Är lite sugen på att skaffa en delay. Dock har jag svårt att bestämma mig för vilken. Har spanat in Boss DD-3 (tycker den låter bättre än senare boss delays) och MXR Carbon copy Analog delay. Tycker om bådas ljud och så, men har svårt att avgöra.
Vad jag nu undrar är; Föredrar ni själva analog delay eller digital? Vad ser ni för brister/förtjänster med den ni föredrar? Motivera gärna erat svar!
Eftersom jag föll pladask för MXR's oktav- och envelopetrampor så slog jag till på en MXR Carbon Copy för ett tag sen. Enda delaypedalen jag ens testat, men visst funkar den som det är tänkt, bra är den iaf! Gitarristen fick testa den ett rep och sen dess har han "lånat" den på obestämd framtid.
Ja jo... analogt kanske funkar bättre? Jag vet ju inte riktigt till 100% än. Tänkte att jag skall prova dem båda och se. Hittills har jag bara gjort "research" genom youtube-klipp och reviews. Man det är väll när man testar dem man inser vart kärleken ligger.
Men ingen av dem är ju egentligen dålig. DD-3:an användes ju bl.a. av Justin Chancellor när han spelade i Isis. Nu kanske ni inte lyssnat på dem något. Men kolla upp deras låt "Hall of the dead" för sköna baspartier med delay. ^^
Nej men jag får testa för att se vad jag föredrar!
Ett bra digitalt delay borde väl ha lite mer möjligheter eftersom det samplar en bit, och så kan upprepningarna härma en analog ljudförändring, eller så fortsätter det med en exakt kopia, eller något helt annat.
Ett analogt delay försämras ju varje gång det reproduceras, och får ett ljud som jag tycker är sympatiskt. Jag skulle gärna själv ha en Carbon Copy, men jag tyckte inte att jag hade råd när den kom så jag köpte en EHX Memory Boy istället. Det låter bra, men inte alltid riktigt som jag vill, utan kan bli lite för metalliskt för min smak.
Försök provspela alla delay du har möjlighet till, så hittar du nog rätt.
Magnolium skrev:
Men ingen av dem är ju egentligen dålig. DD-3:an användes ju bl.a. av Justin Chancellor när han spelade i Isis. Nu kanske ni inte lyssnat på dem något. Men kolla upp deras låt "Hall of the dead" för sköna baspartier med delay. ^^
JA! ETT ISIS-FAN! Välkommen!
Justin Chancellor är egentligen min enda förebild när det gäller "flumm"effekter på bas
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube] Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Magnolium skrev:
JA! ETT ISIS-FAN! Välkommen!
Justin Chancellor är egentligen min enda förebild när det gäller "flumm"effekter på bas
I with you on that one.
Justin Chancellor och Flea (fast bara hans dist) är några av de bassister jag diffar "effekt-soundet" hos.