Korg PB-->Marshall The Jackhammer-->MXR BASS DI+

Upptäckte nu att jag inte svaratIndigo skrev:Bra fråga!FreCKo skrev:Men alltså, du har en fet Orange-rig = asbra grundljud, behöver du verkligen ha BÅDA dom pedalerna? Det är ju 6 olika ljud från den ena och 3 från den andra, snabb huvudräkning säger mig att du alltså kan få fram 27 (18 olika ljud med pedalerna på samtidigt och 9st med bara en pedal på) olika ljud enbart med pedalerna i olika kombinationer?Indigo skrev:Mitt pedalbord just nu. Nästan lite på gränsen till för trångt, men det får duga tills jag kan beställa ett från NYC. En kompressor ska nog in också, annars är jag nöjd =)
För det första är det inte alla gånger som jag kan/orkar ta med toppen, alltså behöver jag ha med mig "mitt ljud" på något annat sätt. Jag kan emulera disten i Orange-toppen hyfsat bra med VT Bass:en. Och även disten i min gamla Ampeg-topp.
Och jag behöver faktiskt båda. Jag spelar just nu med fyra olika konstellationer. Och i tre av dem spelar jag med minst två olika basar. Så jag känner att det faktiskt är befogat. Egentligen skulle jag vilja ha Deluxe-varianten av BDDI:n också =)
Jag funderade på att göra mig av med BDDI:n och försöka klara mig på VT Bass Deluxe:n, men efter en massa rattande upptäckte jag hur pass olika karaktär de båda har, och att jag inte vill vara utan BDDI:n.
Att köra båda samtidigt är nog ingenting som jag kommer hålla på med, det har jag en känsla av att det inte kommer låta så roligt.
Precis! När jag har med mig toppen använder jag inte Tech 21-pedalerna alls. Men de är ju rätt bra att ha som back-up om någonting skulle strula. Och om jag inte har med mig toppen som sagt.FreCKo skrev:Upptäckte nu att jag inte svaratIndigo skrev:Bra fråga!FreCKo skrev:Men alltså, du har en fet Orange-rig = asbra grundljud, behöver du verkligen ha BÅDA dom pedalerna? Det är ju 6 olika ljud från den ena och 3 från den andra, snabb huvudräkning säger mig att du alltså kan få fram 27 (18 olika ljud med pedalerna på samtidigt och 9st med bara en pedal på) olika ljud enbart med pedalerna i olika kombinationer?Indigo skrev:Mitt pedalbord just nu. Nästan lite på gränsen till för trångt, men det får duga tills jag kan beställa ett från NYC. En kompressor ska nog in också, annars är jag nöjd =)
För det första är det inte alla gånger som jag kan/orkar ta med toppen, alltså behöver jag ha med mig "mitt ljud" på något annat sätt. Jag kan emulera disten i Orange-toppen hyfsat bra med VT Bass:en. Och även disten i min gamla Ampeg-topp.
Och jag behöver faktiskt båda. Jag spelar just nu med fyra olika konstellationer. Och i tre av dem spelar jag med minst två olika basar. Så jag känner att det faktiskt är befogat. Egentligen skulle jag vilja ha Deluxe-varianten av BDDI:n också =)
Jag funderade på att göra mig av med BDDI:n och försöka klara mig på VT Bass Deluxe:n, men efter en massa rattande upptäckte jag hur pass olika karaktär de båda har, och att jag inte vill vara utan BDDI:n.
Att köra båda samtidigt är nog ingenting som jag kommer hålla på med, det har jag en känsla av att det inte kommer låta så roligt.Så i princip använder du dom inte till dist-sammanhang i kombination med toppen, utan mer som rena DI-boxar?
bara att köpa!Indigo skrev:Precis! När jag har med mig toppen använder jag inte Tech 21-pedalerna alls. Men de är ju rätt bra att ha som back-up om någonting skulle strula. Och om jag inte har med mig toppen som sagt.FreCKo skrev:Upptäckte nu att jag inte svaratIndigo skrev:Bra fråga!FreCKo skrev:Men alltså, du har en fet Orange-rig = asbra grundljud, behöver du verkligen ha BÅDA dom pedalerna? Det är ju 6 olika ljud från den ena och 3 från den andra, snabb huvudräkning säger mig att du alltså kan få fram 27 (18 olika ljud med pedalerna på samtidigt och 9st med bara en pedal på) olika ljud enbart med pedalerna i olika kombinationer?Indigo skrev:Mitt pedalbord just nu. Nästan lite på gränsen till för trångt, men det får duga tills jag kan beställa ett från NYC. En kompressor ska nog in också, annars är jag nöjd =)
Att köra båda samtidigt är nog ingenting som jag kommer hålla på med, det har jag en känsla av att det inte kommer låta så roligt.Så i princip använder du dom inte till dist-sammanhang i kombination med toppen, utan mer som rena DI-boxar?
Däremot har jag stött på lite problem med att jag vill ha mikrofon på min låda på vissa spelningar. Det är ju någon sorts standard att basen ska lajnas så fort man spelar live, så finns det ingen mikrofon så tycker de att det blir jobbigt. Jag funderar på om jag ska införskaffa en SM57 och ett stativ, så blir det mindre krångligt för eventuella tråkiga ljudtekniker.
Skaffa ett sånt där litet svanhalsstativ som man klämmer fast på lådan så har du det alltid på plats.Indigo skrev: Precis! När jag har med mig toppen använder jag inte Tech 21-pedalerna alls. Men de är ju rätt bra att ha som back-up om någonting skulle strula. Och om jag inte har med mig toppen som sagt.
Däremot har jag stött på lite problem med att jag vill ha mikrofon på min låda på vissa spelningar. Det är ju någon sorts standard att basen ska lajnas så fort man spelar live, så finns det ingen mikrofon så tycker de att det blir jobbigt. Jag funderar på om jag ska införskaffa en SM57 och ett stativ, så blir det mindre krångligt för eventuella tråkiga ljudtekniker.
En SM57 kommer göra det krångligare för teknikerna, den micken är högpassad vid 200 hz, vilket kanske inte ger så himla fett ljud.Indigo skrev:Jag funderar på om jag ska införskaffa en SM57 och ett stativ, så blir det mindre krångligt för eventuella tråkiga ljudtekniker.
Det har funkat bra hittills, men det har varit inte så jättestora lokaler. När det är större kan man kanske behöva mer bas i själva mikrofonen. Men det går ju att komplettera med en line också, så länge man har micken som grundljud så att säga.basmartin skrev:En SM57 kommer göra det krångligare för teknikerna, den micken är högpassad vid 200 hz, vilket kanske inte ger så himla fett ljud.Indigo skrev:Jag funderar på om jag ska införskaffa en SM57 och ett stativ, så blir det mindre krångligt för eventuella tråkiga ljudtekniker.
Monolith gjorde en preamp som heter Magma för drygt 6mån sedan och den lät skitbra, jag skrev till Wade som har Monolith att han borde göra en pedalvariant av den för oss som redan är nöjda med våra "vanliga" toppar.cub skrev:Shit, mer info om det där ufot!
Ser kul ut!play_bass skrev:Här är mitt "lilla" pedal bord
straightedge79 skrev:
Inte hela bordet men en av dom nyaste inköpen!
En Monolith Magma Driver, baserad på en SunnO))) Beta bass men med mer bas och mer dist!
Låter underbart!!!
Mums! Kommer det en och annan dubstepbasgång från dig törhända?
$459 om man ska tro deras hemsida...peter_s skrev:straightedge79 skrev: Bild på fetaste pedalen jag sett
Inte hela bordet men en av dom nyaste inköpen!
En Monolith Magma Driver, baserad på en SunnO))) Beta bass men med mer bas och mer dist!
Låter underbart!!!
![]()
Tuff! Jag känner, efter att ha sett den där bilden och efter att ha läst din beskrivning, ett visst behov av att äga en likadan pedal. Ungefär hur mycket kostar den? (jag gissar runt 300 USD)
Låter bra! Jag spelar i ett doom/crust/hardore-band i Annelund/Malmö, där all annan skit finnspeter_s skrev:Lysande!straightedge79 skrev:Den finns att testa i en replokal nära dig!Vad spelar du i för band nu?
Och är det inte läge att styra upp en Malmö-träff snart, måhända med lite groovymoody-testarmöjligheter, så säg?
Gatorbord?bootsy skrev:
Helgens pedalbord för covergigen.
EBS Microbass II (bra att ha när man kör två basar, då man kan köra en inställning för varje instrument). I EBS:ens loop: Korg Pitchblack -> Ampeg Subblaster -> Roger Mayer Voodoo Bass -> Boss chorus CE-2B -> GroovyMoody Mu-tronklon (fick vara upp-och-ner av kabeladministrativa skäl)-> Tech21 Bass Compactor.
In i en Genz Benz Shuttle 6.0 och TKS 1x12:a för scenljud. Ut i huset via Shuttlens DI out.