Min bas äter batterier.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
pulvver
Medlem

Min bas äter batterier.

Inlägg av pulvver »

Hej alla sublirare:)

Jag lirar på en Ibanez SR 905 med aktiva Bartolinimickar.
För några månader sen dog batteriet, som det gör med aktiva mickar, men sen dröjde det bara en månad till innan det var dags för nytt batteri igen.
Ja jag använder bara nya batterier och jag drar ur sladden när jag spelat klart. under denna period som batterimonstret härjat i min bas så har jag inte heller spelat speciellt långa pass heller. 5 timmar i veckan på sin höjd.

Vad kan detta bero på. En teori jag hörde om var att "dom två svarta sladdarna" som är kopplade till telepluggen (ingången) på basen är ska byta plats med varandra!?

Är det så enkelt? Jag har provat och den låter lika bra då också. Men kommer batteriet att hålla nu och om det inte gör det vad kan felet vara?

Tack för svar :D
pulvver
Medlem

Inlägg av pulvver »

Jag glömde poäntera att detta har fortskridit i ytterligare ca 2 månader:)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Nån borde mäta upp om den drar ström icke inkopplad till att börja med tror jag...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Phear skrev:Nån borde mäta upp om den drar ström icke inkopplad till att börja med tror jag...
japp, det måste göras omgående, kan va fel i utgångsjacket, annars e d som du säger, felkopplat på de svarta minus "tåtarna"

btw, lirar jag själv på en SR905:a (världens skönaste bas IMHO)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

BassiLow skrev:
Phear skrev:Nån borde mäta upp om den drar ström icke inkopplad till att börja med tror jag...
japp, det måste göras omgående, kan va fel i utgångsjacket, annars e d som du säger, felkopplat på de svarta minus "tåtarna"

btw, lirar jag själv på en SR905:a (världens skönaste bas IMHO)
Jadå, det är fullt möjligt. Det var precis det som var felet med min Ibanez, som Bassilow konstaterade i Glanshammar med sin multimeter. Det var bara att byta jacket så var det bra. Tack för det, Bassilow.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Jag har samma problem med min Cirrus, men batterierna tar slut efter någon dag bara. Men Peavey support i USA tyckte att det var dags att byta utgångsjack. Än så länge har jag inte fått utgångsjacket (8 veckors leveranstid) så jag har inte provat teorin. Normalt brukar jag inte byta batteri mer en ca 1 ggr per år.

Hoppas du får till det så att basen drar "normalt" med batteri.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Jag fick det här svaret i min tråd. Kanske kan hjälpa?
Riboe skrev:
Kraftigt sprak vid manövrering av potar indikerar att det ligger DC över dem. Du bör leta efter läckande kondensator. Det kan också förklara både att det blev tyst i aktivt läge samt självklart att batteriet tar slut snabbt.

bas
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem

Inlägg av Boogero »

Jag är eg en "dummie" i samanhanget, men min ESP ltd med aktiva mickar höll på likadant. Då började jag skruva av volymen på basen efter att jag spelat klart, då har batteriet hållt 100 resor längre.
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem

Inlägg av magnus_s »

Boogero skrev:Jag är eg en "dummie" i samanhanget, men min ESP ltd med aktiva mickar höll på likadant. Då började jag skruva av volymen på basen efter att jag spelat klart, då har batteriet hållt 100 resor längre.
Det lät nästan för bra för att vara sant men det kanske är helt rätt, på mina cirrusar har jag alltid skruvat ner volymen efter rep och mina batterier har hållit i halvårs-vis, hittills i alla fall.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

magnus_s skrev:
Boogero skrev:Jag är eg en "dummie" i samanhanget, men min ESP ltd med aktiva mickar höll på likadant. Då började jag skruva av volymen på basen efter att jag spelat klart, då har batteriet hållt 100 resor längre.
Det lät nästan för bra för att vara sant men det kanske är helt rätt, på mina cirrusar har jag alltid skruvat ner volymen efter rep och mina batterier har hållit i halvårs-vis, hittills i alla fall.
Kan i alla fall konstatera att det måste vara ett annat fel än det jag hade. Jag skruvade inte bara ner volymen. Jag plockade ur sladden också. Ändå tog batteriet slut på en halv dag.
Det finns uppenbarligen flera möjligheter till fel.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar