vem är den sämsta men mest kända bassisten tycker ni?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

AliasVitaNinjan skrev:Gene Simmons
Absolut inte!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Grafen skrev:I förhållande till sin ikonstatus: Stanley Clarke.
Älskar honom på kontra, svårt med hans elbas-spel...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:I förhållande till sin ikonstatus: Stanley Clarke.
Tänkte faktiskt på samma sak.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jahapp skrev:
Poester skrev:
lowfreq skrev: Entwistle är (var) nog världsbäst i coolhet och attityd.
men basspelet.. blä.
Nu hörde jag nog dig inte riktigt... Hur menar du då?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw[/youtube]
Jaha. Men lyssna på det här då:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hTUG49Uj-s0[/youtube]

I mina öron är detta en basist som inte kan överskattas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Vad heter han i U2 som har så svårt för när det ska vara dur eller moll...?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

bootsy skrev:
Jahapp skrev:
Poester skrev:
men basspelet.. blä.
http://www.youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw

http://www.youtube.com/watch?v=hTUG49Uj-s0

amen
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

bassicfun skrev:Vad heter han i U2 som har så svårt för när det ska vara dur eller moll...?
Fjodor?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=siNTzDrNgps[/youtube]
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Tänker inte lägga mig i hur vida tråden är relevant eller inte, den har varit otroligt underhållande.

Kände bara till Nikki Sixx till namnet och var tvungen att kolla upp honom efter allt prat. Det här var det första som kom upp:

http://www.youtube.com/watch?v=ffWs2OU2yeg

Jag förstår att man inte ska bilda sig en uppfattning enbart baserat på detta klipp och att det kanske inte är toppen karriären och att han skrivit andra bra grejer osv osv osv MEN som enskilt klipp så är det faktiskt hysteriskt roligt!!!!

Kan verkligen hålla med om att han har pondus, det är inte många som skulle våga ställa sig inför 50.000 pers och välja att spel material ur "Hej bas 2" pentalektion nr.3
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

Chupacaps skrev:Tänker inte lägga mig i hur vida tråden är relevant eller inte, den har varit otroligt underhållande.

Kände bara till Nikki Sixx till namnet och var tvungen att kolla upp honom efter allt prat. Det här var det första som kom upp:

Jag förstår att man inte ska bilda sig en uppfattning enbart baserat på detta klipp och att det kanske inte är toppen karriären och att han skrivit andra bra grejer osv osv osv MEN som enskilt klipp så är det faktiskt hysteriskt roligt!!!!

Kan verkligen hålla med om att han har pondus, det är inte många som skulle våga ställa sig inför 50.000 pers och välja att spel material ur "Hej bas 2" pentalektion nr.3
Det där solot är ju bra mycket bättre än gene simmons där han spelar en ton och förväntar sig att publiken ska skrika som galna varje gång.
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Will skrev:
Chupacaps skrev:Tänker inte lägga mig i hur vida tråden är relevant eller inte, den har varit otroligt underhållande.

Det där solot är ju bra mycket bättre än gene simmons där han spelar en ton och förväntar sig att publiken ska skrika som galna varje gång.
Jag är väl inget Motley eller Sixx-fan, men säga va man vill. ÄVen om solot inte är annat än mediokert så försök spela det själva! Under de premisserna han spelade solot på... haha... Toltalt stenad på allt och ner-söpen förmodligen. SJälv hade ja vart glad om man kommit upppå scen med livet i behåll förmodligen! HAHA
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Valfri känd baspruttare är sämre än en 8-delspumpande rockbasist i mina ögon..
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem

Inlägg av Boogero »

En basist som var rätt kass på 70/80-talet (typ Nikki Sixx) har ju ändå haft ett par år på sig att förbättras, Nikki Sixx var ingen gud på bas i början av Mötley Crüe men fasen vad nice basspel han har på nya, förövrigt rätt dåliga Sixx A.M. skivan.
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

saxat från YouTube under ett Nikki Sixx-klipp

"As musician myself, I can tell some of the pretentious cunts on here: stop looking at music like a it's a fucking competition, and stop comparing players to one another. It's an art form, it's self expression; yes it's important to play your instrument well, but, NO ONE is keeping scores. Goddamn guitar hero & rock band generation."
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

James Jamerson. Han varken baspruttar eller pumpar åttondelar, han är ett misslyckande som basist hur man än ser på saken.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

funkymagnusb skrev:saxat från YouTube under ett Nikki Sixx-klipp

"As musician myself, I can tell some of the pretentious cunts on here: stop looking at music like a it's a fucking competition, and stop comparing players to one another. It's an art form, it's self expression; yes it's important to play your instrument well, but, NO ONE is keeping scores. Goddamn guitar hero & rock band generation."
kanon! :lol:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

macahan skrev:Valfri känd baspruttare är sämre än en 8-delspumpande rockbasist i mina ögon..

:roll:
Användarvisningsbild
Coltrane
Medlem

Inlägg av Coltrane »

Sämst tekniskt eller musikaliskt??
Alltför ofta hör jag tekniskt duktiga musiker, inte bara basister, som inte verkar vara genuint intresserade av musik.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

the_great_alfonzo skrev:James Jamerson. Han varken baspruttar eller pumpar åttondelar, han är ett misslyckande som basist hur man än ser på saken.
:D

Jamerson klarar sig: På I heard it through the grapevine (Gladys Knight-versionen) pumpar han faktiskt åttondelar på grundton fyra takter i rad.
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

Geddan skrev:
Absolut inte!
+1
Gene är kanonbra!
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.

Innerst inne är vi alla hårdrockare.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

TFR skrev:
Geddan skrev:
Absolut inte!
+1
Gene är kanonbra!
Svårt att veta när det är han som spelar bara. Det finns väl ingen som har haft så många spökbasister på skivinspelningar genom åren som Gene Simmons?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

bootsy skrev:
Jahapp skrev:
Poester skrev:
men basspelet.. blä.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hTUG49Uj-s0[/youtube]

+1
John Entwistle trodde jag verkligen inte skulle komma upp i denna tråd!
grejor
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

John Sane skrev:
TFR skrev:
Geddan skrev:
Absolut inte!
+1
Gene är kanonbra!
Svårt att veta när det är han som spelar bara. Det finns väl ingen som har haft så många spökbasister på skivinspelningar genom åren som Gene Simmons?
Jo, det äger sin riktighet, men man kan vara ganska säker på att han spelar på de låtar han har skrivit i alla fall.
Sen har jag hundratals bootlegs med Kiss, och Gene har faktiskt blivit en riktigt stabil basist live - Revenge-turnén kan rekommenderas å det varmaste.
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.

Innerst inne är vi alla hårdrockare.
basanna
Medlem

Inlägg av basanna »

Ändrade mig.
Senast redigerad av basanna den sön 27 nov 2011, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

John Sane skrev:
Bullen skrev:
kmo skrev:Nikki Sixx.....
+ massor
Har aldrig fattat det där snacket man hör ibland, det om att Nikki Sixx skulle spela kass. När jag var 14 tyckte jag han var värdelös. Då ansåg jag att en bra basist skulle kunna spela tekniskt svåra, komplicerade prylar. Den som inte gjorde det var kass. Cliff Williams var också kass, han och Nikki Sixx hade inte en chans mot t.ex. Geddy Lee eller Steve Harris. När jag tyckte detta var jag dock 14. Den åsikten försvann innan jag fyllde 15. Jag förstår inte hur Sixx skulle ha spelat annorlunda för att vinna andra basisters gillande. Han är ju perfekt i sammanhanget.
Och jag är 22 och tycker han är värdelös, borde jag ha växt ifrån det då eller?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Många av de klassiska rock hårdrockbanden 70/80 tal brukade många gånger om vi nu pratar bas låta mediokert emellanåt. Och idag så (på de som fortfarande lever) så hör man en förbättring. Tror att det är så enkelt att på den tiden så spelade många av dom totalstenade toppat med sprit, då låter allt bra man presterar på en scen sett från musikerns perspektiv. Särskilt när delar av publiken är på samma drognivå.
Att de spelar bättre idag beror på att de flesta är avgiftade.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar