2. Jag har en bas jag gillar allt utom finishen på.
3. Jag är en sucker för linoljefärg.
4. Jag är inte pedant.
Det är utångsunkten för det här lilla projektet som legat och gnagt i huvudet ända sedan jag läste Maktens fullkomligt lysande tråd om hur han pimpade en billig Squier P till en skitfin bas http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1986 ... noljebasen
För ett år sedan köpte jag en Japanbyggd Fender '51 Precision av mikbass här på forumet. Helt underbar att spela på och ljudmässigt grymt levande. Men kroppen var moddad av den tidigare ägaren – allas vår BBQV – med en avfasning á la '55 Precision och hela basen hade fått en rätt hård relicering som gjorde halsen störtskön att spela på. Men utseendemässigt var det hela lite over the top för min smak. Och jag längtade efter en vit bas förstås.
Så jag började med att plocka isär den lite, ursäkta mina skakiga mobilbilder:

Och slipade bort all färg med sandpapper under ett par dammiga sena kvällar i köket:

Eftersom jag är så kass på att löda lät jag elektroniken sitta kvar och satsade på att maska av den för målningen:

Det ser rätt illa ut men bilden är tagen när jag håller på att jobba in färgen i ytan. Linoljefärg är nämligen inget man bara stryker på ytan. Den torkar extremt långsamt och man kan verkligen arbeta in den i ytan. Så här ser det ut efter två lager: