics that fall between the pickup and the pedal prevent this interaction from happening, resulting in a flat uninteresting tone."

Jag gissar att samma sak gäller för andra effektpedaler, som för aktiv elektronik. Och då särskilt om pedalen man placerar framför fuzzen är buffrad. Men, som sagt, olika fuzz-pedaler är olika känsliga. Och dessutom kan man ju få fram en hel del balla ljud genom att placera olika pedaler framför en fuzz. Envelope-filter framför fuzz är ju t.ex. en grym kombination.
Jag använder bara passiva basar i dagsläget så där är jag inte orolig.
Det stör mig dock lite att du nämner att Envelope är grymt tillsammans med Fuzz, jag som nyss sålt min Qtron :(

Tidigare nämndes också phaser eller flanger tillsammans med fuzz vilket blir något jag får testa framöver :)
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

cub skrev: En dist före fuzz kan också ge rätt galna, roliga sound. Jag använder det främst för gitarr med det händer att jag experimenterar på basen också. Oftast då jag köra en RAT och en LBM i kombination.

+1 Rat och Muff är riktigt najs att köra ihop, de kompletterar varandra fint.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Skriv svar